۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
بهبود خدمات کشاورزی و بهداشتی با اشتراک گذاری داده ها
اتحادیه اروپا اعلام کرد

بهبود خدمات کشاورزی و بهداشتی با اشتراک گذاری داده ها

اتحادیه اروپا قصد دارد برای افزایش کیفیت خدمات در زمینه کشاورزی و مراقبت های بهداشتی، فضاهایی را به داده های مشترک اختصاص دهد.

به گزارش "یوراکتیو"، براساس پیش نویس استراتژی داده های کمیسیون اروپا که توسط سایت EURACTIV.com منتشر شده،برنامه "فضاهای داده مشترک" اتحادیه اروپا، برای بهره برداری و افزایش خدمات کشاورزی و بهداشتی راه اندازی می شود. در حالی که تفاهم نامه ای برای به اشتراک گذاری داده ها توسط اپراتورهای مواد غذایی کشاورزی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ امضا شد ،به طوری که براین اساس اتحادیه اروپا یک فضای داده مشترک برای استفاده از پتانسیل های کشاورزی دقیق و همچنین بهینه سازی مباحث کشاورزی را ارایه دهد.

این درحالی است که آوریل ۲۰۱۸ ، ۹ سازمان و انجمن آیین نامه رفتاری اتحادیه اروپا در مورد تنظیم اشتراک گذاری داده های کشاورزی را به امضا رساندند. هدف از این طرح داوطلبانه ایجاد چارچوبی برای همکاری داوطلبانه بین اپراتورهای زنجیره ای مواد غذایی برای استفاده بهینه از داده های مورد نیاز در یک بخش کشاورزی بود.

براساس پیش نویس سند، داده ها به کشاورزی اتحادیه اروپا کمک می کنند تا عملکرد پایداری و رقابت پذیری افزایش یابد. در این سند آمده است: پردازش و تجزیه و تحلیل داده های تولید، به ویژه در ترکیب با داده های دیگر در زنجیره تأمین و انواع دیگر داده ها، مانند مشاهدات زمینی یا داده های هواشناسی، امکان استفاده دقیق و متناسب با رویکردهای تولید در سطح مزرعه را فراهم می کند. کمیسیون اعلام کرد، این ابتکار عمل سرانجام منجر به ایجاد «پلتفرم خنثی» (neutral platform) برای به اشتراک گذاری و جمع آوری داده های اختصاصی و عمومی کشاورزی خواهد شد.

همچنین این سند می افزاید: این مساله می تواند با ایجاد اکوسیستم داده مبتنی بر قرادادهای منصفانه و همچنین تقویت ظرفیت های نظارتی از میزان بار اداری بر دولت و ذینفعان بکاهد. در حالی که نظارت بر بخشهای زیر نظر سیاست های مشترک کشاورزی (CAP) همواره برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا دردسر ساز و بررسی های موجود در نقاط مختلف هم تاکنون ناکارآمد بوده است.

نوسازی مراقبت های بهداشتی

در مورد بخش مراقبت های بهداشتی، کمیته در نظر دارد اقدامات «قانونی یا غیر قانونی» را برای ایجاد فضای مشترک داده های بهداشتی ارائه دهد. این موضوع پیشتر در نامه ماموریت اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اروپا به استلا کیاریاکیدز کمیسر بهداشت اتحادیه اروپا ارائه شده بود.

هرچند که این اقدام برای عملی شدن به تمایل کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بستگی زیادی دارد، اما کمیسیون معتقد است که به اشتراک گذاری داده های بهداشتی وضعیت برد – برد را برای همه ذینفعان از شهروندان و دولت گرفته تا صنعت داروسازی ایجاد می کند.

کمیسیون معتقد است اشتراک گذاری داده می تواند امکان دسترسی و ارزیابی صحیح داروها را ایجاد کند و همچنین از آشکار نکردن اطلاعات مراقبت های بهداشتی شهروندان اتحادیه اروپا از یک کشور عضو به کشور دیگر و فراتر از آن جلوگیری می کند. همچنین طبق این سند، شهروندان به طور خاص حق دارند که به داده های بهداشتی شخصی خود دسترسی داشته باشند و آنها را کنترل کنند، در عین حال خواستار انتقال اطلاعات شان هم باید باشند، به طوریکه این موارد به درستی تقسیم بندی شده است.

پرونده های الکترونیکی بهداشتی

 براین اساس پرونده های الکترونیکی بهداشتی، کاملاً مطابق با قانون حفاظت از داده ها و اطلاعات عمومی (GDPR) است و به بهبود دسترسی و کیفیت، مقرون به صرفه بودن ارائه خدمات درمانی و نوسازی سیستم های بهداشتی کمک می کند. طرفداران دیجیتالی شدن مراقبت های بهداشتی براین باورند، تحرک داده ها یا "آزادی پنجم" در اتحادیه اروپا می تواند پتانسیل نوآوری در این بخش را باز و مراقبت های بیماران را تسهیل کند.

مطابق پیش نویس، اجرا این قانون تا سال ۲۰۲۲ مبادله خلاصه پرونده الکترونیکی و نسخه های الکترونیکی بیماران را بین ۲۲ ایالت (با در نظر گرفتن در زیرساخت های خدمات سلامت الکترونیک) امکان پذیر خواهد کرد. این کمیسیون معتقد است دولت ها و صنعت نیز می توانند از این ابتکار بهره مند شوند. به طوری که دولت ها قادر خواهند بود محصولات پزشکی را بهتر ارزیابی کنند، در حالی که دسترسی بهتر صنعت به داده های بهداشتی به افزایش رقابت آن کمک می کند. از طرفی بحث در مورد مراقبت های بهداشتی مبتنی بر ارزش، که براساس آن داروها بر اساس نتایج سلامت بیمار ارزیابی می شود ، همچنان در اروپا ادامه دارد. این درحالی است که یک داروی نوآورانه می تواند بر افزایش زندگی و بهبود بیماران تاثیرگذار باشد. اما برای منتقدان، این مساله به عنوان نتیجه ای صددر صدی از "نوآوری" کفایت نمی کند. با این حال ، صنعت داروسازی تأکید می کند که همه عوامل مرتبط از جمله تأثیرات اجتماعی و اقتصادی باید در نظر گرفته شود.

مارتین سیچل ، معاون مدیر کل بهداشت و ایمنی مواد غذایی کمیسیون اروپا ، در نشست Gastein ۲۰۱۹ به EURACTIV گفت: باید از میزان نظارت و ارزیابی بودن پیشرفت اطمینان حاصل کنیم و این موضوع با داشتن اطلاعات می تواند امکان پذیر شود در حالی که داده ها می تواند از بیماریهایی همچون سرطان تا بانک مربوط به ژنوم متغیر باشد.

کد خبر: ۶٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha