۲ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
فقط ۸دهم درصد؛ سهم ایران از بازار ۳۰میلیارد دلاری قطر| کنسرسیوم صادراتی؛ عامل موفقیت تجار ترک
رئیس اتاق ایران و قطر به بازار گفت؛

فقط ۸دهم درصد؛ سهم ایران از بازار ۳۰میلیارد دلاری قطر| کنسرسیوم صادراتی؛ عامل موفقیت تجار ترک

«عدنان موسی پور» با بیان این که پتانسیل بسیاری در جهت ارتقای روابط تجاری ایران و قطر وجود دارد، گفت: ارزش مالی ظرفیت واردات سالانه قطر ۳۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار ۲۳۰ میلیون دلار می باشد.

تهمینه غمخوار؛ بازارقطر در راستای سند چشم انداز سال ۲۰۳۰ خود، همواره سعی دارد تا به یکی از قدرتمندترین کشورهای منطقه تبدیل شود. این کشور، بزرگترین صادرکننده گاز طبیعی مایع و با برخورداری از سومین ذخایر گاز جهان، به دنبال سهم بیشتری از بازار گاز جهان و تصاحب آن است که نشان دهنده توفیق در سیاست های انرژی، سیاست خارجی انعطاف پذیر، افزایش نفوذ و مشارکت فعال در دیپلماسی منطقه ای و جهانی در عرصه بین المللی است.

به طور کلی کشور قطر ظرفیت‌های فراوانی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشورهای مختلف از جمله ایران، چین و ترکیه ایجاد کرده که این موضوع می تواند بستری برای شکوفا شدن فرصت‌های تجار ایرانی در تجارت با قطر باشد. در واقع، تحریم قطر توسط چهار کشور عربی که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، فرصتی استثنائی پیش روی صادرکنندگان و بازرگانان ایرانی قرار داد تا صادرات کالاهای خود را به این کشور افزایش دهند.

در میان کشورهایی که با قطر روابط تجاری مطلوبی دارند، ایران چهارمین کشوری است که این کشور به آن وابسته تجاری اعزام کرده که این امر نشانگر اراده قوی قطر در راستای توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

با نگاهی به سابقه تاریخی مراودات تجاری دو کشور در می یابیم که قطر همواره ایران را شریک راهبردی خود دانسته و همکاری میان این دو کشور دوست و همسایه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است.

در همین راستا و با توجه به ظرفیت عظیم توسعه تجارت بین ایران و قطر، خبرنگار بازار گفتگویی با «عدنان موسی پور»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر در خصوص ظرفیت‌ها و چالش‌های پیش روی ارتباط تجاری دوجانبه انجام داده که در ادامه می خوانید:

* از دیدگاه شما روابط دوجانبه تجاری میان دو کشور همسایه ایران و قطر در چه سطحی قرار دارد؟ آیا تدابیری در جهت افزایش همکاری های فی مابین اتخاذ شده است؟
روابط تجاری ایران و قطر در این مرحله نسبت به گذشته بهبود یافته، اما نسبت به شرایط فعلی رقم ضعیفی از صادرات مشاهده می شود. پس از شیوع ویروس کرونا، با این که توقفی در صادرات بسیاری از کالاها صورت گرفت، اما صادرات مواد غذایی و کالاهای مشابه آن در حال انجام بوده و این مراودات قطع نشده است.

از چند ماه گذشته، دولت‌ها قراردادهای بلند مدتی با قطر منعقد کرده‌اند و چنانچه با برنامه ریزی درستی حرکت کنیم، می‌توانیم در مراودات تجاری یک جهش بزرگ داشته و به یک میلیارد دلار دست یابیم. 

از دیدگاه من، پتانسیل بسیاری برای ارتقا روابط فی مابین وجود دارد، اما در صورتی که بار را تنها بر دوش صادرکنندگان بیاندازیم و در حد ارتباطات کم فعالیت کنیم، قطعا اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

یکی از راهکارهای پیشنهادی در این مرحله ایجاد کنسرسیوم های صادراتی و تجارت مشترک و سرمایه گذاری پایدار است.

* اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با چه هدف و در راستای برطرف ساختن کدام موانع تشکیل شده است؟ نقش این اتاق در حل مشکلات مبادلات تجاری بین دو کشور تا چه اندازه بوده و تا چه حد به رفع موانع و گسترش روابط کمک کرده است؟
اتاق مشترک با هدف بهبود بستر تجارت تشکیل شد و تاکنون اقدامات بسیاری جهت حضور گسترده تر تجار و بازرگانان در کشور مقصد انجام داده است.

این اتاق مشترک بازرگانی در رده بندی شش ماهه اتاق‌های مشترک با جای گرفتن در رده بندی برترین اتاق‌ها، عنوان اتاق طلایی را کسب کرده است.

ضمن اینکه با معرفی از ظرفیت داوری و حقوق بین الملل در بسیاری موارد در جهت رفع اختلافات فی مابین اقدام نموده است. همچنین، اتاق مشترک همواره با اعطای اطلاعات صحیح از متضرر شدن اعضا جلوگیری نموده است. در واقع، جلسات اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر به صورت مستمر در حال برگزاری است که مشاوره‌های زیادی به اعضا ارائه شده است.

* قطر را می‌توان کشور تجار و فعالان اقتصادی دانست. تجارت با این کشور، یکی از مقصدها و هدف های تاجران و تولیدکنندگان ایرانی است که میتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. بعد از تحریم کشور قطر که توسط چند کشورهای عربی انجام شد، فرصت بسیار خوبی برای تاجران و صادرکنندگان ایرانی فراهم شد تا کالاهای خود را به این کشور صادر کنند. آیا ایران از این فرصت بهره ای برده است؟ 
ارزش مالی ظرفیت واردات سالانه قطر ۳۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این بازار ۲۳۰ میلیون دلار می باشد. موانع بسیاری از جمله مشکلات تبادل ارز، نبود خط کشتیرانی مستقیم و ... وجود دارد که مراتب اطلاع رسانی آن به دستگاههای مسئول انعکاس داده شده است.

در حقیقت، اکثر صادرکنندگان ایرانی برای نقل و انتقال مالی با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند. فقدان رابطه بانکی با کشورهای دیگر این امکان را از صادرکنندگان سلب می‌کند که با فرمول‌های شناخته شده و شفاف، ارز حاصل از صادرات را بازگردانند. 

 * با توجه به نزدیکی و وجود مرز مشترک میان ایران و قطر، شاهد تسخیر بازار قطر توسط برخی رقبا از جمله ترکیه هستیم، دلیل این امر از دیدگاه شما چیست؟
در صورت بهره گیری صحیح، مرز مشترک میان ایران و قطر کارایی شگرفی دارد. حمایت دولت ترکیه از صادرکنندگان، اتحاد و نوع دوستی ترک ها و همچنین حضور کنسرسیوم های صادراتی درخشش تجار ترک را در کشورهای مقصد ممکن ساخته است. 

* در حال حاضر کدام کالاهای ایرانی در صدر کالاهای صادراتی به قطر محسوب می‌شوند، در واقع چه کالاهایی شانس بیشتری برای صادرات به قطر دارند؟   
 محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی که البته بنا بر تحریم های موجود صادرات مصالح با چالشهای بسیاری روبرو بوده است.

* جایگاه کالاهای ایرانی در بازار قطر چقدر است و به چه اندازه بر روابط تجاری دو کشور تاثیر گذار بوده است؟
کالاهای ایرانی بسته به کیفیت از جایگاه متفاوتی برخوردارند. بدیهی است که کالاهای باکیفیت در این مدت توانسته اند جایگاه های ویژه خود را حفظ نمایند و درخصوص کالاهایی با کیفیت پایین به کرات شاهد مرجوع شدن کالا و یا صادرات یکباره بوده ایم که قطعا آثار مخرب آن بر بد آوازه کردن کالاهای همنوع اجتناب ناپذیر است.

کد خبر: ۶۱٬۹۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha