۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
ریزش ۵۷هزار واحدی بورس؛ تصورات اشتباه بازار را ریخت| شایعات بزرگ یا رکب به سهامداران؟!
کارشناسان در گفتگو با بازار مطرح کردند؛

ریزش ۵۷هزار واحدی بورس؛ تصورات اشتباه بازار را ریخت| شایعات بزرگ یا رکب به سهامداران؟!

دو کارشناس بازار سرمایه می‌گویند که منفی شدن بازار امروز دلیل خاصی نداشت و یکسری تصورات اشتباه سبب رفتار هیجانی در بین سهامداران خرد شده است.

بازار؛ گروه بورس: ۵۷ هزار واحد ریزش سهم امروز بازار سرمایه بود که شاخص را به مرز ۱میلیون ۴۲۰ هزار واحد نزدیک کرد.  ریزشی که شیرینی سبز بودن بازار در طول یک ماه اخیر را به کام سهامداران تلخ کرد. تقریبا تمامی سهم‌ها به غیر از تعداد کمی از آن‌ها، منفی بودند. فروش حقیقی‌ها امروز در بازار مشهود بود اما در کنار آن بازیگردان‌های بازار هم خریدهای خوبی را داشتند که نشان می‌دهد که به در حال تلاش برای نگهداری ارزش سهمشان هستند.

خروج ۲هزار ۷۰۰میلیارد تومان پول حقیقی از بازار در طول معاملات امروز سهم نهایی بازار بورس بود که این رقم در روز گذشته به ۲هزار میلیارد تومان رسید. گفته می‌شود رفتار سهامداران خرد بیشتر مبتنی بر خبر ریزش بازار در مقاومت یک میلیون ۵۵۰ هزار واحد است که بیشتر تکنیکال کارها هم چنین موضوعی را مورد تایید قرار دادند.

سهامداران خرد با هدف کاهش زیان نزدیکی این عدد اقدام به سیو پول کردند. شاخص هم وزن در حتی در روزهای منفی بازار رشد خود را ادامه می‌داد امروز با ریزش  هزار واحدی بر روی ۴۴۱ هزار واحد قرار گرفت.

علاوه بر تصورات کاهش نرخ ارز در آینده، سهامداران نسبت به پی به ای شرکت‌ها نگرانی دارند  به همین دلیل شاهد فروش سهامداران خرد در این بازار هستیم

فعالان بزرگ بازار چنین ریزشی را نگران کننده نمی‌دانند و می‌گویند شاخص با این رویکرد که در یک ماه قبل داشت، نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت و اگر این اصلاح در بازه زمانی طولانی مدت رخ می‌داد، همان شرایط سابق برای بازار ایجاد می‌شد.

بیشتر تحلیلگران تکنیکال رشد شاخص تا پایان سال را ۱میلیون ۷۰۰هزار واحد عنوان کردند و در این مسیر نقاط مقاومتی و اصلاحی را بین ۱میلیون ۳۸۰ تا ۱میلیون ۶۰۰ هزار واحد برای سهامداران مشخص کردند.

اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار در واکنش به ریزش ۵۷ هزار واحدی امروز، دلیل خاصی را متصور نبود و گفت: ابهامات زیادی در مورد بازار امروز وجود دارد و به نظر می‌رسد برخی از شایعات بی اساس در بازار سبب ایجاد چنین واکنش‌های هیجانی در بین سهامداران خرد شده است.

وی تداوم عرضه اولیه، جو هیجانی و یک ریسک پنهانی را از عوامل ریزش امروز بازار می‌داند و می‌گوید: در بازه ۱میلیون ۴۸۰ هزار واحد تا ۱میلیون ۶۰۰هزار واحد  لاین مقاومتی بود که ما پیشبنی کردیم که امروز بازار ریزش کرد.

این کارشناس در رابطه با حمایت حقوقی‌ها از سهم‌ها افزود: حقوقی‌های بازار برای اینکه سهمشان را نگهدارند مجبور به حمایت از آن هستند و اگر این کار را انجام ندهد مطمئنن سازمان به منظور حمایت از بازار از آن‌ها درخواست خرید سهم دارد.

شاه منصوری گفت: اگر فردا هم شاخص با همین روال تداوم پیدا کند، باید منتظر شاخص ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد در آینده باشیم.

وی ادامه داد: انتظار بر این است که بازار سرمایه بتواند تا پایان سال بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران بکند اما حواسمان باید باشد که در انتخاب سهام در بازار سرمایه از این به بعد دقت لازم را داشته باشیم و سهام ارزنده را خریدار کنیم. شرایط بازار به گونه‌ای است که مثل گذشته نمی‌توانیم هر سهمی را که انتخاب می‌کنیم انتظار سودآوری چندانی از آن داشته باشیم و باید با احتیاط و تحلیل سهم‌های را که ارزش سرمایه گذاری و پیشبینی سودآوری بالاتری دارند را انتخاب کنیم.

گفته می‌شود که برخی از سوء استفاده کنندگان از بازار به منظور سود بیشتر اقدام به انتشار شایعات و ایجاد ترس در سهامداران خرد کردند.

انتظار بر این است که بازار سرمایه بتواند تا پایان سال بازدهی خوبی را نصیب سرمایه گذاران بکند اما حواسمان باید باشد که در انتخاب سهام در بازار سرمایه از این به بعد دقت لازم را داشته باشیم و سهام ارزنده را خریداری کنیم

انتظار از افت دلار سبب منفی شدن بازار شده است
آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه هم نظر با شاه منصوری است و می‌گوید که هیچ دلیلی را نمی‌توانم برای این میزان از ریزش بازار متصور شد.

فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه در گفتگو با بازار در خصوص ریزش‌ ۵۷ هزار واحدی بازار گفت: هیچ گونه دلیلی برای این میزان از ریزش بازار نمی‌توانم متصور باشم به غیر از انتظار سهامداران به کاهش قیمت نرخ ارز.

آقا بزرگی اضافه کرد: علاوه بر تصورات کاهش نرخ ارز در آینده، سهامداران نسبت به پی به ای شرکت‌ها نگرانی دارد  به همین دلیل شاهد فروش سهامداران خرد در این بازار هستیم.

وی در توصیه به سهامداران خرد گفت: شایعات مطرح شده تنها یک رکب به سهامداران است که توسط یک عده سود جو در حال نشر هستند. سهامداران خرد مراقب چنین شایعاتی باشند.

کد خبر: ۶۰٬۹۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha