۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
تعداد فروش سهام عدالت به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است
معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده گذاری مرکزی:

تعداد فروش سهام عدالت به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است

ماهیار، معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی به تعدادی از پرسشهای فراگیر و مهم مخاطبان بازار سرمایه در حوزه سهام عدالت پاسخ داد.

به گزارش بازار، علیرضا ماهیار درباره رویه های مختلف فروش سهام عدالت و شرایط مورد نیاز آن گفت: پس از آزادسازی سهام عدالت چند رویه برای فروش سهام در نظرگرفته شد. رویه اول که سفارش گیری آن حتی قبل از آزادسازی اتفاق افتاده بود؛ فرد سهامدار برای فروش سهام از طریق بانک ها و درگاه های بانکی به وسیله شبای حساب اقدام می کرد. اما مشکل اینجا بود که بسیاری از سهامداران نمی‌توانستند وضعیت درخواست فروش سهام خود را مشاهده کنند به همین دلیل در حال حاضر کلیه سفارشات بانک ها به پنل کارگزاری هدایت می شود و افراد می توانند از طریق این درگاه کلیه اطلاعات وضعیت سفارش گذاری فروش سهام خود را مشاهده کنند و حتی واریزها و ریز مبالغ و شماره حساب ها هم موجود است.

وی افزود: سهامداران در تماس با مرکز تماس ذی نفعان بازار سرمایه با شماره تماس ۱۵۶۹ می توانند از وضعیت کارگزار ناظر خود مطلع شوند. از تعداد کسانیکه طی یک ماه گذشته با این سامانه تماس گرفته اند حدود ۷ نفر گفته اند که سهامشان فروش نرفته است که البته پس از پیگیری متوجه شدیم این افراد چون از نمادهای مختلف برای فروش استفاده کرده اند بخش از دارایی آنها فروش رفته و برخی دیگر هنوز در ردیف فروش قرار دارد.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی با تاکید بر افزایش نرخ سهام عدالت نسبت به شهریورماه سال جاری اظهار داشت: ۲۴۰ هزار نفر از کسانیکه تا آخر شهریور درخواست فروش داده بودند اما سهامشان فروش نرفته بود با استفاده از امکان لغو فروش سهام از ابتدای مهرماه از این کار انصراف دادند و مزد آن را هم دریافت کردند چون ارزش دارایی آنها افزایش یافته است. سهام عدالت به دلیل اینکه مجموعه ای از بهترین نمادها است واقعا سهام ارزشمندی است. کسانیکه در حال حاضر مایل به فروش سهام خود نیستند به راحتی می توانند با مراجعه به پنل شخصی از فروش سهام انصراف دهند. ضمن اینکه کلیه تراکنش ها در ۱۵۶۹ قابل رصد است و سهامداران می توانند اطلاعات مورد نیاز خود را به وسیله کدملی یا شماره تماس معتبر از این سامانه دریافت کنند.

ماه‌یار در ادامه این گفتگو اظهار داشت: شرایط بازار در حال حاضر مثبت است و مبلغ سهام بسیاری از سهامداران با انصراف از فروش افزایش یافته است. نکته دیگر این است که علاوه بر ۳۰ درصد اولیه ۳۰ درصد دوم هم امکان آزادسازی را دارد. قبلا در شبکه بانکی فروش سهام به صورت همه یا هیچ بود ولی در حال حاضر سهامدار می تواند از طریق پنل بانک که به درگاه کارگزاری هدایت می شود حتی یک سهم را هم بفروشد.

وی درباره زمان واریز سود سهام عدالت ۹۸ گفت: این سود متناسب با مجمع و برنامه ای که شرکت در سامانه کدال اعلام می‌کند توسط شرکت سپرده گذاری به حساب سهامداران واریز می شود.

ماهیار درباره کسانیکه برای سهام عدالت ثبت نام کرده اند ولی اسمشان در سیستم نیست گفت: ما منتظر دستور مجلس و دولت هستیم. در صورت تصویب این دو قوه، سازمان خصوصی سازی این ابلاغیه را اجرا می کند. امیدواریم این فرآیند هرچه سریع تر انجام شود.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره کارت اعتباری سهام عدالت خاطرنشان کرد: سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند با مراجعه به شعب مختلف بانک ملی این کارت را دریافت کنند و برای ۳۰ میلیون سهامداری که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند هم تمهیداتی اتخاذ شده و فرآیند و پروتکل های حقوقی آن با بانک های عامل نهایی شده است. ان شاء الله به زودی شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود. در این طرح سهام هر فرد نزد بانک وثیقه می شود و توثیق سهام به صورت الکترونیک انجام خواهد گرفت و بانک ها متناسب با شرایط اعتباری خود به سهامدار، کارت اعتباری می دهند و سهامدار می تواند بدون فروش سهام از مزایای سهم خود بهره مند شود. فعلا فقط بانک ملی در این طرح ارائه خدمت می کند. تا این لحظه ۱۲ بانک درخواست دارند تا از این سرویس استفاده کنند در صورت تایید، اطلاع رسانی لازم توسط رسانه ملی و شبکه اطلاع رسانی بازار سرمایه انجام خواهد شد.

وی درباره وضعیت معاملات سهام عدالت گفت: پیک اولیه درخواست فروش را گذرانده ایم و فعلا درخواست های منطقی داریم. سهامداران با صبر می خواهند در شرایط مناسب بازار سهم خود را بفروشند. تعداد فروش سهام به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است.

معاون شرکت سپرده گذاری مرکزی درباره مشاهده سهام عدالت در پورتفوی شخصی گفت: این اطلاعات در بخش دارای درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه برای هر سهامدار قابل مشاهد است. اما اگر فردی می خواهد تمام دارایی های خود را یکجا مشاهده کند این فرآیند در حال انجام است و تا پایان سال سهامداران می توانند از این امکان استفاده کنند.

وی با اخطار به کسانیکه سهام عدالت را برای فروش گذاشته اند و مقداری واریزی داشته اند و در حال حاضر قادر به لغو ثبت درخواست نیستند گفت: سهامدارانی که این شرایط را دارند باید با مرکز تماس کارگزاری تماس بگیرند در صورتیکه پاسخ نگرفتند با ۱۵۶۹ تماس بگیرند و درخواست خود را ثبت کنند. درخواست این افراد پیگیری و نتیجه به آنها اعلام خواهد شد.

ماه‌یار در پایان این گفتگو درباره سهام های عدالت به ارث رسیده گفت: حدود ۳ میلیون از سهامداران فوت کرده اند که اکثرا هم روش غیر مستقیم دارند. انحصار وراثت پیش از این در بازار سرمایه به صورت روتین انجام می شد و تعداد بالایی هم نبودند اما این تعداد برای سهامداران سهام عدالت بسیار افزایش یافته است. در حال حاضر با مرکز فناوری اطلاعات قوه قضاییه در حال رایزنی و تبادل سرویس هستیم تا بتوانیم بحث امور قهری را در قالب سرویس مکانیزه از سمت این قوه داشته باشیم تا احراز، اصالت سنجی و تقسیم انحصار وراثت بتواند به صورت سیستمی و الکترونیکی انجام شود و وارثان بتوانند از این سهام استفاده کنند.

کد خبر: ۶۱٬۰۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha