۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
احتمال ساخت واکسن کرونای ایرانی؛ ۲ ماه زودتر از موعد مقرر
دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا خبر داد

احتمال ساخت واکسن کرونای ایرانی؛ ۲ ماه زودتر از موعد مقرر

قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا از احتمال ساخت واکسن کرونای ایرانی؛ دو ماه زودتر از موعد مقرر در صورت ادغام فازهای ۱ و ۲ انسانی خبر داد.

به گزارش بازار، مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا درگفتگویی رادیویی گفت: ۵۶ نفر داوطلب برای تست فاز انسانی واکسن کرونای ایرانی که مجوز کمیته اخلاق را گرفته است انتخاب شده اند. این افراد به جهت مراقبت های دائمی و جلوگیری از هرگونه خطر احتمالی قرنطینه می شوند و در فضای هتلی زندگی می کنند تا از بیماران دور باشند.
وی افزود: این اولین تجربه در کشور ما است که یکسال پس از بیماری، بلافاصله واکسن آن تهیه و در حال تست انسانی است. در تمام دنیا معمولا فرآیند تولید و تزریق واکسن تا ۵ سال پس از شروع بیماری طول می کشد.

دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با تاکید بر داوطلبانه بودن تست انسانی واکسن کرونا گفت: پس از اعلام فراخوان برای تزریق واکسن از بین داوطلبان افرادی انتخاب می شوند که مبتلا به کرونا نشده باشند، از سلامت کافی برخوردار بوده و بیماری خاص نداشته باشند. این افراد تحت آزمایش هایی قرار می‌گیرند و پس از تایید، واکسن به آنها تزریق می شود. طیف سنی این گروه بین ۱۸ تا ۵۰ سال است. مبتلایان زیر ۱۸ سال در کشور ما آمار بالایی ندارند. این واکسن باید به کسانی تزریق شود که بیشترین مشابهت را داشته باشد ولی به افراد بالای ۵۰ سال تزریق نمی شود چون باید اولین تزریق در کسانی صورت گیرد که کمترین عارضه را ایجاد کند.

قانعی با اشاره به تکنولوژی ساخت واکسن کرونای ایرانی بر پایه ویروس ضعیف شده در بین تکنولوژی های دیگر اظهار داشت: برخی واکسن های کرونا مثل فایزر بر پایه ژن ساخته شده است. گروهی بر پایه وکتور یا حامل ویروسی مثل واکسن آکسفورد هستند. یک گروه بر پایه پپتیدی هستند که دیگر نه ویروسی و نه ژنی هست و یک سری هم بر پایه ویروس کشته شده ساخته می شوند. واکسن های بر پایه حامل ویروسی ۹۵ درصد ایمنی داده اند پس روش ساخت این واکسن ها مزیتی بر کارآیی آنها نیست.

دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه ۷ مجموعه دانش بنیان در تولید واکسن فعالیت دارند گفت: احتمالا تا اواخر دیماه ۲ یا ۳ واکسن مجددا مجوز تست بالینی بگیرند و هر کدام توانستند به فاز ۳ انسانی برسند، قرارداد تولید ۱۵ میلیون دوز واکسن با آنها بسته می شود.

وی با اشاره به ایجاد فضای رسانه ای جدید مبنی بر تزریق واکسن در کشورهای دیگر و از طرف دیگر ممانعت آمریکا در خرید آن توسط کشور ما گفت: پیش از این آمریکا در خرید واکسن آنفلوآنزا هم برای ما مشکل ایجاد کرد و مانع حمل آن به کشور شد. بنابراین مسئولان می‌گویند ما اگر این واکسن را بخریم هم باز آمریکا مانع از انتقال آن به کشور خواهد شد. دو شرکت ایرانی در کشور در حال تولید واکسن های شرکت هایی مثل فایزر و بایون تک هستند که ان شاء الله تا پایان دیماه پس از انجام مراحل تست حیوانی، تست انسانی این واکسن ها هم آغاز می شود.

قانعی از فراخوان سازمان غذا و دارو به شرکت های وارداتی خبر داد و گفت: سازمان غذا و دارو در بحث واردات جدی است و مسئولان از تمام راه ها استفاده می کنند تا بتوانند واکسن را وارد کنند.
دبیر کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به اینکه ممکن است فاز ۱ و ۲ تست انسانی با هم ادغام شده و سریعا به فاز ۳ تست بالینی انسانی وارد شویم گفت: با ادغام این دو فاز، واکسن کرونا دوماه زودتر از موعد مقرر آماده خواهد شد.

کد خبر: ۶۱٬۷۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha