۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
۸۰۰ هزار چک برگشتی در مهر ماه
مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی اعلام کرد

۸۰۰ هزار چک برگشتی در مهر ماه

صادقی، مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: مهر امسال، ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد و ارزش، روند کاهشی داشته است.

به گزارش بازار، محبوب صادقی در نشست خبری قانون جدید چک، با اشاره به برخی مجازات‌ها برای افراد دارای چک برگشتی، افزود: نبود امکان برای افتتاح حساب جدید و دریافت کارت جدید بانکی از جمله این محدودیت‌ها است.

مدیر اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی ادامه داد: همچنین سایر حساب‌های افراد در سیستم بانکی نیز به میزان کسری چک نیز مسدود خواهد شد، فرد دارای چک برگشتی امکان دریافت تسهیلات را نخواهد داشت و نمی‌تواند ضمانت نامه‌های ریالی و ارزی نیز ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه میزان برگشت‌های چک در مقایسه با دوره گذشته ۱۰ درصد کمتر شده است گفت: اگر با مجازات‌های مربوط به چک‌های برگشتی، مشکلی برای شرکتی به وجود آید که موجب اخلال در روند اقتصادی استان مربوط شود موضوع از طریق وزارت صمت به شورای تامین استان اعلام می‌شود و در صورت تصمیم شورای تامین استان‌ها یا با اعلام حکم برائت از سوی قوه قضائیه، افراد می‌توانند تا یکسال نیز از محدودیت‌های عدم دریافت تسهیلات، افتتاح حساب و ارائه ضمانت نامه مستثنی شوند.

همچنین داود محمد بیگی مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: عملیات ثبت نقل و انتقالات چک در سامانه‌های اپلیکیشن پرداخت انجام خواهد شد.

وی افزود: ثبت اطلاعات چک در " سامانه صیاد "و رعایت توصیه بانک مرکزی دو مزیت دارد، نخست اینکه امکان رصد تعداد و مبلغ چک‌های برگشت خورده صادرکننده چک برای مردم وجود خواهد داشت و دوم اینکه، دیگر نیازی به پشت نویسی چک نخواهد بود. مزیت نخست این اطمینان را به مشتری می‌دهد که چک دریافتی از درجه اعتبار مطلوبی برخوردار است.

محمدبیگی با تاکید براینکه در قانون جدید دو کانال در کنار اپلیکیشن و سامانه دیده شده است، اضافه کرد: نخستین آن، کانال شعب بانک هاست که البته خیلی بهینه نیست و دوم اینکه بانک مرکزی در صدد است تا با ارسال پیامک بتواند امکان استعلام و ثبت چک را انجام دهد.

خانم الهام چیت سازان مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی نیز در این نشست گفت: اعتبار صدور چک‌های جدید حداکثر ۳ سال است؛ بنابراین برای وثیقه‌های خرید کالا که نیاز به چک‌های مدت دار بیش از سه سال است، بایستی از چک‌های موردی و یا تضامین دیگر استفاده شود.

کد خبر: ۶۰٬۱۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha