۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
خدمت‌رسانانی که از جان مایه گذاشتند، اما کمتر دیده شدند

خدمت‌رسانانی که از جان مایه گذاشتند، اما کمتر دیده شدند

اینجا نه تعطیل می‌شود و نه کارکنانش یک لحظه دست از کار می‌کشند. هر ساعت از شبانه‌روز که به مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور سر بزنی، کارکنان مشغول رهسپاری بسته‌های مردم هستند.

به گزارش بازار به نقل از شرکت ملی پست :اینجا نه تعطیل می‌شود و نه کارکنانش یک لحظه دست از کار می‌کشند. هر ساعت از شبانه‌روز که به مرکز تجزیه و مبادلات پستی کشور سر بزنی، کارکنان مشغول جداسازی، بسته‌بندی، بارگیری و رهسپاری پاکت‌ها و بسته‌های مردم هستند.

این روزها که بخش‌های زیادی از کشور به ویژه مراکز درمانی بی‌وقفه درگیر مبارزه با کرونا هستند، در مرکز تجزیه و مبادلات شرکت ملی پست نیز بیش از گذشته جنبش و جوش به پاست. روزها شب می‌شوند و شب‌ها روز، اما کار تجزیه، بسته‌بندی و رهسپاری میلیون‌ها مرسوله‌های پستی همچنان ادامه دارد.

با وجود خستگی و بی‌رمقی که بر چهره تمامی کارکنان اینجا هویداست. اما حس مسئولیت‌پذیری و ملزم کردن خودشان به اینکه بسته و پاکت‌های مردم را در اسرع وقت به مقصد برسانند آنقدر برایشان مهم است که متوجه گذر زمان نیستند. وقتی به خود می‌آیند که شیفت کاری به پایان رسیده و باید راهی خانه شوند. اما حجم کار آنقدر زیاد است که وجدان‌شان اجازه نمی‌دهد همکاران شیفت بعدی را با این همه کار تنها بگذارند و به استراحت بپردازند، برای همین باز هم می‌مانند و همچنان به کار ادامه می‌دهند. برخی از آنها روزهاست که خانه نرفته‌اند و در محل کار چند ساعتی به استراحت می‌پردازند و خیلی سریع به کارشان باز می‌گردند.  

یکی از کارکنان این مرکز در حالیکه یک لحظه دست از کار نمی‌کشد و مرتب مشغول گذاشتن بسته‌های خرید اینترنتی در قفسه‌ هر شهرستان است، می‌گوید: " من فقط برای مردم کار می‌کنم و کارم را با عشق انجام می‌دهم. وقتی به این فکر می‌کنم که آنها چشم به راه هستند تا بسته‌شان را زودتر دریافت کنند. بیشتر مصصم می‌شوم که همچنان به کار ادامه دهم. با اینکه، قبلا من و همکارانم روزانه پاکت‌های  ۸۰ کیسه را جداسازی و تعیین مقصد می‌کردیم و این روزها باید کار ۸۰۰ کیسه را انجام دهیم. با اینکه گاهی از فرط خستگی به سختی روی پا می ایستم. اما ترجیح می‌دهم به کار ادامه دهم تا زودتر بسته‌ها روانه مقصد شوند. "

کرونا که آمد، همه را غافلگیر کرد. رفت و آمدهای مردم کمتر و کمتر شد. به دنبال آن، فعالیت بسیاری از کسب و کارها یا تعطیل و یا کمرنگ‌تر از همیشه شد. این موضوع صاحبان بسیاری از مشاغل را به این فکر انداخت که فروشگاه اینترنتی راه بیندازند و سفارش‌های مشتریان‌شان را در فضای مجازی دریافت کرده و آنها را از طریق پست، به مقصد برسانند.

به یکباره ده‌ها فروشگاه اینترنتی راه افتاد. صاحبان این کسب و کارها به دلیل اعتمادی که به نام و نشان پست جمهوری اسلامی ایران داشتند و همچنین قیمت پایین ارسال بسته و پاکت از این طریق، هم خودشان و هم مشتریان‌شان را به این سمت سوق داده وترجیح دادند سفارشات را به کمک این شبکه به مقصد برسانند.

می‌توان تصور کرد گسیل شدن روزانه هزاران پاکت و بسته به پست، چه حجم از کار و مسئولیت را بر دوش کارکنان این شبکه قرار داد. با اینکه کارکنان پست تاکنون آزمون‌های سخت متعددی از جمله تحویل دفترچه‌های کنکور، سیم کارت تلفن همراه، کالابرگ های شهری و روستایی، کارت سوخت، دفترچه بیمه سلامت، سهام عدالت و ده‌ها مورد مشابه را با بسیج امکانات و  انجام کار تیمی و جهادی، پشت سر گذاشتند اما داستان روانه شدن لحظه به لحظه هزاران بسته‌ پستی به مرکز تجزیه و مبادلات در دوران همه‌گیری کرونا به ویژه این دو هفته تعطیلی اخیر همزمان با «جمعه سیاه» آخر سال میلادی، چیز دیگری بود.

در این انبار چند هزار متری جای سوزن انداختن نیست. کامیون‌ها هر لحظه از راه می‌رسند و پاکت‌ها و بسته‌هایی که به تازگی از فروشگاه‌ها و سایر فرستنده‌ها را جمع آوری کرده‌اند، وارد مرکز تجزیه و مبادلات می‌کنند و تجزیه‌گران و بقیه کارکنان به سرعت وارد عمل می‌شوند.

اگرچه کارها اینجا همیشه براساس یک فرایند منظم پیش می‌رود به این ترتیب که ابتدا همه مرسولات ثبت سیستم می‌شود، بعد آنها را براساس شهر یا روستای مقصد، تفکیک، رده‌بندی و روانه کیسه‌ها یا پالت‌ها (قفسه‌های فلزی) کرده تا بار کامیون‌ها شده و به سرعت روانه مقصد شود.

می‌توان تصور کرد شیوع کرونا و گرایش مردم به سمت خریدهای اینترنتی، کار پست را چندین برابر کرده است. گشتی در میان بسته‌های پستی نشان می‌دهد، از خرمای جیرفت و برنج شمال گرفته تا لاستیک خودرو  این روزها به پست سپرده می‌شود.

با وجود این غافلگیری و چند برابر شدن شمار مرسولات، در برابر فضایی که گنجایش این حجم از بسته را نداشت و شمار نیروی انسانی مشخصی که در این زمینه مشغول به کار بودند و امکانات و تجهیزات معین. اما عزم و اراده کارکنان بر این است که اجازه ندهند باری بر زمین بماند و هر طور شده آن را به مقصد برسانند، اگرچه که شاید این روزها نتوان مطابق تعهد زمانی اعلام شده عمل کرد و بسته‌ها یکی دو روز دیرتر  تحویل مشتری شود اما همه تلاش می‌کنند این زمان به حداقل برسد و هیچ کدام از مشتریان ناراضی نباشند.

به همین دلیل، مسئولان شرکت ملی پست تصمیم گرفتند تا موازی با مرکز تجزیه و مبادلات فعلی، یک مرکز دیگر هم برای تجزیه و رهسپاری مرسولات انبوه فروشگاه‌های اینترنتی بزرگ مانند دیجی‌کالا راه‌اندازی کنند تا با بکارگیری کارکنان سایر بخش‌ها به صورت شیفتی، ضمن کاهش فشار کار در یک مرکز، کار تجزیه، توزیع و رهسپاری با سرعت بیشتری انجام شده و مردم در کوتاه ترین زمان ممکن به سفارشات خود برسند.

نامه‌رسان های پست در خط مقدم ارایه خدمات پستی به مردم هستند، اگرچه فداکاری آنها هم در این یکساله پر تلاطم مبارزه با کرونا چندان دیده نشد و کمتر کسی خبر دارد کار آنها این روزها ۱۰ برابر شده است و  تعطیلی و مرخصی رفتن برایشان معنی ندارد. اما کارکنان مرکز تجزیه و مبادلات پست، جایی که عملیاتی اصلی پست در آن انجام می‌شود از این هم مظلوم‌تر هستند چرا که روزها و ساعت‌ها پشت درهای بسته بدون حضور هیچ دوربینی به کارشان ادامه می‌دهند.

کد خبر: ۶۲٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha