۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۷
مصرف سوخت و قدرت را کنترل کنید
تغییر در تولید قدرت خودرو

مصرف سوخت و قدرت را کنترل کنید

یکی از مشخصه‌هایی که عامل جدی در افزایش توان پیشرانه هست، نسبت تراکم است. این نسبت در بسیاری از پیشرانه‌ها همواره یک عدد ثابت بوده اما با پیشرفت علم مکانیک در صنعت خودروسازی، ثابت بودن این عدد براساس کارکرد موتور و طراحی آن متغیر شد.

بازار؛ گروه خودرو: باتوجه به سیاست صنعت خودرو در سال ۲۰۱۰ که کاهش حجم و تعداد سیلندر را در دستور کار خودروسازان قرار گرفت. خودروسازان به دنبال افزایش توان محصولات رفتند، یکی از مشخصه‌های که عامل جدی در افزایش توان پیشرانه هست، نسبت تراکم است. نسبت تراکم در بسیاری از پیشرانه‌ها همواره یک عدد ثابت است. اما با پیشرفت علم مکانیک در صنعت خودروسازی، ثابت بودن این عدد براساس کارکرد موتور و طراحی آن متغیر شد. مهندسان برای کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش توان پیشرانه، موتوری را با سیستم نسبت تراکم متغیر طراحی کردند. باتوجه به کاربرد تکنولوژی پیشرفته در کنترل پیشرانه‌ها امکان استفاده از نسبت تراکم‌ها بالا بدون به وجود آمدن پدیده خودسوزی وجود دارد. سیستم نسبت تراکم متغیر مکانیزم‌های مختلفی دارد که در این جا به بررسی دو مورد از پرکاربردترین و مهم‌ترین آن براساس عملکرد می‌پردازیم: 

مکانیزم چرخ‌دندانه‌دار: در این مکانیزم قابلیتی فراهم شده است که براساس شرایط کاری موتور، طول کورس پیستون تغییر یابد. به عبارتی دیگر در این مکانیزم، پیستون می‌تواند بالاتر از نقطه مرگ بالا و پایین‌تر از نقطه مرگ پایین حرکت کند. با این عملکرد می‌توان نسبت تراکم یک پیشرانه از ۸ تا ۱۴ تغییر داد. طراحی ساختمان سیلندر در این موتور به گونه‌ای است که نیروی تولیدی از احتراق توسط چرخدنده از شاتون به میل‌لنگ منتقل می‌شود، به همین دلیل معروف به چرخ‌دندانه دار است. این چرخدنده از وسط دارای لولا است. نقطه لولا توسط یک اهرم واسطه به میل‌لنگ متصل است. چرخ‌دندانه‌های یک طرف با یک چرخ‌دنده شانه‌ای روی شاتون در ارتباط است و در طرف دیگر، چرخ‌دنده نیز در ارتباط با یک عملگر است. این عملگر با اعمال حرکت زاویه‌ای می‌تواند طول کورس پیستون و نسبت تراکم را تغییر دهد.

  مکانیزم چند اهرمه: در طراحی این سیستم، از چند اهرم بین دسته پیستون و میل‌لنگ استفاده شده است که قادر به تغییر طول شاتون، طول کورس پیستون و نسبت تراکم است. این اهرم‌ها به واسطه یک عملگر(جک هیدرولیکی) توانایی تغییر طول قطعات داخلی پیشرانه را دارند. این اهرم‌ها از یک سمت به میل‌لنگ و شاتون و از طرف دیگر به عملگر متصل هستند. این سیستم توسط کمپانی نیسان طراحی و ارائه شده است. لازم به ذکر است به کارگیری سیستم‌های مختلف در پیشرانه مانند وی‌وی‌تی یا نسبت‌تراکم متغیر و... سبب بهبود راندمان عملکرد موتور و کاهش استهلاک و افزایش توان در آن می‌شود.

کد خبر: ۶۲٬۲۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha