۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
تحلیل تکنیکال و بنیادی مارون؛ قابل رشد و در حال «درجا زدن»
بازار بررسی می‌کند؛

تحلیل تکنیکال و بنیادی مارون؛ قابل رشد و در حال «درجا زدن»

بررسی وضعیت تولید، صورت مالی و تابلوی بورس نماد مارون وضعیت مطلوبی از این شرکت را نشان می‌دهد که گواه بنیاد خوب و قوی از شرکت پتروشیمی مارون است.

بازار؛ گروه بورس: شرکت پتروشیمی مارون در بهمن سال ۷۷ با ظرفیت ۱.۱ میلیون تن پلی اتلین تاسیس شد و در سال ۱۳۹۰ سهام خود را در بورس عرضه کرد. عمده فعالیت این شرکت تولید الفین‌ها همچون تن اتیلن، تن پروپیلن، تن پلی اتیلن سنگین،  تن پلی پروپیلن و چند ماده دیگر پتروشیمی است. این شرکت دارای ۹مجموعه زیر مجموعه خود است که می‌توان به پتروشمی لاله، پتروشمی بوشهر، پتروشمی ایلام اشاره کرد.

این شرکت در زمینی به مساحت ۱۰۸ هکتار در ماهشهر قرار دارد که ۹۱ هکتار آن در قالب دو سایت در منطقه ویژه اقتصادی بند امام خمینی(ره) احداث شده است. مواد اولیه شرکت پتروشیمی مارون عمدتاً شامل گاز اتان می باشد که از NGL های اطراف اهواز جمع آوری و در واحدهای اتان در ۳۵ کیلومتری اهواز بازیابی و تصفیه و از طریق خط لوله به طول ۹۵ کیلومتر به سایت ۲ واحد الفین انتقال داده می‌شود.

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ پنج میلیون ریال (شامل تعداد ۵۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ریال)  بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۸۰۰۰ میلیارد ریال شامل تعداد ۸ میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰، ریال افزایش یافته است.

بر اساس آخرین اطلاعات مندرج در سایت کدال شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با ۲۰.۵۰درصد سهم بزرگترین سهامداران این شرکت است و بعد از آن شرکت ‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت با ۱۸.۴۷درصد سهم، شرکت سرمایه‌گذاری تاپیکو با ۱۶.۷۰درصد و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح با ۱۱.۴۹درصد در رده‌های بعدی سهامداران عمده این شرکت قرار دارند.

محصولات اصلی این شرکت با وزن فروش مبلغی هر کدام ۲۶درصد اتیلن و پلی‌اتیلن سنگین است. از ابتدای سال جاری نرخ فروش اتیلن شرکت دوبرابر شده و نرخ فروش پلی‌اتیلن سنگین این شرکت بیشتر ۱۲۰ درصد نسبت به آبان افزایش داشته است.

طرح‌های توسعه‌ای شرکت
خالص سازی اتیلن اکساید که بر اساس آن امکان تولید ۳۶ هزار تن در سال اتیلن اکساید دیده شده بود. با توجه به روند قیمتهای جهانی گالیکول، نیاز بازار و لزوم گسترش سبد تولید محصوالت، پروژه خالص سازی اتیلن اکساید در دستور کار قرار گرفته است. ماده اتیلن اکساید به عنوان یکی از مواد اولیه پایه جهت تولید بسیاری از محصولات میان دستی صنعت پتروشیمی مانند محصولات اتوکسیله، اتانول آمین ها و ... اهمیت قابل توجهی دارد. پروژه های جمع آوری گازهای مشعل مناطق نفت خیز جنوب و پروژه جمع آوری و حذف ترکیبات آلی فرار از سطح تصفیه خانه مارون و احداث واحد LD/EVA , Swing HDPE / LLPE  از جمله طرح‌های توسعه این شرکت پتروشیمی است.

وضعیت پتروشیمی‌ در کشور
صنعت پتروشیمی ۷/ ۹ درصد از ارزش کل بازار را تشکیل می‌دهد که درصد قابل توجهی از بازار است. بازدهی قیمتی صنعت پتروشیمی به‌طور متوسط در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲۱درصد است. با توجه به غنی بودن کشور از خوراک پتروشیمی‌ها و همچنین قیمت پایین انرژی مصرفی آن‌ها این صنعت یکی از پربازده‌ترین صنایع موجود در کشور است. به طور کلی محصولات پتروشمی به چهار دسته الفین‌ها که به منظور ساخت محصولات پلاستیکی و پلیمری به کار می‌رود، آروماتیک‌ها   که در ساخت مواد شوینده، رنگ و محصولاتی از این دسته کاربرد دارد، آمونیاک که مورد استفاده در محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد و متانول که نقش مهمی در تولید محصولات سوختی استفاده می‌شود.

با توجه به اینکه تعیین قیمت محصولات پتروشمی بر اساس نرخ دلار است، وضعیت درآمد زایی آن با افزایش نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند. کرونا تاثیرات متفاوتی بر محصولات پتروشیمی دارد به عنوان مثال با شیوع کرونا فروش محصولات متانول به شدت کاهش پیدا کرد، اما تولید آمونیاک و الفین‌ها رشد قابل توجهی داشته است. ایران در حال حاضر در رتبه ششم تولید الفین‌ها در جهان قرار دارد.

صورت مالی

ترازنامه مالی
حدود ۶۸ درصد از حجم فروش محصولات این شرکت در داخل صورت می‌گیرد و مابقی آن به خارج از کشور صادر می‌شود که به لحاظ ریالی حدوداً ۶۰ درصد فروش داخلی و ۴۰ درصد فروش صادراتی را شامل می شود. فروش داخلی شرکت عمدتاً به شرکتهای داخلی منطقه ویژه اقتصادی و مابقی از طریق کارگزاری بورس معامله می‌شود.

طبق جدول بالا جمع دارایی غیر جاری کشور برای دوره متهی به شش ماهه ابتدای سال ۳۹.۵۷۶.۸۰۶ میلیون ریال است که نسبت به سال گذشته ۶۱درصد رشد را نشان می‌دهد که بیشتر رشد آن مربوط به سرمایه‌گذاری بلند مدت است. جمع داریی‌های جاری این شرکت برای دوره مذکور ۶۸.۸۹۹.۸۹۸ میلیون ریال بوده که نسبت به دوره مالی منتهی به ۱۲ ماه سال گذشته ۳۳درصد رشد را نشان داده است که رشد آن حاصل افزایش ۹۰۵درصدی درآمدهای نقدی شرکت است.

در قسمت بدهی‌ها، شرکت با رشد ۲۰۸درصدی بدهی‌های برای دوره مالی شش ماهه ابتدای سال روبه رو است که بیشترین تاثیر را سود سهامی پرداختی گرفته است و پرداختی‌های تجاری با رشد ۵۹درصد در رتبه بعدی افزایش بدهی‌های شرکت برای سال ۹۹ است.

صورت سود و زیان

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای ۶ماهه ابتدای سال برابر با ۷۰.۰۳۷.۶۹۶ میلیون ریال بوده که رشد ۲۵درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته که دلیل رشد آن افزایش نرخ ارز و صادرات عنوان شده است، این درحالی است که بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی شرکت ۵درصد رشد را نشان می‌دهد که گفته شده به خاطر افزایش هزینه‌های خرید لوازم و قطعات است. سود خالص شرکت برای دوره ۶ ماهه ابتدای سال ۳۵.۶۱۳.۵۵۹ میلیون ریال درج شده که رشد ۴۵درصدی نسبت به مشابه سال قبل داشته است.

جمع فروش داخلی محصولات این شرکت در شش ماهه ابتدای سال جاری برابر با ۵۵۶.۱۲۷ تن با سود ناخالص ۲۱.۷۷۰.۷۶۱ میلیون ریال بود که این رقم در صادرات شرکت ۲۶۵.۰۷۱ تن با سود ناخالص ۱۶.۸۶۰.۰۵۴ میلیون ریال بوده است.

تابلوی بورس
نماد مارون با حجم میانگین ماهانه ۷۳۰ میلیون واحد، حجم مبنای ۶۴۲هزار واحد، سودآوری ۷۷۸۶ریال، نسبت قیمت به درآمد ۱۹.۲۱، نقدشوندگی ۲۹.۸۱ درصد سه ماهه، سهام شناوری ۰.۶۸درصد،

ارزش سهام این شرکت در تاریخ ۲۲ آذرماه ۱۵۰.۱۲۳ ریال معامله شده است. بیشترین رشد این شرکت برای سال جاری مربوط به ۱۵ مرداد ماه با مبلغ ۱۷۴.۳۰۳ ریال بوده و کمترین آن هم مروبط به ۱۸ شهریوماه با مبلغ ۱۱۳.۲۲۰ ریال بوده است.

با بررسی وضعیت تولید شرکت، صورت مالی و تابلوی معاملات بورس این شرکت از نظر بنیادی دارای بنیاد قوی است و با توجه به کشف واکسن کرونا به نظر می‌رسد که در شش ماهه دوم سال صادرات این شرکت افزایش چشمگیری داشته باشد.

تحلیل تکنیکال
مارون در مدت زمان بررسی روزانه در حال کف سازی است.

هنوز شاخص پول هوشمند، پول قدرتمند جدید را در این نماد نشان نداده و این نماد در تایم فریم کوتاه تر نیز خروج پول  را شاهد است، احتمال بازگشت این نماد در محدوده ۱۳۳۸۰ تومان وجود دارد اما تا آن زمان این نماد را باید در واچ لیست ورود قرار داد و در بهترین زمان پله اول خرید را زد. اهداف این نماد به ترتیب ۱۹۱۰۰ و ۲۳۰۰۰ تومان است، این نماد را زیر نظر داشته باشید و به محض ورود پول هوشمند می توانید گزینه خرید را فعال کنید.

کد خبر: ۶۰٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha