۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
مرغ از سفره مردم سیستان و بلوچستان پر کشید؛ لزوم توجه به ظرفیت های بومی
بازار گزارش می دهد؛

مرغ از سفره مردم سیستان و بلوچستان پر کشید؛ لزوم توجه به ظرفیت های بومی

زاهدان- سیستان و بلوچستان ظرفیت های فراوانی در زمینه تولید گوشت مرغ دارد اما با وجود همه این ظرفیت ها در حال حاضر حجم زیادی از مصرف روزانه این استان از دیگر مناطق کشور تامین می شود.

فرشته بامری؛ بازار: بر اساس آخرین آمار نیاز روزانه سیستان و بلوچستان به مرغ حدود ۲۵۰ تن است که ۴۰ درصد آن در داخل استان تولید می شود و در حال حاضر ۲۳۳ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی حدود ۶ میلیون قطعه در هر دوره در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.

این در حالی است که آمارها نشان می دهد در صورتی که تمامی واحدهای پرورش مرغ گوشتی سیستان و بلوچستان فعال باشند توان تولید ۴۰ هزار و۶۸۳ تن گوشت مرغ در داخل این استان وجود دارد به گونه ای که در آبان ماه امسال با رشد ۵٠ درصدی جوجه ریزی در واحدهای صنعتی پرورش مرغ گوشتی، تولید گوشت مرغ نیز افزایش یافت و این اتفاق مثبت در کاهش قیمت گوشت سفید و جلوگیری از نوسانات قیمت در استان کمک قابل توجهی کرد.

نبود تشکیلات منسجم در زنجیره تولید از عمده چالش های موجود در صنعت طیوردر استان سیستان و بلوچستان است

به عبارتی نبود تشکیلات منسجم در زنجیره تولید از عمده چالش های موجود در صنعت طیور در استان سیستان و بلوچستان است که خواسته یا نا خواسته بر تولید و افزایش قیمت ها تاثیر گذاشته است. با وجود اینکه افزایش قیمت کالاها همه ساله اتفاق می افتد اما این روزها قیمت مرغ به عنوان یکی از اقلام اساسی رشد شتابانی به خود خود گرفته است به طوری که مصرف کنندگان را غافلگیر و بر نارضایتی آنها افزوده است.

در مقابل علی‌رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها، قدرت خرید هر فرد ایرانی در شرایط فعلی نسبت به سال های قبل به حدود یک سوم کاهش یافته است و افزایش ناگهانی قیمت مرغ که همزمان با دیگر نقاط کشور اتفاق افتاده به دلیل کمبود تأمین نهاده و کاهش جوجه ریزی در واحدهای صنعتی پرورش گوشتی رخ داده است.

قیمت ها به صورت افسار گسیخته در حال افزایش است 
زهرا سبحانی یکی از شهروندان زاهدانی  در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: معمولا خریدهای خانه را ماهانه خودم انجام می دهم و طی روزهای اخیر که برای خریدمرغ رفتم ناگهان قیمت مرغ به ۳۰ هزار تومان رسیده بود، به ناچار به جای سه عدد مرغ یکی خریداری و به منزل بازگشتم.

وی با اشاره به اینکه قیمت مرغ به صورت آزاد بسیار بالا است و گاهی اوقات یک مرغ تا ۸۰ هزار تومان هم آب می خورد که  رقم بالایی است، افزود: با این شرایط افرادی که روز مزد یا بیکار هستند از خرید مرغ صرف نظر می کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه قیمت های افسار گسیخته تنها مربوط به مرغ نیست و به طور کلی امروز کالاها یک قیمت و  فردا به قیمتی دیگر عرضه می شوند.

این شهروند زاهدانی با بیان اینکه این روزها گوشت و لبنیات هر روز قیمتی تازه پیدا می کنند، گفت: اغلب گوشت مرغی که در بازار استان سیستان و بلوچستان وجود دارد از دیگر استان ها وارد می شود در صورتی که واحدهای پرورش مرغ در استان افزایش پیدا کند قیمت مرغ هم کنترل می شود.

در تیرماه امسال قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۱۳ هزار تومان بود اما این روزها معمولا با قیمت بیش از ۳۰ هزار تومان عرضه می شود

حسن جوادی یکی دیگر از شهروندان زاهدانی در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: در تیرماه امسال قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۱۳ هزار تومان بود اما این روزها معمولا با قیمت بیش از ۳۰ هزار تومان عرضه می شود.

وی افزود: در این ایام برخی سوپر مارکت ها گاها حتی مرغی برای فروش نداشتند و یا مرغ را به قیمت بالایی عرضه می کردند که خوشبختانه در حال حاضر مرغ تنظیم بازار در مراکز تعیین شده در دسترس قرار دارد  اما برای تهیه مرغ به قیمت یارانه ای باید در صفی طولانی بایستیم.

وی تصریح کرد: برای تهیه مرغ با نرخ دولتی، از ساعت ۶ صبح در کنار مرکز عرضه مرغ حضور یافتم تا ابتدای صف قرار بگیرم چراکه برخی روزها شاهد صف طولانی برای دریافت مرغ هستیم.

سیستان و بلوچستان ظرفیت خودکفایی در تولید مرغ را دارد
محمد علی نیکبخت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سیستان و بلوچستان این ظرفیت را دارد که در تولید مرغ خود کفا شود اما این امر مستلزم حضور سرمایه گذار و ایجاد زنجیره تولید مرغ است.

وی افزود: در صورت مشارکت سرمایه گذاران می توانیم زنحیره تولید مرغ شامل واحدهای پرورش مرغ، کارخانه خوراک دام، کارخانه جوجه کشی، کشتارگاه و شبکه توزیع مرغ و همچنین ایجاد کارخانجات ناگت، برگر و کنسرو را دنبال کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تامین خوراک دام، کشتار و توزیع مرغ از جمله دغدغه های پرورش دهندگان طیور در این استان است که با تکمیل زنجیره تولید مرتفع می شود از طرفی خودکفایی سیستان و بلوچستان و استفاده از ظرفیت های موجود به کنترل قیمت مرغ در استان کمک می کند.

تامین خوراک دام، کشتار و توزیع مرغ از جمله دغدغه های پرورش دهندگان طیور در سیستان و بلوچستان است

وی گفت: از سرمایه گذاران دعوت می کنیم تا به این بخش ورود کنند و دولت هم باید حمایت های لازم را صورت دهد.

نیکبخت افزود: با توجه به کوتاهی مسافت حمل محصولات از مبدا کشور پاکستان به استان سیستان و بلوچستان و آزاد شدن واردات خوراک دام و طیور می توان از این طریق نهاده های مورد نیاز را  تهیه و در اختیار متقاضیان قرار داد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نهاده به اندازه کافی و مورد نیاز مرغداران در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد و با رشد تولید شاهد هیچ کمبودی در تأمین نهاده نخواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان کرد: تلاش ما بر این است که از تمام توان استان در زمینه تولید، تامین و توزیع مرغ بهره ببریم تا از نیازمان به سایر استان ها کاسته شود.

توزیع ۸۵۰ تن گوشت مرغ منجمد تنظیم بازار در سیستان و بلوچستان
وی گفت: ستادی به جهت تنظیم بازار در سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ایجاد شده که تاکنون بیش از ۳۰ جلسه تخصصی با هدف توسعه و ساماندهی بازار برگزار کرده است.

نیکبخت از توزیع ۸۵۰ تن مرغ منجمد براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار خبرداد و گفت: با هدف تأمین گوشت مرغ مورد نیاز شهروندان، توزیع گوشت مرغ منجمد طرح تنظیم بازار از ۱۱ دی ماه در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی تصریح کرد: قیمت مصوب هر کیلو گرم مرغ منجمد داخلی ١۴ هزار تومان درب سردخانه برای مباشران توزیع، و قیمت مرغ منجمد برای مصرف کننده به ازای هر کیلو ١۵ هزار و ۵٠٠ تومان است.

در مجموع نکته حائز اهمیت توجه به ظرفیت های داخلی و بومی هر منطقه از جمله استان سیستان و بلوچستان است که اگر به درستی به آن ها توجه شود و برای استفاده بهینه از این ظرفیت ها برنامه ریزی شود نه تنها مشکلات داخلی برطرف می شود بلکه می تواند به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

کد خبر: ۶۲٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha