۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
مالیات از حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاران را هرس می‌کند؛ بازی مسئولان با امنیت غذایی
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مالیات از حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاران را هرس می‌کند؛ بازی مسئولان با امنیت غذایی

مشهد- بخش کشاورزی طبق قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ با اصلاحات از پرداخت مالیات معاف است اما حالا دولت برای سروسامان دان به مالیات‌ها لایحه حذف معافیت مالیاتی بخش کشاورزی را تدوین کرده است که این موضوع سوژه مورد بحث کشاورزان و دولت شده است.

بازار- گروه استان‌ها: بخش کشاورزی به‌ویژه کشاورزان خرده‌پا که به دلیل ضعف درآمدی و مالی با مشکلات زیادی در خصوص دسترسی به بازار، سرمایه در گردش، فناوری و دانش و تأمین اجتماعی روبرو هستند و این روزها افزایش چند برابری کود و سم نیز آن را در شوک فروبرده است حالا در آستانه قرار گرفتن شوک دیگری به نام پرداخت مالیات روبرو هستند که بسیاری از کارشناسان این موضوع را موجب تشدید مشکلات این بخش می‌دانند.

در مهر سال جاری کمیسیون اقتصاد دولت در «لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم» تصمیم گرفت تا کلیه معافیت‌های بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن را حذف کند. طبق این مصوبه درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت‌های بخش کشاورزی (کلیه زیر بخش‌ها) تا یک‌صد میلیون تومان به نرخ صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم این باب، مشمول مالیات می‌شود.

همچنین؛ مقررشده است تا تنظیم اعمال ضرایب هرکدام از زیر بخش‌ها توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی تهیه و به تصویب هیئت‌وزیران برسد.

بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی در ایران بیش از چهار میلیون از جمعیت ایران مشغول فعالیت مستقیم در زمینه کشاورزی می‌باشند که از این‌بین ۷۵ درصد از آن‌ها مالک کمتر از ۵ هکتار زمین می‌باشند که در اصطلاح کشاورز جزء محسوب می‌شوند و طبق تعاریف سازمان خوار بار و جهانی ( FAO) کشاورز خرده‌پا نامیده می‌شوند که محروم از فناوری و دانش و فناوری روز دنیا و نیازمند حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌ها هستند.

خرد شدن اراضی
احمد سام یکی از کارشناسان حوزه کشاورزی در شهرستان قوچان به ما می‌گوید: اکثر کشاورزان ما بین ۱۰ یا ۲۰هکتار و گاهی تا ۱۰۰هکتار زمین‌دارند که حداکثر عایدی از این سطح کشاورزی ۱۰درصد بیش‌تر از هزینه‌های تولید است در این شرایط اگر مالیات هم به هزینه‌های تولید اضافه شود، دیگر انگیزه‌ای برای ادامه کار باقی نمی‌ماند.

وی می‌گوید: کشاورز اگر زمین را چندتکه کند و برای ویلا سازی بفروشد، سود بیش‌تری خواهد کرد لذا با این روشی که دولت در پیش‌گرفته است، به‌زودی با تغییر کاربری زمین‌ها و خروج کشاورزان از این صنعت مواجه خواهیم شد.

وی اظهار می کند: جالب اینجاست دولت درآمد کشاورزان تا مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را مشمول معافیت در این قانون خوانده است اما غافل از اینکه فقط هزینه بذر گندم برای کشت چند هکتار حدود ۱۰۰میلیون می‌شود لذا کاملاً واضح است که حتی نسبت به اصول اولیه کارشناسی درست و منطقی انجام‌نشده است!

این تولید کننده بابیان اینکه با توجه به افزایش هزینه تولید مانند کود، سم، ادوات کشاورزی، حمل‌ونقل و نیروی کارگر هیچ حمایتی از کشاورزان نداشته و آن‌ها را به حال خود رها کردیم لذا نمی‌توان تنها دل‌خوشی آن‌ها به‌ویژه کشاورزان خرد را از آن‌ها بگیریم.

این کارشناس بابیان اینکه با دریافت مالیات به‌ویژه در بخش اراضی خرده مالکی به‌طور حتم انگیزه کشاورزان را کاهش خواهیم داد افزود: این موضوع امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد.

دولت در سود و ضرر شریک باشد

این کارشناس اقتصاد کشاورزی ابراز می کند: متاسفانه به دلیل نبود سیاست های جامع در حوزه تنظیم بازار لذا کشاورزان همه ساله دچار زیان هایی می شوند که قابل جبران نیست.

وی با اشاره به حوادث یک هفته گذشته در استان هرمزگان به وقوع پیوست می افزاید: در رسانه ها مشاهده شد که کشاورزان «رودان» در استان هرمزگان به دلیل قیمت اندک بادمجان محصول خود را در مقابل دام ها ریختند و یا در کف خیابان رها کردند؟

دریافت مالیات به‌ویژه در بخش اراضی خرده مالکی به‌طور حتم انگیزه کشاورزان را کاهش خواهد داد و این موضوع امنیت غذایی را به مخاطره می‌اندازد

سام ابراز می کند: از این بادمجان هایی که خوراک دام شده آیا می خواهیم سال آینده مالیات بگیریم  و آیا ساز و کاری تعیین شده که تشخیص دهیم کدام کشاورز توانسته بادمجان خود را بفروشند و کدان کشاورزان آن را برداشت نکرده؟

وی می گوید: امسال قیمت گل زعفران در تربت جام از هزینه برداشت آن کمتر بود و لذا مشاهده کردید که حتی چند تن از کشاورزان زمین خود را با محصول زعفران یک جا شخم زد لذا وقتی کشاورز ضرر می کند هیچ مسئولی به فکر حمایت نیست اما همین که پای سود به میان بیاید باید حساب پس بدهد و لذا این موضوع منطقی و عادلانه نیست.

کشاورزان آمادگی ندارند
درهمین رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت و گو با بازار پیرامون حذف قانون معافیت کشاورزان از پرداخت مالیات و تبعات آن اظهار کرد: این موضوع بدون شک موجب عدم استقبال از سرمایه گذاری در بخش کشاورزی خواهد شد.

محمدرضا اورانی اختلال در تامین امنیت غذایی و آسیب پذیری بیش از پیش فعالیت های کشاورزی به لحاظ اقتصادی را از تبعات این طرح عنوان کرده و افزود: بخش کشاورزی به ویژه دربخش خرده مالکی آمادگی پرداخت مالیات را ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که چه بسترها یا الزاماتی قبل از تصویب این قانون نیاز به اجرایی شدن دارد پاسخ داد: در این راستا باید بر روی تقویت صنعت بیمه محصولات کشاورزی توجه کرد.

وی اختصاص یارانه به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی با اولویت محصولات اساسی و تعیین میزان سود منطقی برای فروش محصولات با در نظر گرفتن سختی شرایط تولید و میزان خسارات وارده را قبل از تصویب این قانون لازمه و بستر کار عنوان کرد.

اورانی بیان کرد: دریافت مالیات از بخش کشاورزی به معنی کاهش میزان اندک درآمد فعالان این بخش است که می‌تواند به مرو موجب خروج سرمایه از این بخش شود.

نیازمند برنامه کارشناسی
محمدرضا اورانی با اشاره به این موضوع که عدم استقبال کشاورزان در نهایت موجب افت کشت و تهدید امنیت غذایی می شود ادامه داد: حذف مالیات با شرایط فعلی، ورشکستگی و تعطیلی غالب فعالیت های بخش کشاورزی را به دنبال خواهد داشت مگر اینکه این موضوع در قالب یک بسته مطالعه شده و اقدامی کارشناسی اجرا گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص اینکه دولت اعتقاد دارد با این اقدام دست دلالان کوتاه خواهد شد نیز بیان کرد: نظام بهره برداری کشاورزی کشور مبتنی بر خرده مالکی است و لذا دلالان همواره در زنجیره خواهند بود.

دود مالیات در چشم مصرف‌کننده
نابسامانی بازار فروش محصولات، نامناسب بودن قیمت خرید تضمینی محصولات استراتژیک، سود پایین سایر محصولات تولیدی به دلیل هزینه‌های بالای تولید و تأثیرات خشک‌سالی‌های متوالی دهه اخیر باعث شده اشتیاق ادامه کار در بخش کشاورزی کاهش پیدا کند و حذف معافیت مالیات بخش کشاورزی نیز باعث از بین رفتن انگیزه سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه می‌شود و از همه مهم تر بدون شک به گرانی میوه دامن خواهد زد.

کشاورزان که همواره در طول سال با مخاطرات و ریسک‌های متعددی مانند سرمازدگی، گرمازدگی، سیل، آفات و کمبود سرمایه در گردش روبرو هستند حال باید مالیات را هم به اضافه کنند.

این عوامل که همگی بر عملکرد محصول کشاورزان تأثیر شدید دارد به طور حتم موجب آتش گرفتن قیمت محصولات کشاورزی خواهد شد که بیشترین دودش به چشم مصرف‌کننده می رود.

کد خبر: ۶۰٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha