۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کابوس کریسمسی بازار نفت| ویروس انگلیسی بهای طلای سیاه را نزولی کرد
پایان سرخوشی‌ها به واکسن کووید ۱۹

کابوس کریسمسی بازار نفت| ویروس انگلیسی بهای طلای سیاه را نزولی کرد

نگرانی نسبت به انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی بازار نفت را به شدت تحت تاثیر قرار داده. طلای سیاه که به خبر آغاز واکسیناسیون در برخی از کشورها واکنش مثبت نشان داده بود، تحت تاثیر اخبار در دو روز گذشته منفی شده است.

بازار؛ گروه انرژی: ویروس جدید در انگلیس نگرانی‌ها برای بازار جهانی نفت بیشتر کرده است. نفت که در هفته‌های گذشته واکنش مثبتی به خبر واکسن کرونا نشان داده بود، دوباره سرنوشتش درهاله ای از ابهام قرار گرفته است. 

معاملات آتی نفت خام ایالات متحده و معیار جهانی برنت روز دوشنبه نزدیک به ۳ درصد سقوط کردند. بهای معاملات آتی نفت برنت امروز ۵۴ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش یافت و به ۵۰ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۵۹ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید.

پس از اجرایی شدن قفل کامل در لندن و جنوب شرقی انگلیس، بیش از ۱۶ میلیون انگلیسی اکنون باید در خانه بمانند. سفر به انگلیس در  بسیاری از نقاط از جهان، از کانادا تا هنگ کنگ به حالت تعلیق درآمد. آنگونه که اعلام شده ۴۰ کشور پروازهای خود به این کشور را متوقف کرده اند.

بازار نفت همچنان شکننده است
در ماه‌های گذشته کارشناسان پیش بینی وضعیت بازار نفت را تقریبا غیر ممکن دانسته و معتقد بودند که همه چیز بستگی به همه‌گیری و رفتار این ویروس دارد. کرونا که توانسته بود منجر به منفی شدن قیمت‌ها در آوریل منجر شود، حالا روی دیگری از خود را نشان داده است. آن هم درست در روزهایی که امیدواری به بهبود این بیماری به شدت افزایش یافته بود و قیمت‌ها به بالای ۵۲ دلار هم رسید. البته در همان روزها تحلیلگران می‌گفتند که بازار انرژی هنوز به احتیاط احتیاج دارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و آژانس بین المللی انرژی تخمین تقاضای نفت برای سال آینده را اصلاح کردند و هشدار می‌دانند که بازار هنوز شکننده است.

همچنین شرکت‌های بزرگ نفتی هزینه‌های سرمایه گذاری مورد انتظار خود را برای سال آینده کاهش داده اند و تعداد زیادی از شرکت‌ها نسبت به تقاضا چشم انداز چشمگیری ارائه کرده اند. BP، در پیش بینی‌های سال آینده خود، خوش بینانه ترین سناریو نمی بیند که پردازش پالایشگاه برای چند سال به سطح قبل از کرونا بازگردد.

استفن اینز تحلیلگر موسسه اکسی تریدر با اشاره به تردیدها در مورد اینکه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بتواند قرارداد تجاری جدیدی را برای دوره پسا برگزیت با اتحادیه اروپا منعقد کند گفت که   «کابوس قبل از شب کریسمس کامل شد و اکنون شهروندان انگلیس در کنار نگرانی از تبعات برگزیت باید با ویروس جهش یافته کرونا نیز روبرو شوند

کاهش سرمایه گذاری در نفت
قفل سختگیرانه تر و جهش جدید Covid-۱۹ این نگرانی را ایجاد می‌کند که مناطق بیشتری از جهان نیز ممکن است با محدودیتهای حرکتی مجدد روبرو شوند. این محدودیت‌ها به طور قابل توجهی بهبود مصرف جهانی را مهار می‌کنند. در ایالات متحده، اندرو کوومو، فرماندار نیویورک معتقد است که فشار جدید فعلی در نیویورک در حال گردش است.

هری تچیلگوئریان، رئیس استراتژی بازارهای کالاهای BNP Paribas SA، گفت: "نفت توسط احساسات منفی و اصول اساسی هدایت می‌شود. محدودیت‌های شدید جدید می‌تواند بر سطح جا به جایی مردم و کالاها و انگلیس و اروپا تاثیر منفی بگذارد.

استفن اینز تحلیلگر موسسه اکسی تریدر با اشاره به تردیدها در مورد اینکه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس بتواند قرارداد تجاری جدیدی را برای دوره پسا برگزیت با اتحادیه اروپا منعقد کند گفت: «کابوس قبل از شب کریسمس کامل شد و اکنون شهروندان انگلیس در کنار نگرانی از تبعات برگزیت باید با ویروس جهش یافته کرونا نیز روبرو شوند.»

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، هم در این باره که ظهور ویروس کرونای جدید منجر به اقدامات جدید قرنطینه در انگلستان و توقف پروازها به لندن توسط تعدادی از کشورها شده و این موضوع به طور جدی قیمت های نفت را کاهش داده است.

او که پیش از این خواهان افزایش سقف تولید نفت اوپک و اوپک پلاس بود حالا خود به غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت بازار اذعان کرده و می گوید  اوضاع بازار نفت اکنون غیرقابل پیش بینی است و پیش بینی های بهبود بازار نیز عملی نمی‌شود.

در همین حال ارزش دلار به عنوان یک محل سرمایه گذاری امن افزایش یافته و همین مسئله سبب کاهش جذابیت کالاهای ارزش گذاری شده به دلار از جمله نفت برای مشتریانی گشته که با ارزهای غیردلاری خرید می‌کنند.

کشورهای صادرکننده نفت و گاز به انگلستان در سال ۲۰۱۹ (در ۱۰۰۰ تن)  

روزهای سخت در انتظار انگلستان
اما انگلستان که در سه ماه سوم سال توانسته بود رشد ۱۶ درصدی را کسب کند، حالا شرایط سخت تری را پیش رو خواهد داشت. اداره آمار ملی همچنین گفت: انگلیس در هشت ماه نخست سال مالی رکورددار ۲۴۱ میلیارد پوند (۳۲۳ میلیارد دلار) وام گرفت که تقریباً ۱۹۰ میلیارد پوند بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

بهای معاملات آتی نفت برنت امروز ۵۴ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش یافت و به ۵۰ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۵۹ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۷ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید

پیش بینی کنندگان بودجه کشور فکر می‌کنند کسری کسری در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تقریباً ۴۰۰ میلیارد پوند باشد که نزدیک به ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی است یا دو برابر ضربه از بحران مالی جهانی است. بدهی عمومی تقریباً ۲.۱ تریلیون پوند یا ۹۹.۵ درصد از تولید اقتصادی سالانه بود که بالاترین نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی از سال ۱۹۶۲ است. 

ذخایر نفتی انگلیس در سطح قابل توجهی باقی مانده است. برآورد OGA برای ذخایر اثبات شده و احتمالی (۲P) انگلیس در پایان سال ۲۰۱۹ حدود ۵.۲ میلیارد بشکه نفت است. بر اساس پیش بینی‌های تولید فعلی، این می‌تواند تولید را از فلات قاره انگلستان برای ۲۰ سال یا بیشتر حفظ کند.

کد خبر: ۶۲٬۳۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha