۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
بازی‌های آموزشی از طریق شاد تولید می‌شوند
معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرد؛

بازی‌های آموزشی از طریق شاد تولید می‌شوند

نشست خبری چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی امروز یکم دی‌ماه به‌صورت مجازی با حضور حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر این رویداد برگزار شد.

مژده باقری؛ بازار: نشست خبری چهارمین دوره جایزه بازی‌های جدی امروز یکم دی‌ماه به‌صورت مجازی با حضور حامد نصیری، معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دبیر این رویداد و جمعی از اهالی رسانه به صورت آنلاین برگزار شد.

در ابتدای این نشست نصیری با معرفی ماهیت و کارکرد بازی‌های جدی در صنعت بازی‌های دیجیتال گفت: «بازی‌های جدی یا هدفمند (Serious Games)، بخشی کلیدی از بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، بهداشت، درمان، تبلیغات مذهبی و سیاسی و سایر اهداف جدی یاری می‌کنند. به عبارتی اصطلاح بازی‌های جدی راهی برای معرفی گونه‌ای از بازی‌های دیجیتال با رویکردی فراتر از سرگرمی است.»

نصیری با اشاره به تلاش‌های معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در توسعه هسته‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت بازی کشور، گفت: «در رویداد جایزه بازی­های جدی طی این سال­ها ما شاهد ارسال بازی‌های جدی در موضوعات مختلفی اعم از آموزش روزه و نماز، گردشگری، بازی‌های حوزه سالمندی و توانمندی توان‌یابان هستیم. ضمن اینکه تولید بازی‌های جدی صرفا محدود به تهران نیست و در حال حاضر در شهرهای دیگری چون اصفهان، تبریز، اهواز، مشهد و... تیم‌هایی داریم که مشغول ساخت بازی جدی هستند.»

معاون پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همچنین با تاکید بر کیفیت خوب بازی‌های جدی ساخته شده در رویداد جایزه بازی‌های جدی  ادامه داد: «به عنوان  مثال بازی «کیپ استپ» ساخته دانشجویان و فارغ‌التحصیلان با استعداد دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز که جزء منتخبان جایزه بازی‌های جدی سال گذشته بود و به تازگی مقام نخست بخش آکادمیک جشنواره گالا در فرانسه که جزء سه جشنواره برتر دنیا در حوزه بازی‌های جدی است را به دست آورده است.»

نصیری همچنین تصریح کرد: «رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، در چهارمین دوره خود تلاش می‌کند تا با برگزاری این رویداد در سه بخش جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹،  هکاتون بازی‌های جدی ۱۳۹۹ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ۱۳۹۹، زیرساخت‌های علمی و صنعتی را برای توسعه بیش‌ازپیش بازی‌های جدی در کشور فراهم کند و به تقویت حلقه‌های توسعه از تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی تا تجاری‌سازی محصولات موجود در صنعت بپردازد.»

او درباره همکاری بنیاد با سازمان‌های فرهنگی و مرتبط با کودکان و نوجوانان درباره تولید بازی‌های جدی و آموزشی، تصریح کرد: «درباره به کارگیری بازی بومی با همکاری آموزش و پرورش از طریق برنامه شاد و کانون پرورش فکری توانسته‌ایم تا درباره بازی‌های جدی و آموزشی فعالیت ثمربخشی را داشته باشیم.»

نصیری درباره بازی‌های در این فستیوال گفت: «از ۲۹ آذرماه بازی‌ها شروع شده و هنوز برندگان کاملاً مشخص و اعلام نشده است، تا در روز اختتامیه برندگان را اعلام کنیم. البته بعد از پایان داوری ۷۵ بازی ارسال شده به بخش جشنواره بازی جدی سال، به ترتیب حروف الفبا ۶ بازی «تکاپو» با موضوع سبک زندگی، بازی «راز متان» با موضوع مدیریت مصرف انرژی، بازی «ری‌اکشن» با موضوع مدیریت شیوع کرونا، بازی‌های «سردار» و «فیروزه» با موضوع گردشگری، و بازی «ویلکا» با موضوع توانبخشی به عنوان فینالیست‌های این بخش انتخاب شدند. همچنین این رویداد در مجموع بیش از ۲۰ میلیون تومان جایزه به مقالات منتخب در این بخش تعلق خواهد گرفت و مقالات پذیرفته شده برای نمایه‌سازی به پایگاه استنادی IEEE Xplore ارسال خواهد شد.»

شایان ذکر است بازی‌های جدی یا هدفمند (Serious Games)، بخشی کلیدی از بازی‌های دیجیتال هستند که ما را در آموزش، تبلیغات، درمان و سایر اهداف جدی یاری می‌کنند. رویداد جایزه بازی‌های جدی هر ساله در راستای تحقیق، تولید و ترویج بازی‌های جدی توسط معاونت پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود.

رویداد جامع جایزه بازی‌های جدی، در چهارمین دوره خود تلاش می‌کند تا با برگزاری سه رویداد جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۹،  هکاتون بازی‌های جدی ۱۳۹۹ و سمپوزیوم بازی‌های جدی ۱۳۹۹، زیرساخت‌های علمی و صنعتی را برای توسعه بیش‌ازپیش بازی‌های جدی در کشور فراهم و حلقه‌های توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاری‌سازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند. بخش هکاتون بازی‌های جدی در تاریخ‌های ۱۹ الی ۲۱ آذرماه به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و همچنین سمپوزیوم بازی‌های جدی مورخ ۳ دی‌ماه و فینال جشنواره بازی جدی سال و اختتامیه ۴ دی‌ماه خواهد بود.

کد خبر: ۶۲٬۱۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha