۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۲
روزگار تیره‌وتار «روز بازارها»؛ کرونا نان مشاغل خرد را آجر کرد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

روزگار تیره‌وتار «روز بازارها»؛ کرونا نان مشاغل خرد را آجر کرد

مشهد- مشاغلی که گذران زندگی آن‌ها بستگی به فعالیت روزانه دارد در حال حاضر دچار چالش‌های اقتصادی شده و لذا چشم‌انتظار تدبیری از طرف مسئولان شهر برای بازگشت به شرایط قبل از کرونا هستند.

بازار؛ گروه استان ها: شهرها با هر نقش و وظیفه‌ای که باشند، نمی‌توانند دور از فعالیت‌های تجاری و بازرگانی قرار گیرند؛ بازارهای محلی و بازارهای روز نمونه‌ بارزی از این فعالیت‌های تجاری هستند که از زمان‌های گذشته نیز وجود داشتند.

ایجاد بازارهای روز درواقع تمرکز بخشیدن به فعالیت‌های تجاری- خدماتی است که این تمرکز باعث سهولت دسترسی مصرف‌کنندگان و صرفه‌جویی در وقت آن‌ها می‌شود.

شهر مقدس مشهد به‌عنوان یکی از کلان‌شهرهای کشور دارای ۲۳ بازار سیار شامل روز بازار، عصر بازار و شب بازار است که اقتصاد و معیشت افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ نفر را به خود گره‌زده است که متأسفانه به دلیل شیوع کرونا و اعمال محدودیت‌های تردد نان قالب این افراد در مقاطع مختلف مانند یک کاه دو هفته گذشته آجر شده است.

مشاغل در روز بازارها به دودسته رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند که بخش نخست در واحدهای تجاری و مغازه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت کار و کسب خود را آغاز کرده و خوشبختانه در شرایط بهتری قرارگرفته‌اند اما بخشی از آن‌ها نیز که با ضعف اقتصادی بیشتری همراه است با پهن کردن بساط و به‌صورت روزانه نانی به کف می‌آورند.

اجاره بدون امکانات
حسین یکی از همین دست‌فروشانی که تا پیش‌ازاین در جاده شاندیز بساط می‌کرده است به ما می‌گوید: از زمانی که محدودیت‌ها به شکل جدی‌تری اعمال شد با قرار دادن بلوک‌های سیمانی محل کسب‌وکار ما هم تخته شد.

وی که حالا در صندوق‌عقب خودرویش و به‌صورت سیار آن‌هم در روزهای تعطیل خشکبار می‌فروشد اذعان می کند: برای اینکه محصولات باغ‌هایمان توسط دلالان خریداری نشود لذا ترجیح می‌دهیم که بساط فروش راه بیندازیم.

حسین بابیان اینکه روزهای تعطیل و به دلیل قیمت‌های ارزان‌تر از فروشگاه‌ها مردم نیز استقبال شایانی از محصولاتش دارند اظهار می‌کند: اینجا برای نشستن روی زمین خشک‌وخالی از ما پول می گیرند و ای‌کاش در قبال دریافت این پول خدماتی مانند سایبان و یا سرویس بهداشتی هم در نظر می‌گرفتند.

بی‌رونقی بازار
مسلم یکی دیگر از دست‌فروشان در بازار هدایت مشهد در بلوار خیام شمالی نیز که به‌واسطه کرونا کار و کسبش کساد شده است اظهار می‌کند: در ماه گذشته ما نیز به دلیل کرونا تعطیل بودیم و اجازه فعالیت به ما داده نمی‌شد و لذا ازآنجاکه در سطح شهر هم اجازه بساط کردن را نداشتیم لذا هیچ راهی برای امرارمعاش نداشتیم.

وی بابیان اینکه دست‌فروشان در فضای آزاد و  باز فعالیت دارند بیان کرد: با این احتساب شهرداری نباید درباره دست‌فروشان تا این حد سخت‌گیری کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بازار رونق چندانی ندارد به ما می‌گوید: در حال حاضر فقط چندساعتی در بعدازظهر و قبل از تاریکی هوا می‌توانیم در بازار حضور پیدا کنیم و متأسفانه فروش مانند گذشته نیست و یک لقمه نان را به سختی در می آوریم.

کمک به اقتصاد روز بازارها
در همین راستا مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری مشهد در خصوص طرح‌های حمایتی از دست‌فروشان در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: این سازمان با رویکرد کمک به اقتصاد داخلی از طریق برگزاری بازارها زمینه اشتغال تعداد زیادی از شهروندان علی‌الخصوص اقشار آسیب‌پذیر جامعه و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی شامل بهزیستی، کمیته امداد و غیره را فراهم کرده است.

مسعود رضوی در خصوص روز بازارها و نقش آن‌ها در اقتصاد شهر و اشتغال به ما می‌گوید: بر این اساس تعداد زیادی از تولیدکنندگان مشاغل خانگی، کشاورزان و روستاییان باعرضه مستقیم و فروش اجناس خود باقیمت مناسب در این بازارها اقدام به فعالیت می‌کنند.

در حال حاضر تعداد ۲۳ بازار سیار شامل روز بازار، عصر بازار و شب بازار در سطح  شهر برگزار می‌شود که درمجموع اشتغال بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر به این روز بازارها گره‌خورده است

وی در پاسخ به سؤال ما مبنی بر اینکه چند روز بازار در مشهد داریم اذعان می‌کند: در حال حاضر تعداد ۲۳ بازار سیار شامل روز بازار، عصر بازار و شب بازار در سطح  شهر برگزار می‌شود که درمجموع اشتغال بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر به این روز بازارها گره‌خورده است.

حفظ اشتغال در شرایط کرونا
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد بیان می‌کند: بررسی‌ها نشان می‌دهد اکثراً این افراد تنها منبع درآمدشان فقط از طریق فعالیت در این‌گونه بازارها محقق می‌شود.

رضوی با اشاره به محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا و تعطیلی چندباره این بازارها ادامه می‌دهد:  طبق دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد پیشگیری و  مبارزه با کرونا ، تمامی بازارهای سیار شامل روز بازار، شب بازار و عصر بازار تاکنون بارها فعالیت آن‌ها متوقف‌شده است.

وی می‌گوید: این در حالی است که این سازمان ضمن تهیه و تدوین پروتکل‌های بهداشتی جهت برپایی بازارهای سیار، نسبت به اخذ تعهد از غرفه داران مبنی بر رعایت کامل موازین بهداشتی ازجمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی ، استفاده از دستگاه پوز به‌جای پول نقد و غیره کرده است.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد بیان می‌کند: ازآنجاکه تعطیلی این بازارها ارتباط مستقیمی با معیشت خانواده دارد لذا در راستای کمک به معیشت غرفه داران تاکنون نسبت به توزیع دو هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی به این افراد اقدام شده است.

رضوی هم‌چنین از تخفیف ۷۵ درصدی مجوز بر اساس مصوبه شورای محترم اسلامی شهر برای کمک این غرفه داران خبر می‌دهد.

وی در خصوص این سؤال چه طرح‌هایی برای حمایت از این افراد در دستور کار قرار دارد نیز به ما می‌گوید: این سازمان در نظر دارد درراستای حمایت از کسب‌وکارهای خرد و خانگی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی نسبت به راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی و بازارچه‌های تخصصی با مشارکت بخش خصوصی در سطح شهر اقدام کند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد اذعان می‌کند: به‌طور مثال عرضه محصولات تولیدی هنرمندان محترم شهر مشهد مقدس در قالب نخستین بازار پیشه‌های هنری تحت عنوان جمعه‌بازار ترنج ابتدای آبان ماه سال جاری افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

کمک به توسعه روستایی
بازارهای محلی به‌عنوان یک پدیده اقتصادی، از کارکردهای متنوعی برخوردار است. آن‌ها ضمن رفع نیازهای افراد ساکن در نواحی روستایی  با اتکا به تولیدات محلی و بومی و عرضه مستقیم و بی‌واسطه آن‌ها در بازار که منجر به قیمت مناسب کالا می‌شود، سبب ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر در بین روستاییان می‌گردد.

طبعاً تولید بیشتر، افزایش بهره‌وری اقتصادی را برای روستاییان و حتی شهرنشینان در پی خواهد داشت و در نهایت، این عوامل سبب پویایی اقتصاد و گردش پول در ناحیه و توسعه اقتصادی آن می‌شود.

کد خبر: ۶۱٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha