۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
لزوم افزایش پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

لزوم افزایش پایه‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰

آدینه وند، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مهمترین مشکل بودجه ۱۴۰۰ افزایش نیافتن پایه‌های مالیاتی از طرف دولت است که مجلس باید به این امر ورود کند.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه وند افزود: مالیات از نظر ساختاری از جمله مواردی است که دولت به نحو شایسته‌ای به آن نپرداخته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹ رقمی حدود ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به عنوان درآمدهای مالیاتی در بودجه در نظر گرفته شده بود که این رقم در بودجه ۱۴۰۰ به رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی ساختار را مشاهده می‌کنیم هیچ گونه تغییری در پایه‌های مالیاتی شکل نگرفته و این عدم تشکیل پایه‌های مالیاتی جدید منجر به یک نابرابری در بحث عدالت اجتماعی و اقتصادی است.

خسروی آدینه وند افزود: درآمدهای مالیاتی همچنان بر عهده پایه‌های مالیاتی از جمله کارمندان و تولیدکنندگان است و ایرادی که وجود دارد عدم افزایش پایه‌های مالیاتی است و ما انتظار داریم که مجلس حتماً به این موضوع مهم ورود پیدا کرده و پایه‌های مالیاتی را افزایش دهد.

وی گفت: البته نگرانی در خصوص کسب ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از طرف دولت وجود ندارد، زیرا با افزایش نرخ تورمی که داشتیم و همچنین افزایش نرخ کالاها و افزایش قیمت‌ها سبب شده که به همان میزان ارزش افزوده ایجاد شود و مالیاتی که بر روی این درآمدها بسته شده به همان میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: افزایش درآمدهای مالیاتی از ۱۹۵ هزار میلیارد تومان به ۲۴۷ هزار میلیارد تومان، بیشتر ناشی از افزایش نرخ تورم است که دولت هم آن را خوش بینانه در نظر گرفته، و می‌تواند محقق کند و به نظر من هم محقق خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: نکته قابل بحث در بودجه سال آینده این است که از ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت، رقمی حدود ۲۴۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات است و اگر بتوانیم پایه‌های مالیاتی را افزایش دهیم رقم درامدی دولت هم افزایش پیدا می‌کند.

کسری بودجه، نتیجه پیش بینی خوشبینانه درآمد نفتی در بودجه ۱۴۰۰
کارشناس اقتصادی گفت: رشد درآمد نفتی دولت در بودجه سال آینده، ۳.۷ برابر سال ۹۹, و بسیار خوشبینانه است و باعث کسری بودجه دولت در سال ۱۴۰۰ می‌شود.

بهزاد خسروی آدینه وند  درباره درآمد نفتی دولت در بودجه ۱۴۰۰, افزود؛ بودجه ۱۴۰۰ شامل سه بخش نفت، اوراق مالی و مالیات است.

وی با بیان اینکه قرار بود در بودجه ۱۴۰۰, وابستگی به نفت کمتر از سال ۱۳۹۹ باشد گفت: در سال ۹۹ پیش بینی بسیار خوش بینانه‌ای برای فروش نفت داشتیم که این امر محقق نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه در سال ۱۴۰۰ تحریم‌ها برقرار است افزود: وابستگی به نفت در بودجه بیش از سال ۹۹ است بطوریکه در سال آینده، ۱۹۹ هزار میلیارد تومان در فروش نفت و میعانات نفتی در قالب ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی، در نظر گرفته شد.

خسروی ادامه داد: فروش نفت در بودجه به دو صورت فروش داخلی و خارجی در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه تحریم‌ها باقی خواهد ماند در بودجه، درامد ناشی از فروش نفت، محقق نخواهد شد.

وی تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت هم اگر تحریم‌ها برداشته شود قطعا در سال آینده، میزان درامد نفتی در بودجه ۱۴۰۰ محقق نمی‌شود.

خسروی آدینه وند گفت: رشد درآمد نفتی دولت در این بودجه، ۳.۷ برابر سال ۹۹ است که این رشد خوشبینانه است و دولت در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: مجلس نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهد و بدبینانه‌ترین حالت را برای درامد نفتی در نظر بگیرد.

خسروی آدینه وند گفت: کارشناسان معتقدند حتی اگر مذاکراتی صورت گیرد حداقل تا نیمه ۱۴۰۰ اتفاق خاصی در بحث تحریم‌ها صورت نمی‌گیرد.

کد خبر: ۶۱٬۶۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha