۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
 کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پایتخت| دلایل بالا بودن قیمت مسکن در ۳ منطقه تهران| گرانی مسکن بانک ها را از ورشکستگی خارج کرد
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به بازار خبر داد

کاهش ۱۰ درصدی قیمت مسکن در پایتخت| دلایل بالا بودن قیمت مسکن در ۳ منطقه تهران| گرانی مسکن بانک ها را از ورشکستگی خارج کرد

خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه متوسط ۲۷ میلیون تومانی قیمت مسکن در تهران را که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است قبول داریم و قیمت مسکن در تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد افت کرده است مدعی شد که رشد قیمت مسکن بانک ها را از ورشکستگی خارج کرد.

به گزارش خبرنگار بازار، مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در حاشیه مراسم اهدای ۱۲ کامیونت بسته ها و کمک های مومنانه { جهیزیه) به خانواده های نیازمند در پاسخ به پرسش خبرنگار بازار در خصوص اینکه آیا قیمت مسکن در یک ماه گذشته باز هم کاهش داشته است؟ و آیا اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران را که چند روز پیش معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد را قبول دارید؟ گفت: در خصوص وضعیت قیمت مسکن و افزایش آن بارها تاکید کرده ام که مشاوران املاک هیج ارتباطی در گران شدن مسکن نداشته و ندارند اما متاسفانه برخی از مسئولان مغرضانه یا حالا به هر دلیلی گرانی مسکن را به گردن مشاوران املاک می اندازند.

وی ادامه داد: سوال ما این است که اگر مسولان راهکاری در خصوص متعادل شدن بازار مسکن دارند ارائه کنند نه اینکه برای گمراه کردن افکار عمومی این ادعا را مطرح کنند که مشاوران املاک مسکن را گران می کنند. اتحادیه مشاوران املاک ۱۰۰ بازرس دارد و اتاق اصناف در این خصوص به خوبی نطارت می کند.

خسروی با اشاره به اینکه مدام به املاکی های تهران تهمت این را می زنند که املاکی ها زیر میزی می گیرند مدعی شد که شاید در برخی مناطق شمالی کشور برخی ها در فروش ویلا این اقدامات را انجام دهند.

رشد قیمت مسکن و اعلام آن با آمارهای غلط از سوی بانک مرکزی موجب شد تا بانک ها از ورشکستگی خارج شوند و تراز آنها مثبت شود

او با تاکید بر اینکه بارها به این نکته تاکید کرده ایم که آمارهای بی موقع و اشتباه در بازار مسکن نه تنها به مردم کمکی نمی کند بلکه متقاضیان مسکن را از خرید مسکن دورتر می کند ادامه داد: بانک مرکزی در خرداد ماه اعلام کرد که قیمت مسکن در تهران ۴۲ درصد رشد کرده است، در همان روزها اتحادیه املاک به این آمار ایراد گرفت و اعلام کرد که گزارشهای رسیده به اتحادیه املاک نشان می دهد که قیمت مسکن در تهران در سقف ۱۵ درصد رشد کرده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: این آمارهای رسمی باعث می شود که وقتی گفته می شود مسکن ۴۲ درصد رشد پیدا کرده است بازار مسکن از یک افزایش بیشتری برخوردار شود و اتحادیه املاک اعتراض خود را نسبت به این آمار اعلام کرد. رشد قیمت مسکن و اعلام آن با آمارهای غلط از سوی بانک مرکزی موجب شد تا بانک ها از ورشکستگی خارج شوند و تراز آنها مثبت شود. متاسفانه چون ما بخش خصوصی هستیم به اظهارات ما توجهی نمی شود.

اظهارات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص متوسط قیمت مسکن در تهران باید به یک نکته ای اشاره کنم و آن این است که متوسط ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده را قبول داریم

خسروی ادامه داد: اظهارات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در خصوص متوسط قیمت مسکن در تهران باید به یک نکته ای اشاره کنم و آن این است که متوسط ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده را قبول داریم اما در مورد ۳ منطقه خاص در تهران که باعث می شود متوسط قیمت مسکن را بالا ببرد باید اذعان کنم که این سه منطقه دارای شرایط خاص هستند که همواره قیمت مسکن آنها بالا است.  چند روز پیش محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود که اگر مناطق یک، سه و شش را از استخراج متوسط قیمت مسکن در تهران خارج کنید متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۲۰ میلیون تومان کاهش می یابد.

دلایل گرانی مسکن در ۳ منطقه تهران
رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه داد: در خصوص منطقه یک باید گفت که این منطقه از دیرباز جزء مناطق لاکچری بوده است. منطقه ۳ نیز که منطقه پاسداران است نیز دارای امکاناتی است که این منطقه را هم از سایر مناطق مستثنی کرده و قیمت آنرا بالا برده است. منطقه ۶ نیز به دلیل قرار گرفتن ادارات متعدد در آن منطقه قیمت ملک را در آن منطقه نیز افزایش داده است.

وی افزود: اظهارات معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی را در خصوص متوسط قیمت مسکن و بالا بودن بهای مسکن در این سه منطقه مورد قبول است و ما آنرا رد نمی کنیم. اما در خصوص قرار گرفتن اتحادیه املاک در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی باید گفت که هر اقدامی که باعث ارتقاء مشاوران املاک شود ما از آن استقبال می کنیم.

تعداد کل قراردادهای مسکن در تهران از اول فروردین ماه ۹۸ تا ۲۲ آذر ۹۸ بالغ بر ۱۸۴ هزار و ۷۲۱ قرارداد بوده است که ۶۱ هزار و ۵۹۷ مبایعه نامه و ۱۲۲ هزار و ۶ مورد اجاره نامه بوده و از اول فروردین ماه ۹۹ تا ۲۲ آذر ماه جاری نیز در تهران کل قراردادهای ثبت شده ۲۳۶ هزار و ۶۶۹ مورد بوده که ۸۸ هزار و ۶۲۳ مورد مبایعه نامه و ۱۴۶ هزار و ۹۰۱ مورد مربوط به اجاره نامه بوده است

خسروی در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات مسکن در یک ماه گذشته که قیمت ها هم افت کرده است کاهش داشته است؟ گفت: معاملات مسکن با توجه به افت قیمت مسکن هنوز کاهش نیافته است. تعداد کل قراردادهای مسکن در تهران از اول فروردین ماه ۹۸ تا ۲۲ آذر ۹۸ بالغ بر ۱۸۴ هزار و ۷۲۱ قرارداد بوده است که ۶۱ هزار و ۵۹۷ مبایعه نامه و ۱۲۲ هزار و ۶ مورد اجاره نامه بوده است. از اول فروردین ماه ۹۹ تا ۲۲ آذر ماه جاری نیز در تهران کل قراردادهای ثبت شده ۲۳۶ هزار و ۶۶۹ مورد بوده که ۸۸ هزار و ۶۲۳ مورد مبایعه نامه و ۱۴۶ هزار و ۹۰۱ مورد مربوط به اجاره نامه بوده است. این آمار نشان می دهد که ۴۴ درصد در مبایعه نامه و ۲۰ درصد در اجاره نامه رشد داشته ایم.

وی همچنین از امضای تفاهم نامه اتحادیه املاک با نشریه همشهری برای انتشار آگهی های مسکن از سوی اعضای اتحادیه املاک خبر داد و گفت: درج آگهی خرید و فروش مسکن در برخی سایت ها و اپلیکیشن ها رشد زیادی پیدا کرده بود بنابراین در تفاهمنامه ای که با روزنامه همشهری منعقد کردیم قرار شد تا با قیمت های پایین تر از این اپلیکیشن ها و سایت های درج قیمت، املاکی ها آگهی های خود را در نیازمندیهای این روزنامه به چاپ برسانند.

کد خبر: ۶۰٬۹۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha