۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۲
بازار سرمایه در مسیر بین المللی شدن گام بر می‌دارد

بازار سرمایه در مسیر بین المللی شدن گام بر می‌دارد

مدیرعامل کارگزاری ملل پویا گفت: با توجه به رشدی که شاخص و نرخ سهام شرکت‌ها به خود دیدند، سالی شکوفا در راستای عمیق شدن بورس را تجربه کردیم.

به گزارش بازار، کمال خانزاده در گفت‌وگویی با بازار سرمایه ایران، بیان کرد: کنترل و آمادگی بورس در مقابله با رفتارهای هیجانی باعث شده که سهامداران خرد از هر گروهی تابلو معاملات روزانه را زیر سلطه خود درآورند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: عمیق شدن به این معنی است که بازار سرمایه وابسته به گروه، شرکت، شخص یا جریان‌های از پیش تعیین شده نیست و به طور قطع در راستای بین المللی شدن گام برمی‌دارد.

خانزاده افزود: اینکه سهامدارانی از بخش‌های مختلف اقتصاد با تجربه های متفاوت در بازار سرمایه حضور پیدا کردند، حکایت از آن دارد که این بازار از تک بعدی بودن یا انحصار شرکت های سرمایه گذاری خارج شده و در اختیار عموم قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس، اجازه ورود هر قشر از افراد با هر سرمایه ای را می دهد، توضیح داد: هم اکنون سهامداران زیادی پا به بازار سرمایه گذاشته اند و ارزش بازار سرمایه با ورود این سهامداران جدید رشد قابل توجهی داشته که این روند در سال آینده هم قابل تداوم است. در عین حال، موضوع ارزشمند و حائز اهمیت، کنترل و آمادگی بورس در مقابله با رفتارهای هیجانی است.

خانزاده تاکید کرد: طی سال های اخیر بازارهای موازی بدون کنترل و نظارت دقیق، فعالیتی با بازدهی بالا و غیر منطقی داشتند؛ در صورتی که هم اکنون مکانیزم بازارها مبتنی بر قوانین و چارچوب های جدید انجام می شود و حضور دلالان در هر بازاری به کمترین تعداد رسیده است، از طرفی این اقدام باعث شد مردم با آشنایی بیشتر فضای سالم بورس را دریابند و وارد آن شوند.

وی افزود: درست است که قدرت خرید مردم در بعضی بازارها کاهش یافته، اما تنها بازاری که هنوز برای سرمایه گذاری با مبالغ کم آماده است، بورس است.

مدیرعامل کارگزاری ملل پویا، در ادامه این گفت و گو رشد صنعت IT در کشور را یک نعمت برای سرمایه گذاری های مدرن یا خرید و فروش های اینترنتی دانست و گفت: هم اکنون دسترسی به معاملات بازار سهام تا روستاها امکان پذیر شده و هر فردی با هر مبلغی می تواند معامله شفاف با بازدهی مناسب داشته باشد.

به گفته خانزاده، سهولت ورود و خروج و معامله در بازار سرمایه، یکی از اصلی ترین ارکان جذابیت برای مردم است که البته نتیجه مثبتی هم برای بازار دارد؛ چرا که ارزش ذاتی و عمیق شدن آن وابسته به میزان نقدینگی و نوع معاملات است.

وی صنعت داروسازی و دامپروری و برخی صنایع را که سرمایه ای کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان  داشتند از جمله صنایع پربازده بازار دانست و گفت: شرکت هایی که سرمایه اندکی داشتند همراستا با جریان نقدینگی بازار سهام، بیشتر مورد اقبال سهامداران خرد بودند تا شرکت های قدیمی تر یا بنیادی مانند پتروشیمی ها، معدنی ها، پالایشگاهی ها که سرمایه سنگینی در بورس دارند

کد خبر: ۶٬۲۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha