۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲
فقدان زیرساخت و کمبود نیروی انسانی؛ تولید در صنعت کاهش یافت
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

فقدان زیرساخت و کمبود نیروی انسانی؛ تولید در صنعت کاهش یافت

گرگان- واحدهای تولیدی گلستان با کمبود نیروی انسانی و نبود زیرساخت‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و این امر تولیدات بخش صنعت استان را کاهش داده است.

زهرا بهرامی؛ بازار: حدود پنج سال از بهره‌برداری از نخستین واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی گرگان یک (سرخنکلاته) در هشت کیلومتری مرکز استان می‌گذرد اما هفت واحد تولیدی فعال در این شهرک با مشکلاتی مواجه هستند که با گذشت حدود هزار و ۸۰۰ روز از بهره‌برداری برخی از این مشکلات همچنان حل نشده باقی مانده است.

استان گلستان دارای ۲۴ شهرک، ناحیه صنعتی و یک منطقه ویژه اقتصادی (شهرک هزار هکتاری اترک) با مساحت دو هزار و ۴۱ هکتار است و در این شهرک‌ها و نواحی صنعتی هفت هزار و ۹۶۶ واحد بهره‌بردار با اشتغال ۱۴ هزار و ۷۲۴ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۵ هزار و ۱۳۹ میلیارد ریال مشغول فعالیت هستند.

استاندار گلستان معتقد است با پرداخت تسهیلات رونق تولید مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی استان رفع شده است اما برخی از مشکلات همچنان وجود دارد.

هادی حق‌شناس در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: یکی از مشکلات واحدهای تولیدی گلستان مشکل سرمایه در گردش است و تلاش شده با پرداخت تسهیلات رونق تولید بخشی از این مشکل مرتفع شود.

وی افزود: در ۹‌ماهه گذشته ۶۸۹ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید در استان پرداخت‌شده و گلستان جزو سه استان برتر کشور در پرداخت تسهیلات در این حوزه بوده است.

بنگاه‌ها با کاهش تولید مواجه شدند
استاندار گلستان با اشاره به اینکه پرداخت این میزان تسهیلات رونق بیانگر توجه به بخش خصوصی در استان و عملکرد مثبت بانک‌ها است، به مشکلات پیش‌روی واحدهای تولیدی گلستان اشاره و تصریح کرد: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و تحریم‌ها اقتصاد ایران رشد اقتصادی منفی را تجربه کرد و طبیعی است وقتی مشتری و تقاضا نباشد عرضه هم شکل نمی‌گیرد و بنگاه‌های گلستان با کاهش تولید مواجه شدند.

کرونا و محدودیت‌هایی تردد که در ماه اخیر اجرا شد به تولید استان ضربه زد چرا که بخشی زیادی از نیروهای کار این واحد تولیدی از شهرهای علی‌آباد، کردکوی و خان‌ببین به سرخنکلاته می‌آمدند و این موضوع باعث شد نتوانیم در سه شیفت کاری به فعالیت ادامه دهیم

وی این موضوع و مشکل سرمایه در گردش را از اصلی‌ترین دلایل کاهش تولید بنگاه‌های اقتصادی استان اعلام کرد و گفت: همچنین پس از شیوع کرونا ترکمنستان مرزهای خود را به روی تجار و بازرگانان ما بست و همچنان مرز زمینی ما (اینچه برون) با این کشور بسته است.

حق‌شناس بابیان اینکه این مباحث و کاهش تجارت و رکودی که در بخشی از اقتصاد حاکم شد آسیب‌های جدی به واحدهای تولیدی استان وارد کرده است، اضافه کرد: امیدواریم با پرداخت تسهیلات رونق تولید در سال جاری و سال آینده شاهد رونق بیشتری در رونق صنعتی استان باشیم.

چالش کمبود نیروی کار متخصص
مدیرعامل شرکت پویا کیسه استرآباد شمال اما معتقد است چالش‌هایی در حوزه تولید استان وجود دارد که ارتباطی به کرونا و دلار و ... ندارد.

ابوالفضل پاکدامن به خبرنگار بازار اظهار کرد: معضل بزرگی که در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای تولیدی استان با آن مواجه هستند ارتباطی به کرونا، دلار و سیاست‌های ارزی دولت ندارد اما باعث شده است با ۶۰ درصد ظرفیت کارکنیم.

وی با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی متخصص باعث شده کار بسیاری از واحدهای تولیدی بخوابد، افزود: کرونا و محدودیت‌هایی تردد که در ماه اخیر اجرا شد به تولید استان ضربه زد چراکه بخشی زیادی از نیروهای کار این واحد تولیدی از شهرهای علی‌آباد، کردکوی و خان‌ببین به سرخنکلاته می‌آمدند و این موضوع باعث شد نتوانیم در سه نوبت‌کاری به فعالیت ادامه دهیم.

این تولیدکننده گلستانی اضافه کرد: همچنین اعمال محدودیت‌های ترددی کرونا ما را در تردد برای خرید مواد اولیه و فروش محصول با مشکل مواجه کرده بود.

وی به چالش تأمین مواد اولیه برای واحد تولیدی خود هم اشاره و بیان کرد: مواد اولیه مصرفی واحد تولیدی ما از پتروشیمی‌های داخل کشور تأمین می‌شود اما قیمت‌گذاری مواد اولیه مبنای مشخصی ندارد و در طی سال بارها بر اساس قیمت دلار، نفت و یا عرضه و تقاضا افزایش می‌یابد.

اُفت کیفیت مواد اولیه
پاکدامن توضیح داد: قیمت‌گذاری بر اساس قیمت ارز و نفت دست پتروشیمی‌ها نیست اما قیمت‌گذاری بر مبنای تقاضا توسط دولت می‌تواند مدیریت شود اما به دلیل عدم نظارت کافی، پتروشیمی‌ها با کاهش عرضه در بورس، تقاضا را بالا برده و قیمت را افزایش می‌دهند و تولیدکننده برای اینکه تولید متوقف نشود و نیروی کار بیکار نشوند مجبور است مواد اولیه را با قیمتی بالاتر از قیمت واقعی خریداری کند.

وی ادامه داد: پیش از تحریم‌ها مواد اولیه از عربستان و ترکیه وارد می‌شد و اما حالا  با افت کیفیت در مواد اولیه داخلی مواجه هستیم و این موضوع بر کیفیت تولید تأثیر می‌گذارد.

این تولیدکننده گلستانی بابیان اینکه تسهیلات رونق تولید مشکل نقدینگی بسیاری از واحدهای تولیدی را حل کرده است اما مشکلات بیمه تأمین اجتماعی همچنان یک چالش اصلی است، توضیح داد: در واحد تولیدی ما حدود ۱۰۰ نفر مشغول به کار هستند و در این شرایط کرونا فقط پنج نفر مشمول معافیت‌های بیمه‌ای می‌شوند و امسال از معافیت‌ها و مشوق‌های بیمه‌ای برای واحدهای تولید خبری نیست.

خسارت افت ولتاژ به تجهیزات خط تولید
یکی دیگر از تولیدکنندگان مستقر در شهرک صنعتی گرگان یک (سرخنکلاته) به دیگر مشکلاتی که گریبان گیر شرکت‌های تولیدی این شهرک اشاره کرد و به خبرنگار بازار گفت: باوجود مکاتبات متعدد با شرکت شهرک‌های صنعتی و اداره برق و همچنین ارسال رونوشت آن به استانداری گلستان بحث برق شهرک صنعتی پس از پنج سال حل نشده است.

متولی جمع‌آوری زباله واحدهای تولیدی شهرک مشخص نیست و با چالش جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله صنعتی در این شهرک مواجه هستیم و در عین حال تصفیه خانه فاضلاب نداریم

محمد وطنی افزود: تمام شهرک‌های صنعتی برق خود را به طور مستقیم از پست اختصاصی دریافت می‌کنند اما برق این شهرک از شبکه عمومی تأمین می‌شود و مکاتبات برای حل این معضل به سرانجام نرسیده است.

وی توضیح داد: افت ولتاژ خسارت‌های چند ۱۰ میلیونی بسیاری به تجهیزات و خط تولید هفت واحد تولیدی فعال در این شهرک وارد کرده است و پایداری برق بسیار کم بوده و به رویایی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

مدیر شرکت پلیمر هیرکان البرز به سایر مشکلات هم اشاره و بیان کرد: پس از پنج سال بهره‌برداری از این شهرک و استقرار چندین واحد تولیدی فعال، این شهرک صنعتی از داشتن کارگاه‌های جانبی همچون باسکول، ایستگاه نگهبانی برای کنترل ورود و خروج به شهرک محروم است.

چالش نبود سیستم جمع‌آوری زباله و تصفیه خانه
مدیر تولید شرکت سرزمین طلایی شرق هم به سایر مشکلات این شهرک اشاره کرد و به خبرنگار بازار گفت: هرچند در یکی دو سال اخیر تلاش شده با پرداخت تسهیلات مشکل واحدهای تولیدی کاهش یابد اما مشکلات زیرساختی شهرک مانع از رونق و افزایش تولید است.

یزدان رحیمی به انجام نشدن خیابان بندی شهرک، تکمیل نشدن جدول‌بندی و آسفالت معابر شهرک هم اشاره و تصریح کرد: مشکل نوسان برق و خسارت آن به واحدهای تولیدی از موضوعاتی است که بارها به گوش مسئولان رسانده‌ایم اما این موضوعات تاکنون حل نشده است.

وی با بیان اینکه معضل نبود سیستم جمع‌آوری زباله شهرک هم پس از پنج سال حل نشده است، اضافه کرد: متولی جمع‌آوری زباله واحدهای تولیدی شهرک مشخص نیست و با چالش جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله صنعتی در این شهرک مواجه هستیم و در عین حال تصفیه خانه فاضلاب نداریم.

رحیمی توضیح داد: در این شرایط مجبور هستیم یک روز در میان با پرداخت ۱۰۰ هزار تومان زباله‌ها را به سطل‌های زباله داخل شهر منتقل کنیم و این موضوع باعث می‌شود هزینه تولید هم افزایش یابد.

وی با تأکید بر اینکه دغدغه حل مشکلات شهرک در مسئولان دیده نمی‌شود، بیان کرد: نبود نیروی کار کافی در بخش‌های مختلف از جمله فنی، انبارداری، مالی و ... یکی از چالش‌های جدی واحدهای تولیدی است که با معضل بیکاری و نبود شغل در استان در تناقض است.

شهرک صنعتی گرگان یک هزار و ۸۰۰ روز پس از بهره‌برداری با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند که بیش از هرچیز به عزم و اراده مسئولان در حل معضلات و مشکلات چشم دوخته است تا رونق تولید در واحدهای مستقر در آن شکل بگیرد.

کد خبر: ۶۱٬۰۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha