۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
تعطیلی چندباره سد سیکان در استان ایلام/ تکلیف روستای کنار سد مشخص نشد
بازار گزارش می دهد؛

تعطیلی چندباره سد سیکان در استان ایلام/ تکلیف روستای کنار سد مشخص نشد

ایلام-سد سیکان واقع در شهرستان دره شهر طی سال های گذشته به علت های مختلف تعطیل شده و حتی هنوز تکلیف مردم روستای فرهادآباد در کنار این سد مشخص نیست.

بازار-رمضان نوری: از آغاز پروژه سدسازی سیکان واقع در شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام بیش از ۹ سال می گذرد، حالا این پروژه با تعطیلی های پشت سرهم در بلاتلکیفی به سر می برد.

پروژه ای که قرار بود برای مردم شهرستان های حوزه جنوب در بخش  تامین آب کشاورزی، آشامیدنی، گردشگری رونق و توسعه را همراه بیاورد، حالا با صرف هزینه های گزاف در همان کارهای ابتدایی هم مانده است.

روستای فرهادآباد شهرستان در کنار این سد واقع شده و اگر قرار است این پروژه اجرایی شود باید خانه ها و اراضی کشاورزی این روستا خریداری و روستا به مکان دیگر شود که البته این مهم به رغم بعضی از اقدامات اجرایی برای ساخت پروژه هم انجام نشده است.

حالا یک سد بی سرانجام و بلاتکلیفی روستای فرهادآباد مانده است، روستایی که به دلیل اجرای این سد سالهاست به واسطه جابجایی از کوچکترین امکانات و طرح هادی بی بهره مانده است.

تعطیلی چندباره پروژه

یکی از اهالی روستای فرهادآباد در گفت و گو با بازار اظهار کرد: این پروژه متاسفانه چند بار شروع و بازهم به دلیل نبود اعتبار تعطیل شده و البته اقدام خاصی برای تملک منازل و اراضی کشاورزی مردم در کنار سد نیز انجام نشده است.

هادی مرادی اضافه کرد: مسئولان طی ۹ سال گذشته فقط به مردم وعده داده اند و هیچ کار خاصی نکرده اند، الان مردم روستا به دلیل ساخت این سد از کوچکترین امکانات هم برخوردار نیستند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت تملک اراضی کشاورزی و منازل روستا بسیار بالاتر از ۹ سال گذشته است، اضافه کرد: در صورت اجرایی شدن پروژه حتما باید اراضی و منازل مردم تملک شود.

مرادی با اشاره به اینکه ساخت و ساز در این روستا ممنوع و ارائه هیچ گونه تسهیلات بانکی برای مسکن یا هر گونه طرح در این روستا امکان پذیر نیست، افزود: در حال حاضر اکثر خانه های این روستا در حال تخریب شدن هستند.

وی عنوان کرد: تکلیف این روستا چیست؟ چند سال دیگر باید بدون امکانات گاز و تلفن و اینترنت و جاده آسفالت منتظر بمانند، چرا مسئولان پیگیر حق مردم این روستا نیستند؟

انتقاد امام جمعه دره شهر از وضعیت سد سیکان

وضعیت بلاتلکفی مردم روستای فرهادآباد و بی سرانجامی سد سیکان روز گذشته باعث انتقاد امام جمعه شهرستان دره شهر نیز شد، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد قنبر بیگی اظهار کرد: سالهاست برخلاف شعارها و تبلیغات سد سیکان همچنان با میلیاردها تومان مقروض و کار آن مانده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه همین سد باعث شده مردم روستای فرهاد آباد از تمامی خدمات رفاهی و عمرانی محروم شوند بطوریکه حتی اجازه ساخت و ساز و گازکشی نیز ندارند.

امام جمعه دره شهر با اشاره به اینکه مسئولان در استان و کشور تکلیف مردم رو مشخص کنند، افزود: یا خدمات داده شود یا اعتباری برای ساخت سد و ساخت خانه برای مردم در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت:بلاتکلیف گذاشتن این همه آدم در داخل یک روستا اصلا کار درستی نیست و امیدواریم  سریعتر این مسئله حل شود.

پروژه اعتبار ندارد

بر خلاف گفته های مسئولان و نمایندگاه استان در مجلس که قبل از این اعلام کرده بودند این پروژه صاحب ردیف اعتباری ۵۰ میلیارد تومانی شده است، کل اعتباری که در سال جاری مبلغ اندکی به این پروژه تزریق شده آن هم به صورت اوراق بوده و هم اکنون نیز پروژه تعطیل است.

پروژه ای که  قرار بوده سال ۱۳۹۷ تکمیل شود هم اکنون کمتر از ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد  و با این روند قطعا نباید شاهد تحول در این پروژه بود به خصوص اینکه مردم روستای کنار سد هم بلاتکلیف هستند.

فرماندار دره شهر نیز  از پیشرفت ۲۵ درصدی سد «سیکان» در شهرستان دره‌شهر خبر داد و گفت: امسال بیش از ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای شروع مجدد ساخت این سد تصویب شده است.

کیانوش محمدنژاد اضافه کرد: تاکنون سه میلیارد تومان از مجموع اعتبارات به این پروژه هم اکنون تزریق شده است.

عملیات اجرایی سد مخزنی سیکان سال ۱۳۹۸ با هدف ذخیره سازی جریان های سطحی و آب چشمه های موجود و نیز مهار سیلاب های رودخانه سیکان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام آغاز شد.

این طرح سد سازی با مشخصات سد سنگ ریزه ای با هسته رسی ، حجم مخزن از ۲۱ میلیون متر مکعب قرار و با ارتفاع ۷۰ متر از بستر درحالی که قرار بود آب مورد نیاز چهار هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی پایین دست سد محل سد را تامین کند.

این سد هم از نظر تامین آب آشامیدنی و همچنین از نظر گردشگری حائز اهمیت و دارای صرفه اقتصادی است. این سد در آینده علاوه بر تامین آب آشامیدنی سه شهرستان آبدانان، بدره و دره شهر بخش عمده ای از اراضی کشاورزی پایین دست تحت پوشش شبکه های جانبی آن قرار می گیرد.

کد خبر: ۶٬۰۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha