۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۴
نگاهی به فناوری سیستم خنک‌کاری خودروسازی ب‌ام‌و
کاهش دما به سبک آلمانی

نگاهی به فناوری سیستم خنک‌کاری خودروسازی ب‌ام‌و

شرکت خودروسازی ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۴ سیستم خنک‌کننده پیشرانه محصولاتش را دستخوش تغییرات قرار داد. این سیستم جدید دارای انژکتورهایی است که تنها آب داخل رادیاتور را به مدار مربوطه انتقال داده و سپس توسط انژکتورها داخل جداره سیلندر پاشش می‌کند، این تکنولوژی را با نام واتر انجکشن می شناسیم.

بازار؛ گروه خودرو: اساس کار موتورهای احتراق داخلی چهار زمانه به گونه‌ای است که در مرحله اول مکش و سپس مرحله دوم مخلوط هوا و سوخت متراکم شده و در مرحله سوم مخلوط هوا و سوخت به وسیله جرقه شمع محترق می‌شوند. در این مرحله به دلیل حرارت ناشی از محترق شدن هوا و سوخت گرمای زیادی ایجاد می‌شود. بنابراین سیستم خنک‌کاری طراحی می‌شود تا تنش حرارتی آسیبی به قطعات دینامیکی موتور و بلوکه سیلندر وارد نکند.

 تا به امروز در موتورهای بنزینی برای خنک‌کاری پیشرانه و کاهش دمای ناشی از احتراق، از واتر پمپ به همراه رادیاتور استفاده می‌شد تا بتواند دمای کاری موتور را کاهش دهند. از آنجای که خودروسازان مطرح همواره در پی اصلاح سیستم‌های مکانیکی قدیمی پیشرانه‌های بنزینی هستند، شرکت خودروسازی ب‌ام‌و در سال ۲۰۱۴ سیستم خنک‌کننده پیشرانه محصولاتش را دستخوش تغییرات قرار داد. این تغییرات را می‌توان اصلاح سیستم خنک‌کاری موتور نامید، مهندسان این خودروساز آلمانی برای اتلاف انرژی کمتر و راندمان بیشتر از پاشش آب داخل جداره‌های سیلندر استفاده کردند.

 این سیستم جدید دارای انژکتورهای است که تنها آب داخل رادیاتور را به مدار مربوطه انتقال داده و سپس توسط انژکتورها داخل جداره سیلندر پاشش می‌کند. این تکنولوژی را با نام واتر انجکشن می شناسیم. این فناوری در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار روی نسخه M۴ نصب و معرفی شد، پاشش آب در جداره سیلندر سبب کاهش دمای موتور و افزایش راندمان می‌شود. زیرا زمانی که آب اتمیزه یا اسپری می‌شود ذرات آب دارای دمای پایین‌تری هستند و داخل جداره پاشش می‌شوند و در این هنگام این ذرات سبب کاهش دمای موتور می‌شود. از آنجایی که در این تکنولوژی پمپ آب اصلاح شده به همراه انژکتور جهت پاشش بهره گرفته شده، کاهش چشم گیر دما در دورهای بالا موتور دیده می‌شود.

این تکنولوژی را می‌توان یکی ازفناوری‌های اصلاح و بهینه‌سازی شده در راستای افزایش قدرت و گشتاور موتور دانست.  ECU تعبیه شده برای این سیستم خنک‌کاری جدید همانند ECU  موتور عمل کرده و هرگاه سنسور دمای آب اطلاعات لازم برای آن ارسال کند، این واحد کنترلگر الکترونیکی به انژکتورها دستور پاشش آب را به میزان مورد نیاز برای فناوری تعریف شده، می‌دهد. مهندسان خودروسازی ب‌ام‌و برای اینکه ضریب اطمینان این سیستم را افزایش دهند از یک پمپ آب نیز مانند نسل‌های قبل استفاده کرده‌اند تا در شرایطی که سیستم عملکرد خوبی نداشته باشد آب را به داخل جدارها انتقال داده و سبب کاهش دمای ناشی از احتراق شود.

کد خبر: ۶۲٬۲۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha