۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
اجرای طرح خرید مستقیم گندم از کشاورز برای اولین بار/ گندم سرپل‌ذهاب باکیفیت‌تر از نمونه آلمانی است
مدیرعامل نخستین شرکت دانش بنیان تولید کننده آرد در کشور:

اجرای طرح خرید مستقیم گندم از کشاورز برای اولین بار/ گندم سرپل‌ذهاب باکیفیت‌تر از نمونه آلمانی است

کرج- با وجود آسیب اکثر واحدهای صنعتی و تولیدی در شرایط تحریم و به ویژه شیوع کرونا، مجموعه صنعتی آردداران نه تنها توقف یا کندی تولید نداشته بلکه با نوآوری و اقداماتی نوآورانه پیشرفت قابل توجهی داشته و علاوه بر دانش بنیان شدن در سالجاری به عنوان برتر در نوآوری و فناوری کشور شناخته شده است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار:شرکت آردداران در مجموعه تک ماکارون اولین شرکت تولیدی آرد در زمینه تولید آرد برای انواع نان مسطح و حجیم، بیسکویت، ماکارونی، شیرینی و غذای کودک است که امسال دانش بنیان شد و توانسته با نوآوری در تولید و طرح خرید توافقی گندم به طور مستقیم از کشاورزان ۵ استان، ۴۸۰۰ خانوار را از این طرح منتفع و موفقیت و توسعه چشمگیری در دو سال گذشته کسب کند.

برای اطلاع از روند فعالیت این شرکت و رمز موفقیت آن با «شهرام پورزارع» مدیرعامل شرکت آردداران به گفتگو نشستیم.

*برای خرید گندم به عنوان مواد اولیه از طریق دولت اقدام می کنید یا بطور مستقیم از کشاورزان خریداری می کنید؟
ما از دو نوع گندم استفاده می کنیم. «گندم نرم و دروم» که گندم نرم را از بازرگانی دولت تهیه می کنیم. اما برای تهیه «گندم دروم» بهترین کاری که برای اولین بار در کشور انجام شد مجموعه تک ماکارون اجرا کرد.ما با مجوزی که از وزارت جهاد کشاورزی گرفتیم برای اولین بار «خرید توافقی  گندم» به صورت مستقیم از کشاورز را سال گذشته راه اندازی کردیم.

*در مورد طرح «خرید توافقی  گندم» توضیح بیشتری دهید.

در ۵ استان دروم خیز کشور پیشنهاد قرارداد با کشاورزان را دادیم. اولین کار حذف دلال و واسطه از این مسیر بود. به طور مستقیم با حدود ۴ هزار و ۸۰۰ کشاورز قرارداد بستیم. طبق قرارداد مقرر شد کشاورز گندم را بکارد و ما با ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب دولت، گندم را از آنها خریداری کنیم و پول گندم را نقدا به حسابشان واریز کنیم. این طرح بزرگی بود و انرژی زیادی از ما گرفت. بچه های ما به مدت چند ماه در استان دروم خیز کشور شبانه روز فعالیت کردند. اردیبهشت تا تیر امسال که فصل برداشت گندم در کشور بود کشاورزها محصولاتشان را برداشت کردند و تحویل مراکز خرید ما داده و پول خود را نقدا دریافت کردند. خروجی این امر دو دستاورد بزرگ داشت، این که هم ما توانستیم گندم با کیفیت و درجه یک برای کارخانه بدست آوریم و اکنون سیلوهای ما از مواد اولیه درجه یک پر است و هم ۴۸۰۰ خانوار کشاورز انتفاع خیلی خوبی داشتند و با دریافت نقدی دستمزد خون تازه ای به کالبد کشاورزان دمیده و سفره شان رنگین شد. استقبال و خوشحالی کشاورزان از این طرح خیلی خوب بود و این یکی از آرمان های ما برای حفظ کشاورزی و گندم کاری کشورمان است و دروم کاری که سیر نزولی داشت سرجای خود ماند.

*وضعیت کلی کشت گندم دروم در کشور چطور است؟
روزی که برای شروع آمار را بررسی می کردم متوجه شدم کشت گندم دروم در کشور سیر نزولی دارد. بعد از اجرای طرح خرید توافقی گندم دروم توسط ما امسال طبق آمار و خبر جهادهای کشاورزی آن شهرستان ها رضایتمندی کشاورزان بقدری بوده که دروم کاری ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. تا حدی که کشاورزان با کمبود بذر مواجه شده و ما برای تامین بذر کمک کشاورزان کردیم. تامین منابع فشار زیاد و برنامه ریزی زیادی برای هیات مدیره داشت اما با همه سختی این راه را رفته و خیرو دعای منتفعان این کار دنبال تک تک عاملان اجرای این طرح است.

*آیا برنامه ای برای توسعه و افزایش تولید کشاورزان در قالب «طرح خرید توافقی گندم» دارید یا گندم فعلی جوابگوی نیاز شما هست؟
قطعا ظرفیت ما بیشتر از اینهاست و گندم بیشتری را نیاز داریم. برنامه سال گذشته برنامه خیلی موفقی بود و امسال هم با چند هزار کشاورز برای سال زراعی ۱۴۰۰ قرارداد بستیم.

من قلبا" این پیشنهاد را می دهم که دولت اجازه دهد خرید گندم نرم را هم خودمان به صورت توافقی با کشاورزان انجام دهیم.
طرح تولید و خرید گندم نرم نتیجه بسیار خوبی داشت هم کشاورزها راضی بودند هم من مصرف کننده چرا که مواد اولیه سالم و با کیفیت منجر به محصول سالم و با کیفیت می شود. کیفیت محصول در شرکت خط قرمز ما است و برای تولید محصول با کیفیت همه کار و تلاش خود را می کنیم و بزرگترین مولفه محصول کیفیت هم داشتن مواد اولیه با کیفیت است. گندم با کیفیتی که امسال به دست آوردیم این نتیجه را به ما داد و دوباره امسال خرید توافقی را انجام دادیم.

اگر دولت اجازه دهد خرید گندم نرم را هم به صورت توافقی و مستقیم از کشاورز انجام دهیم تا بار درجه یک از تولید کننده بتوانیم بگیریم، هم کشاورز منتفع شود و این امر باعث انگیزه و تلاش برای تولید بیشتر کشاورزان می شود و هم تولید با کیفیت هم توسعه می یابد.

*در زمینه توزیع آرد هم نقش و دخالت دارید یا فقط شرکت غله عامل این کار است؟
غله به ما مواد اولیه را می دهد و ما تولید می کنیم، توزیع بر عهده غله است. گندم را از هر جا که به ما بدهند ما از همان مکان تحویل و به شرکت منتقل می کنیم.

*شما فقط آرد مورد نیاز تک ماکارون را تامین می کنید یا می توانید با شرکت های تولید نان صنعتی که برای تولید چالش دارند می توانید دست آنها را بگیرید؟

ما در اصل در دو تیپ: اول «نان خبازی» که برای آن گندم ۶۶۵ تومانی را از دولت می گیریم و آرد خبازی تولید می کنیم و در تیپ دو گندم ۹۰۰ تومانی می گیریم و آرد برای «نان های صنعتی حجم و غیرحجیم» تولید می کنیم و همه شرکت های تولیدی نان صنعتی در صورت نیاز می توانند از طریق سامانه به طور مستقیم با قیمت مصوبی که دولت در سامانه بارگذاری می کند آرد را به طور مستقیم از ما خریداری کنند.

*اخیرا گفته می شود قاچاق گندم به مرزهای کشور افزایش داشته و پیشنهادهایی که به کشاورزان داده می شود پیشنهادهای اغوا کننده ای است تا گندم را از کشور خارج کنند.نظ ر شما در این مورد چیست؟
ما اگر یک برنامه ریزی مدون و حمایت درست از کشاورزان داشته باشیم و در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت در کنار کشاورزان و راهنما و کمک آنها باشیم، بعید می دانم راه برای سودجویان قاچاق باز باشد. کشاورز هم وقتی ببیند حمایت می شود، محصول هم به روز و با قیمت مناسب از او خریداری می شود و جوابگوی هزینه هایش باشد چرا این کار را بکند؟

*گندم با کیفیت ما بیشتر در کدام نقاط کشور وجود دارد؟
صاحبان نظر اطلاعات کاملتری در این زمینه دارند اما من به شخصه امسال که گندم خریداری می کردیم مناطقی را پیدا کردم که متحیر کننده بود. در کرمانشاهان و شهرستان سرپل ذهاب گندم درومی را دیدیم که به مراتب از گندم آلمانی با کیفیت تر است و ژن این گندم قابل رقابت با نوع آلمانی و با ارزش است و من به این موضوع افتخار می کردم. درصد پروتئین و گلوتون آن را وقتی آزمایش می کردیم متوجه شدیم گندمی که در این مناطق رشد می کند و همچنین کشاورزانی که برای این تولید تلاش می کنند یک سر و گردن بالاتر از کشاورزانی هستند که با بالاترین تکنولوژی های دنیا محصول تولید می کنند. خوزستان نیز بزرگترین گنجینه خاک ماست و گندم خوزستان به قدری باکیفیت است که آرد تولید شده از آن با بالاترین استانداردترین های جهانی مطابقت دارد. ما منابع و کشاورزان خوبی داریم اگر اینها درست مدیریت شود، قطعا هیچ کشاورزی قبول نمی کند تا روزی که در داخل کشور نیاز به محصولش هست یک دانه گندم از کشور خارج کند.

*درحال حاضر قیمت فروش آرد چند است؟
قیمت گذاری آرد تماما توسط سامانه و دولت انجام می شود. دولت گندم را به ما می دهد ما تبدیل به آرد می کنیم و در سامانه ای که دولت راه اندازی کرده آرد را می فروشیم.

*ذرت هم به همین شکل است؟
من در مورد ذرت اطلاعی ندارم. احتمالا به همین روال باشد.

*برای تولید ماکارونی شما آرد ذرت تولید نمی کنید؟
خیر. برای تولید ماکارونی در تک ماکارون فقط از آرد نرم و سمولینا که از مشتقات گندم است،استفاده می کنیم.

*توصیه شما به تولیدکنندگان و صنعتگران کشور برای موفقیت بیشتر چیست؟
تجربه ای که در این مدت بدست آوردیم این است که به نسل جوان اعتماد کنیم و به آنها فرصت دهیم تا خود را نشان دهند. اگر به جوانها و سرمایه های انسانی بها دهیم و وسایل و امکانات مورد نیاز را در اختیارشان بگذاریم، در کوتاه مدت قطعا نتایج شگرفی می بینیم.

کد خبر: ۶۲٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha