۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نقدینگی راهی جز بازار بورس ندارد| علت ریزش بازار رفتارهای هیجانی سهامداران
استراتژی روزانه در گفتگو با کارشناس؛

نقدینگی راهی جز بازار بورس ندارد| علت ریزش بازار رفتارهای هیجانی سهامداران

کرداری متخصص بازار سرمایه، معتقد است که نقدینگی زیادی به بازار وارد شده است و این موضوع را می توان از حجم معاملات فهمید. بنابراین روند بازار تازمانی که بازارهای موازی انتظارات تورمی نداشته باشند، صعودی خواهد بود.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: یکشنبه شاخص کل با اُفت ۱۱۷۰۰ واحدی رو به رو شد و شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. دوشنبه نیز شاخص کل به ۱ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۱۰۷ واحد رسید و با ریزش ۲.۱ درصدی مواجه بود. شاخص کل درمجموع ۳۱ هزار و ۶۵۲ واحد ریزش داشت. برای بررسی بیشتر نزولی بودن بورس با کارشناس این بازار به گفتگو پرداختیم.

قرار نیست بورس همیشه مثبت باشد
سعید کرداری، فعال و کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «بازار» ضمن تحلیل وضعیت هفته گذشته بازار سرمایه و ریزش امروز شاخص کل بیان کرد: روند شاخص قرار نیست هرروز مثبت باشد و این طبیعی است زیرا شاخص از ۱ میلیون و ۲۰۰ هزارواحد به محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ رسید و دراین نقطه یک بار روانی داشت. درآن جا دیدیم که مدام درجا زد اما از آن نقطه نیز عبور کرد. ازطرفی موضوعی که نسب به آن خوش بین هستم نقدینگی زیادی است که به بازار وارد شده است و این موضوع را می توان از حجم معاملات فهمید.

وی افزود که اگر ارزش معاملات روزانه را رصد کنیم می بینیم که روزانه نزدیک به ۲۰ هزارمیلیاردتومان معامله صورت می گیرد و این بسیار خوب است که بازار نقدشوندگی مناسبی دارد.

کرداری یادآورشد که شاخص کل از عدد ۱.۵۰۰ حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد نسبت به کف شاخص (۱.۲۰۰ ) رشد کرده است و طبیعی است که عده ای بخواهند سیو سود کنند و ۳۰ درصد سود را برای خود درآمد شناسایی کنند و استراحتی بدهند و ببینند روند بازار به چه صورت است و دوباره ورود کنند. اما به نظر من روند بازار تازمانی که بازارهای موازی انتظارات تورمی نداشته باشند، صعودی خواهد بود.

این کارشناس ادامه داد: همه انتظار دارند قیمت ها کاهش پیدا کند و این انتظار به دلیل نرخ ارز و برابری دلار به ریال و شرایط سیاسی کشوراست که باعث شده جذابیت بازار بیش از پیش باشد و نقدینگی خوبی وارد بازار سرمایه شود.

پیش بینی  از بازار بورس مثبت است. زیرا زمانی که نقدینگی زیاد است و جایی برای رفتن ندارد، ترجیح می دهد سرمایه گذاری کند. باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد و رکود یا نزولی بودن بازارهای موازی، بهترین محل برای این نقدینگی بازار سرمایه است

روند آتی بازار سرمایه مثبت خواهد و سرمایه های سرگردان راه دگیری جز بورس وسهم های بنیادی ندارند
وی درمورد روند آتی بازار بورس اظهارکرد که پیش بینی من از بازار بورس مثبت است. زیرا زمانی که نقدینگی زیاد است و جایی برای رفتن ندارد، ترجیح می دهد سرمایه گذاری کند. باتوجه به شرایط فعلی اقتصاد و رکود یا نزولی بودن بازارهای موازی، بهترین محل برای این نقدینگی بازار سرمایه است. باتوجه به این که بسیاری از افراد تجربه معاملات را در ابتدای سال و ۳ ماهه نخست سال جاری داشته اند و بسیاری نیز آشنایی با بورس نداشتند فرصت های سرمایه گذاری در بازار را چشیده اند. به همین دلیل ترجیح آن ها نسبت به بانک، بورس است و گزینه ای جز بازار سرمایه و سهم های بنیادی برای آن ها وجود ندارد.

کرداری خطاب به سرمایه گذاران بازار سرمایه تاکید می کند: توصیه من این است که سرمایه گذاران سهم هایی را انتخاب کنند که بنیاد قوی و p به e های خوبی دارند و صرفا براساس صف خرید یا فروش و اینکه چند روز مثبت می خورند، سهمی را خریداری نکنند و دقت کنند که سهم های بنیادی زیادی داریم. مانند فملی، فولاد، نوری، پارس و زاگرس. این ها سهم هایی هستند که بنیاد خوبی دارند و حتی در زمان ریزش ها نیز کاهش کمتری داشتند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد که این رویکرد می تواند بازدهی خوبی برای سرمایه گذاران داشته باشد. اگر هم به نحوه معاملات و شناسایی سهم های بنیادی آشنا نیستند، صندوق های سرمایه گذاری را پیشنهاد می کنم.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که درهفته های اخیر مطرح شد ساختار بودجه است. باتوجه به نگاهی که در لایحه بودجه به بازار سرمایه شده است، جذابیت بورس را درسال آینده بیش از پیش بالا می برد و درهمین راستا دولت سعی می کند بازار طوری باشد تا بتوانند اوراق بفروشند و دارایی هایش را حفظ کند و همین باعث می شود نرخ بهره بانکی را درهمین محدوده ۲۰ درصد فعلی پیش بینی کنیم تا دولت بتواند تامین مالی ارزان قیمتی از بازار داشته باشد و همچنین سهم های خود را واگذار کند.

خبری درمورد FATF  آمد که رهبری برای ادامه بررسی ها موافقت کردند و احتمال دارد که یک دیدگاهی را ایجاد کرده باشد که شاید نرخ ارز با کاهش شدیدی روبرو شود و به واسطه آن تمام اجناس و بازار سرمایه نیز کاهشی باشد. احتمال دارد که این خبر هم در منفی بسته شدن بازار تاثیر موثر بوده باشد اما درنهایت خبر خوبی خواهد بود

ریزش سهم های شاخص ساز شاخص کل را قرمزپوش کرد
کرداری همچنین در واکنش به وضعیت امروز بازار ادامه داد که امروز کمی هیجانات در بازار زیاد بود و باعث شد که بازار کار خود را منفی پایان دهد و تقاضایی برای فروش سهم های بزرگ بازار ایجاد شد که بر شاخص کل تاثیر گذاشت. این سهم ها عبارتند از فملی، فولاد، فارس، شستا، تاپیکو، کگل و اخابر.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این ها سهم های بزرگ و شاخص ساز هستند و باعث منفی شدن شاخص کل در معاملات امروز شدند اما درکل بیشتر نمادها منفی بسته شدند و بسیاری از سهم ها نیز صف فروش بودند. باتوجه به ورود پول حقیقی و افرادی که هیجانی رفتار می کنند و این بازار را برای نوسان گیری انتخاب کرده اند که یک روز سهمی را بخرند و یک روز بفروشند، سریعا به اخبار و هرچیز حساسی واکنش نشان می دهند و این رویکرد باعث می شود که بازار به چنین وضعیتی دچار شود. درکل بازار سرمایه در میان مدت گزینه ای برای رشد نخواهدداشت و بازدهی خوبی را ثبت می کند.

وی درانتها به انتشار خبری مبنی بر احتمال ادامه بررسی FATF اشاره کرد و بیان داشت: خبری درمورد FATF  آمد که رهبری برای ادامه بررسی ها موافقت کردند و احتمال دارد که یک دیدگاهی را ایجاد کرده باشد که شاید نرخ ارز با کاهش شدیدی روبرو شود و به واسطه آن تمام اجناس و بازار سرمایه نیز کاهشی باشد. احتمال دارد که این خبر هم در منفی بسته شدن بازار تاثیر موثر بوده باشد اما درنهایت خبر خوبی خواهد بود. به هرحال تاانتخابات سال ۱۴۰۰ بعید است اتفاقات سیاسی خاص و جدی و حتی ریزش نرخ ارز رخ دهد. دلار نیز درمحدوده ۲۰ الی ۲۵ هزارتومان کمتر نخواهد بود.

کد خبر: ۶۰٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha