۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳
کنسرسیوم بانکی برای راه آهن خراسان جنوبی کلید خورد| پیشرفت ۱۶ درصدی پروژه
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

کنسرسیوم بانکی برای راه آهن خراسان جنوبی کلید خورد| پیشرفت ۱۶ درصدی پروژه

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از آغاز فعالیت اجرایی کنسرسیوم بانکی برای پروژه راه آهن استان خبر داد و گفت: اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیاردی برای این پروژه به استان اختصاص می‌یابد.

بازار، گروه استان‌ها: خراسان جنوبی که از عمر استان شدن آن حدود ۱۶ سال می‌گذرد و همواره از سوی مسئولان مختلف عقب ماندگی های این استان در حوزه های اقتصادی به جهت نبود زیر ساخت ها به خصوص در حوزه راه آهن بوده است.

مطالبه راه آهن همواره از تریبون های مختلف توسط مسئولان خراسان جنوبی و نمایندگان مجلس در ادوار گذشته و حال حاضر  مطرح شده است اما مردم در عمل چیزی را مشاهده نکرده اند.

راه آهن خراسان جنوبی از جمله ابر پروژه‌های استان بود که بالاخره در زمان استاندار سابق کلنگ آن به زمین خورد اما در کش و قوس تأمین اعتبار آن ابهام‌هایی مطرح شد و اکنون مدیرکل راه و شهرسازی استان از پیشرفت پروژه و اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیاردی برای آن سخن می گوید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهار کرد: با همکاری استاندار سابق تمام راه‌های جذب اعتبار را بررسی کردیم.

وحید داعی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۹۸ حتی کلنگ این پروژه هم در استان بر زمین نخورده بود، گفت: در مسیر کریدور راه آهن چابهار- زاهدان-بیرجند- یونسی در حالی که استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی قطعاتی را آغاز کرده بودند اما از این پروژه هیچ نشانی در خراسان جنوبی نبود.

 پیشرفت ۱۶درصدی پروژه
وی از پیگیری‌های شبانه روزی برای اینکه هر چه زودتر کلنگ این پروژه در این استان زده شود گفت و یادآور شد: سال ۹۸ قطعه ۱۶ به طول ۳۲ کیلومتر در جغرافیای استان با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون این قطعه ۱۶درصد پیشرفت فیزیکی دارد، عنوان کرد: این مسیر مورد پیمان شرکت ویسا  است و  طول این پروژه از بیرجند تا ایستگاه یونسی ۲۷۰ کیلومتر است که در حال حاضر ۳۲ کیلومتر در حوزه استان خراسان جنوبی و ۵۸ کیلومتر از مبدا ایستگاه یونسی به سمت بیرجند مجموعا حدود ۹۰ کیلومتر در دست اجرا است.

وی با بیان اینکه راه آهن یک پروژه هزینه بر است، ادامه داد: فاصله ریلی که باید از بیرجند تا یونسی اجرا شود ۲۷۱ کیلومتر است که نیاز به اعتبار ویژه داشت.

۱۰ درصد از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه آورده دولت ۲۰ درصد آورده کنسرسیوم و ۷۰ درصد از صندوق توسعه ملی خواهد بود

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۸ یک مصوبه با عنوان ۷۰۲۰۱۰ برای کمک به پیشرفت این پروژه در استان ابلاغ شد، گفت: تمام تلاش خورد را برای اینکه این ابلاغ را محقق کنم انجام دادم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی تصریح کرد: این مصوبه فقط برای استان ابلاغ شده است و بر اساس این قرار داد مشارکت؛ ۱۰ درصد از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار این پروژه آورده دولت خواهد بود.

 متقاعد کردن بانک ها
داعی اضافه کرد :۲۰ درصد آورده‌ کنسرسیوم و ۷۰ درصد از اعتبارات صندوق توسعه‌ ملی به صورت ریالی در اختیار این کنسرسیوم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه سهم ۷۰ درصدی این قرار داد که ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، معطل مانده بود، اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده در ۲ مهر ماه قرار شد این مبلغ به صورت فاینانس ریالی در اختیار کنسرسیوم قرار بگیرد.

وی درباره‌ این کنسرسیوم توضیح داد: چون نمی‌شد این اعتبار به حساب یک بانک واریز شود، مقرر شد چند بانک به صورت کنسرسیوم بانکی تشکیل شوند.

داعی می گوید: با پیگیری‌هایی که در مرکز انجام داده است توانسته با لیدری بانک رفاه چند بانک دیگر از جمله خاورمیانه، ایران زمین و بانک ملی را در دریافت این اعتبار متقاعد کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اعلام کرد: با آغاز فعالیت این کنسرسیوم بانکی اعتبار ۲ هزار و ۸۰۰ میلیاردی برای این پروژه به استان اختصاص می‌یابد.

کد خبر: ۶۰٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha