۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
صادرات ۳ میلیارد دلار کالای ایرانی به افغانستان
رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان اعلام کرد

صادرات ۳ میلیارد دلار کالای ایرانی به افغانستان

سلیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان گفت: بیش از ۴۰ درصد واردات کشور افغانستان با کالاهای ایرانی به مبلغ سه میلیارد دلار تامین می شود.

به گزارش بازار، حسین سلیمی با اشاره به همسایگی با افغانستان و تامین ۴۰ درصد از واردات افغانستان از ایران و افتتاح قطار خواف- هرات گفت: ایران بالاترین مقدار صادرات را به افغانستان دارد. افغانستان حدود ۷ میلیارد دلار از سراسر جهان واردات دارد که بیش از ۳ میلیار دلار آن به ایران اختصاص دارد. اگر افغانستان رشد سرانه و افزایش امکانات خرید داشته باشد این مبلغ افزایش خواهد یافت.

وی درباره افتتاح قطار خواف- هرات اظهار داشت: این قطار که دو هفته به صورت آزمایشی کالاها را حمل کرده است و سه روز پیش افتتاح شد موجب می شود کالاها اررانتر، سریعتر و مطمئن تر به دست مصرف کنندگان برسد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با تاکید بر افزایش خطوط ریلی در مرز مشترک ایران و افغانستان برای صادرات کالا به کابل خاطرنشان کرد: حدود ۲۰ کیلومتر از خطوط ریلی در مرز مشترک افغانستان با استان سیستان و بلوچستان باید هرچه سریع تر به اتمام برسد و از جنوب هم با اتصال به کابل می توانیم کالاها را سریع تر و سالمتر به دست مصرف کنندگان برسانیم.

وی با اشاره به سرمایه گذاری در افغانستان و واردات انواع سنگ های معدنی از این کشور گفت: دولتمردان افغان از عدم صادرات برخی اقلام کشاورزی به ایران گله مند هستند بنابر این ما باید بتوانیم ضمن صادرات به این کشور، با واردات مواردی مانند سنگ های معدنی که در ایران کم هستند به همکاری های اقتصادی این دو کشور کمک کنیم.

سلیمی با اشاره به صادرات دارو از ایران به افغانستان و نیاز وارداتی دارو توسط این کشور اظهار داشت: صادرات کالاهای با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشکل است چون این یارانه فقط به مردم تعلق می گیرد ولی اگر شرکت های تولیدکننده و واردکننده دارو بتوانند حتی با ارز نیمایی دارو تهیه و وارد کنند می توانند انواع داروها را به این کشور صادر نمایند.

کد خبر: ۶۰٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha