۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸
گیاهان دارویی محرک اشتغال روستایی کرمان؛ درآمد پایدار در سایه اقتصاد پر سود
بازار گزارش می دهد؛

گیاهان دارویی محرک اشتغال روستایی کرمان؛ درآمد پایدار در سایه اقتصاد پر سود

کرمان- گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال هستند و به دلیل تنوع می‌توانند زمینه‌ کارآفرینی بسیار زیادی برای روستاییان در استان کرمان ایجاد کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها؛ طی سال‌های اخیر با کاهش منابع آبی، بسیاری از کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت محصولات با نیاز کمتر به آب دارند. گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین منابع آبی می‌توانند رشد کنند و سوددهی خوبی داشته باشند؛ همین مساله سبب شده تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواع گیاهان دارویی رغبت بیشتری داشته باشند.

در کرمان نیز تقریبا در تمام شهرستان‌ها کشاورزان بخشی از زمین زراعی خود را به کشت گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند. در بعضی مناطق هم که آب به میزان کافی وجود ندارد، کشت این محصولات جایگزین کشت‌های سابق شده است.

با توجه به اقلیم و آب و هوای سردسیری و گرمسیری کرمان و تعداد و تنوع گیاهان دارویی، این منطقه مستعد کشت انواع گیاهان دارویی است.

لزوم بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی
یکی از کشاورزان منطقه دشتخاک زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قبلا در این منطقه سیب‌زمینی و گندم کشت می‌شد اما به دلیل کاهش بارندگی‌ها اکثر کشاورزان به سمت کشت گیاهان دارویی رو آورده‌اند و حالا در اکثر زمین‌های کشاورزی زعفران کاشته شده است.

این کشاورز با اشاره به مرغوبیت زعفران دشتخاک اظهار داشت: اگر برای بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی زیرساخت لازم ایجاد شود علاوه بر کارآفرینی می‌تواند برای کشاورزان منطقه نیز درآمد بیشتری داشته باشد.

ایجاد اشتغال با راه‌اندازی صنایع تبدیلی
محمد نیز که در یکی از روستاهای اطراف کرمان به کشت آلوئه‌ورا مشغول است، به بازار چنین گفت: در سال‌های اخیر حمایت‌های خوبی از سوی جهاد کشاورزی برای توسعه کشت گیاهان دارویی صورت گرفته است.

افراد زیادی در کنار دیگر فعالیت‌هایشان بخشی از کشاورزی خود را به کشت انواع گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند اما نیاز است تا با ایجاد کارخانه‌های فرآوری از خام‌فروشی این محصولات جلوگیری شود

او که مهندس کشاورزی است، ادامه داد: افراد زیادی در کنار دیگر فعالیت‌هایشان بخشی از کشاورزی خود را به کشت انواع گیاهان دارویی اختصاص داده‌اند اما نیاز است تا با ایجاد کارخانه‌های فرآوری از خام‌فروشی این محصولات جلوگیری شود.

او به راه‌اندازی کارخانه گلاب‌گیری و عرق‌گیری در برخی از مناطق اشاره کرد و افزود: در بخش تولید آلوئه‌ورا نیز می‌توان با راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تولید انواع کرم، شربت، ژل، دارو و غیره از آلوئه‌ورا اشتغالزایی و سودآوری خوبی ایجاد کرد.

پرداخت تسهیلات برای کشت گیاهان دارویی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با خبرنگار بازار سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان کرمان ۷۳۳۴ هکتار بیان کرد و اظهار داشت: سالانه ۱۴ هزار و ۴۵۰ تن انواع گیاه دارویی از اراضی استان برداشت می‌شود.

مهدی لطفعلی‌زاده با اشاره به بحران آب در استان کرمان، یکی از مزایای گیاهان دارویی را نیاز کم آبی آن‌ها بیان کرد و گفت: گل محمدی، زعفران و ترخون از گیاهان دارویی هستند که بیشتر در کرمان کشت می‌شوند.

وی ادامه داد: البته گیاهانی مانند آلوئه ورا، نعناع فلفلی، زیره سبز، آویشن باغی، نعناع و اسطوخودوس نیز در برخی مناطق کشت می‌شود و بازار خاص خودشان را دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به استقبال کشاورزان از کاشت گیاهان دارویی، گفت: گیاهان دارویی بازار خوبی دارند و کشاورزان می‌توانند با کشت این گیاهان درآمد خوبی کسب کنند.

در راستای جایگزینی درخت عناب با سایر محصولات کشاورزی تاکنون ۵ هکتار عناب در راضی کشاورزی استان کشت شده اما هنوز به مرحله برداشت محصول و ثمردهی نرسیده‌اند

وی با اشاره به صادراتی بودن گیاهانی مانند زعفران و گل محمدی، اظهار داشت: کشاورزانی که تمایل به کاشت و پرورش گیاهان دارویی دارند می‌توانند از تسهیلاتی که استان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد استفاده کنند.

لطفعلی‌زاده توضیح داد: برنامه جایگزین محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم و توسعه گیاهان دارویی در استان تدوین شده است.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح کشت‌های جایگزین گفت: کشت درخت عناب، گل محمدی و زعفران با توجه به نیاز آبی کم از جمله کشت‌های جایگزین هستند که در برخی شهرستان‌های استان کرمان اجرا شده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: در استان کرمان ۱۵۱ هکتار مزرعه زرشک وجود دارد که سالانه ۲۴ تن محصول از آن‌ها برداشت می‌شود.

وی توضیح داد: در شهرستان زرند ۴۵ هکتار مزرعه زرشک وجود دارد که سالانه ۷ تن محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

وی اظهار داشت: در راستای جایگزینی درخت عناب با سایر محصولات کشاورزی تاکنون ۵ هکتار عناب در راضی کشاورزی استان کشت شده اما هنوز به مرحله برداشت محصول و ثمردهی نرسیده‌اند.

معرفی تولیدکنندگان گیاهان دارویی به شرکت‌های صادرکننده
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که در شهرستان کرمان بیش از ۶۶۰ هکتار از راضی به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته، گفت: زعفران، زیره سبز، زیره سیاه، آویشن، گاوزبان، ترخون، گل محمدی، کینوا و ... از جمله محصولاتی هستند که در اراضی شهرستان کرمان کشت می‌شوند.

محمد قنبری با اشاره به وجود بستر مناسب برای کشت این نوع از گیاهان در شهرستان کرمان اظهار داشت: سالانه از این اراضی بیش از ۷۸۰ تن محصول برداشت می‌شود.

سعی کردیم برای توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت از کشاورزان این حوزه، تولیدکنندگان و تولیدات آن‌ها را به شرکت‌های صادرکننده گیاهان دارویی معرفی کنیم تا از این طریق بتوانند با اطمینان خاطر از بازار فروش محصول نسبت به تولید و توسعه کار خود اقدام کنند

وی با اشاره به تفاوت آبیاری گیاهان دارویی با سایر گیاهان، تصریح کرد: گیاهان دارویی به آب بسیار کمی برای رشد نیاز دارند و این مزیت آنها را به گزینه ای مناسب برای استان کم آب کرمان تبدیل می کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان ادامه داد: همچنین کشت گیاهان دارویی نسبت به سایر محصولات زراعی از درآمد بالاتری برخوردار است و در اقتصاد منطقه تاثیرگذار هستند.

وی از اعطای تسهیلات به کشاورزان با نرخ سود پایین خبر داد و گفت: سعی کردیم برای توسعه کشت گیاهان دارویی و حمایت از کشاورزان این حوزه، تولیدکنندگان و تولیدات آن‌ها را به شرکت‌های صادرکننده گیاهان دارویی معرفی کنیم تا از این طریق بتوانند با اطمینان خاطر از بازار فروش محصول نسبت به تولید و توسعه کار خود اقدام کنند.

قنبری گفت: همچنین با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان این حوزه از فعالیت‌های کشاورزی، گام‌های خوبی در راستای ترویج کشت گیاهان دارویی برداشته شده است.

 تولید ۲۰ تن گیاه دارویی در شهرستان بم
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم نیز با بیان این‌که ۱۵ هکتار از راضی این شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته است، گفت: انواع گیاهان دارویی که در شهرستان بم کشت می‌شود شامل بابونه، مرزه، گل مریم، گاوزبان و... می‌باشد.

محمدعلی معقول با اشاره به تولید سالانه ۲۰ تن گیاه دارویی در بم، افزود: درآمد گیاهان دارویی نسبت به بسیاری از گیاهان و محصولات کشاورزی بیشتر است ضمن این‌که این گیاهان برای رشد به آب بسیار کمی نیاز دارند.

وی مهم‌ترین دلیل عدم استقبال کشاورزان از کشت گیاهان دارویی را عدم شناخت از بازارهای خارجی بیان کرد و گفت: برای ترویج کشت گیاهان دارویی کلاس‌های آموزشی زیادی در شهرستان بم برگزار شده و به ‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که تعدادی از کشاورزان از مزارع نمونه کشت گیاهان دارویی بازدید داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم اظهار داشت: کشاورزانی که تمایل به کشت و پرورش گیاهان دارویی داشته باشند می‌توانند از تسهیلات کم‌بهره‌ این بخش استفاده کنند.

یکی از مشکلات کشاورزان عدم وجود صنایع بسته‌بندی و بازار فروش است

مشکل نبود صنایع بسته‌بندی و بازار فروش
سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرند نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این‌که ۱۷ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته گفت: سالانه ۷ تن گیاه دارویی در زرند تولید می‌شود.

رضا محمدی با اشاره به کاشت زعفران و پرورش گل محمدی در زرند، اظهار داشت: در بیش از ۴۰۰ هکتار از اراضی شهرستان زرند زعفران کشت می‌شود و سالانه بیش از هزار و ۲۰۰ کیلوگرم محصول برداشت می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین از ۲۵ هکتار مزارع درختان گل محمدی سالانه ۴۸۰۰ کیلوگرم گل برداشت می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان زرند با بیان اینکه در این شهرستان گیاهان دیگری مانند گلرنگ، گاوزبان، ختمی، شوید و نعناع نیز کشت می‌شوند، گفت: یکی از مشکلات کشاورزان عدم وجود صنایع بسته‌بندی و بازار فروش است.

توسعه کشت گیاهان دارویی می‌تواند در اقتصاد نقش مهمی داشته باشد. افزایش ارزش گیاهان دارویی در گرو توسعه کشت، بسته‌بندی مناسب، استفاده از جوامع محلی و بازار فروش بوده که این امر نیازمند برنامه‌ریزی لازم است تا از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

کد خبر: ۶۰٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha