۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
خطای خوش بینی جمعی در بازارهای مالی جهان| اختلاف ۴ درصدی انتظار سود با سود واقعی در بازارهای بورس جهان!  
مراقب رویاهای صورتی در بورس باشید؛

خطای خوش بینی جمعی در بازارهای مالی جهان| اختلاف ۴ درصدی انتظار سود با سود واقعی در بازارهای بورس جهان!  

با خبر واکسن کرونا خوش بینی به بازارهای مالی به بالاترین سطح رسیده و نظر سنجی ها از سرمایه گذاران ۳۲ کشور نشان می دهد که انتظار سود ۱۰.۹ درصدی دارند در حالی که بازده بازارهای مالی جهان در ۱۰ سال اخیر به استثنای تورم ۶.۶ درصد بوده است.

بازار؛ گروه بورس جهان: هر سرمایه گذار جدید با در نظر داشتن بسیاری از داستان های الهام بخش در مورد افرادی که در مدت زمان کوتاهی دستاوردهای بزرگی داشته اند، تنها با هدف دستیابی به حداکثر سود ممکن وارد بورس سهام می شود.

اما یک نگاه خوش بینانه رویایی ممکن است در زندگی روزمره خوب باشد، اما در سرمایه گذاری همه چیز ممکن است تهدید به شکست شود، به خصوص آن که برخی از سهامداران ایرانی گرایش شدیدی به بازارهای مالی جهانی پیدا کرده اند. آنها باید بدانند که  بازارهای  خارجی  قطعا بازدهی بازارهای داخلی را ندارد و ورود به این بازارها باید  با منطق زیادی همراه شود به ویژه آن که در این مقاله نشان داده شده است که در بازارهای مالی جهانی سهامداران به نوعی دچار خطای خوش بینی جمعی هستند.

به نظر می رسد خوش بینی سرمایه گذاران در مورد احتمال دستیابی به بازده بالاتر در تناقض آشکار با رکود اقتصادی شدید در سراسر جهان و عدم اطمینان در آینده به دلیل ضربه همه گیری کرونا، و حتی ضررها و نوساناتی است که بازارها چند هفته قبل از نظرسنجی از آنها شاهد بودند

خوش بینی با وجود همه چیز
با وجود ضربه همه گیری کرونا که بازارهای جهانی را به لرزه درآورد و اقتصادهای بزرگ و نوظهور را به یک رکود شدید سوق داد، انتظارات سرمایه گذاران از بازده از بازار سهام نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در یک نظرسنجی توسط "سرمایه گذار جهانی شرودرز"، که بیش از ۲۳۰۰۰ سرمایه گذار از ۳۲ کشور در آن شرکت کردند، متوسط ‌بازده سالانه انتظار می رود طی ۵ سال آینده ۱۰.۹درصد باشد.

در واقع، این انتظارات بیان شده توسط سرمایه گذاران در طول دوره نظرسنجی بین ۳۰ آوریل تا ۱۵ ژوئن بیشتر از انتظارات آنها در سال گذشته برای بازده ۱۰.۷درصد در سال بود و در مقایسه با برآوردهای دو سال پیش آنها ۱درصد افزایش داشت.

انتظارات و میزان خوش بینی در کشورهای مختلف متفاوت بود، به گونه ای که سرمایه گذاران در ایالات متحده با ۳/۱۵درصد در صف مقدم انتظارات بازگشت هستند، سپس اندونزی، آرژانتین و تایوان با بیش از ۱۴درصد، در حالی که ژاپن با انتظار برای دستیابی به بازده سرمایه گذاری ۶درصد در انتهای لیست قرار گرفت.

البته، به نظر می رسد خوش بینی سرمایه گذاران در مورد احتمال دستیابی به بازده بالاتر در تناقض آشکار با رکود اقتصادی شدید در سراسر جهان و عدم اطمینان در آینده به دلیل ضربه همه گیری کرونا، و حتی ضررها و نوساناتی است که بازارها چند هفته قبل از نظرسنجی از آنها شاهد بودند.

خوش بینی غیر واقعی در جهان
با این حال، انتظارات غیرمنطقی سرمایه گذاران در مورد بازده مورد انتظار نه تنها وضعیت اقتصادی جهانی را نادیده گرفت، بلکه در غیاب نگرانی برای عملکرد در دوره های گذشته نیز ادامه یافت.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، بازارهای سهام جهانی شاهد عملکرد ناامیدکننده ای با ضررها و نوسانات قابل توجه بودند، اما هنگام نظارت بر انتظارات فعالان بازار در ماه مه ۲۰۱۹، آنها انتظار داشتند که بازدهی بیش از ۱۰ درصد نیز داشته باشد.

در واقع، انتظارات سرمایه گذاران طی سالهای گذشته بیش از آنچه تقریباً در همه کشورها بدست آمده است، می باشد، که این تایید می کند که انتظارات فعالان بازار اغلب غیرواقعی باقی مانده است.

بازدهی ۶.۶ درصدی  سالانه در بازار بورس های جهان
گروه اعتباری سوئیس (یک شرکت خدمات مالی پیشرو است که در همه زمینه های مالی، در سراسر جهان فعالیت دارد) خاطرنشان می کند: سهام جهانی در طول دهه گذشته به طور متوسط ‌بازده واقعی (به استثنای تأثیر تورم) ۶.۶درصد سالانه بدست آمده است، در حالی که اگر به یک دوره طولانی تر که به ۱۲۰ سال می رسد نگاه کنیم، بازدهی متوسط ‌سالانه بیش از ۵.۲درصد را خواهیم یافت.

دام رویاهای صورتی
برخی از سرمایه گذاران با آرزوی سودهای کلان و سریع ثروتمند شدن وارد بورس می شوند و معتقدند که چند ماه برای افزایش سرمایه آنها و خروج ایمن از بازار کافی است.

در حقیقت، این انتظارات خوش بینانه غالباً از طریق داستان هایی که از طریق رسانه ها یا سایت های شبکه های اجتماعی در مورد برخی از سرمایه گذاران که در مدت زمان کوتاهی به دستاوردهای بزرگی دست یافته اند، منتقل می شود که به عقیده برخی به راحتی قابل تکرار است.  

اما حقیقت این است که آنچه باعث محبوبیت این داستان ها می شود نادر بودن و استثنا بودن آن است تا قاعده. مطمئناً ممکن است سرمایه گذاری در بورس سهام ثروت برای شما به ارمغان بیاورد، اما احتمال وقوع این امر در بلند مدت و از طریق انتخاب صحیح بر اساس مطالعه جدی شرکت، تجارت، وضعیت مالی و آینده آن در بخش و سایر شاخص ها وجود دارد.

برجسته ترین مشکل این است که سرمایه گذاران معمولاً نمی توانند ریسک های مختلف مرتبط با انواع مختلف سرمایه گذاری ها را درک کنند و همین امر آنها را طعمه انتظارات غیر واقعی بازده می کند.

اما برای کسانی که به امید دستیابی سریع به سودهای بزرگ وارد بازار می شوند، احتمالاً شوک واقعیت را تجربه می کنند، با این درس که بازارها فقط به تلاش، پایداری و سرمایه گذاری بلند مدت با چشم انداز بلند پاداش می دهند.

اگرچه قانون اساسی سرمایه گذاری می گوید که بازده با ریسک متناسب است، مطالعات نشان می دهد که سرمایه گذاران معمولاً از دارایی های پرخطر جلوگیری می کنند اما با این وجود سود بیشتری دارند.

یک نظرسنجی توسط موسسه سرمایه گذاری ناتیکسیس «Natixis Investments »اظهار داشت که در سال ۲۰۱۹، سرمایه گذاران اظهار داشتند که انتظار دارند در بلند مدت پس از حذف تأثیر تورم، به بازدهی ۱۰.۹درصد دست یابند، در حالی که نظر کارشناسان این است که ۶.۷درصد ممکن است انتظار منطقی تری باشد، بنابراین فاصله بین استدلال و انتظار بسیار زیاد است.

برجسته ترین مشکل این است که سرمایه گذاران معمولاً نمی توانند ریسک های مختلف مرتبط با انواع مختلف سرمایه گذاری ها را درک کنند و همین امر آنها را طعمه انتظارات غیر واقعی بازده می کند.

مراقب واقعیت باشید
خوش بینی و تفکر مثبت اغلب به عنوان یک رویکرد سالم و مفید در جنبه های مختلف زندگی دیده می شود، اما در سرمایه گذاری می تواند عواقب ویرانگری داشته باشد.

و با این واقعیت که هیچ مشکلی وجود ندارد که یک سرمایه گذار بخواهد عملکرد خوبی از سرمایه گذاری خود داشته باشد، این خطر وجود دارد که اهداف مالی شما بر اساس مفروضات غیرواقعی باشد.

انتظارات غیرمنطقی از بازده مورد انتظار و کاهش ریسک ناشی از سرمایه گذاری ممکن است منجر به تدوین برنامه های مالی شود که روی زمین قابل اجرا نباشند و در نتیجه باعث ایجاد یک بحران مالی برای سرمایه گذار شود.

اگر کسی انتظار داشته باشد با سرمایه گذاری ۱۰۰ هزار ریالی بازدهی ۲۰ درصدی را بدست آورد، ممکن است تعهدات واقعی را تا زمان ۲۰ هزار ریال اضافی که انتظار دارد تحمل کند، که اگر این امیدها بیش از حد خوش بینانه باشد، ممکن است وی را در معرض مشکلات مالی قرار دهد.

همچنین، انتظارات غیرواقعی ممکن است باعث احساس ناامیدی و پریشانی در برخی از افراد شود که به طور مکرر برآورده نشوند، و این ممکن است سرمایه گذار را به تصمیمات عجولانه ای سوق دهد که در طولانی مدت ممکن است به او آسیب برساند.

در واقع بازدهی که در هر سرمایه گذاری قابل انتظار است به عوامل زیادی از جمله نوع سرمایه گذاری، شرایط بازار و مدت زمانی بستگی دارد که قصد دارید این سرمایه گذاری را ادامه دهید.

اما بارزترین نکته این است که ریسک مرتبط با این سرمایه گذاری عامل اصلی در تعیین بازده مورد انتظار است و هرچه ریسک دارایی که شخص پول خود را در آن قرار می دهد؛ بیشتر باشد انتظار دستیابی به بازده بالاتر منطقی تر است.

اگرچه تمام سرمایه گذاری ها درجاتی از ریسک را به همراه دارند، اما امکان ندارد برخی به سرمایه گذاری های نسبتاً ایمن که انتظار دستیابی به سودهای کلان را دارند، روی آورند.

وارن بافت سرمایه گذار مشهور می گوید: "برای دستیابی به بازدهی مطلوب سرمایه گذاری نیازی به متخصص بودن نیستید. «فقط سادگی سرمایه گذاری را دنبال کنید و محدودیت های خود را به خوبی بشناسید و اگر قول سود سریع می دهید، پاسخ خود را با کلمه نه سریع اعلام کنید. »

اولین گام در ارزیابی بازده مورد انتظار از هر سرمایه گذاری، درک و نظارت بر بازده تاریخی حاصل از این دارایی است. اگرچه عملکرد گذشته ممکن است نتایج آینده را بیان نکند، اما تصویری واقع گرایانه از امکانات موجود ارائه می دهد.

ضروری است که شما به خوبی از خطرات مرتبط با سرمایه گذاری آگاه باشید و آماده باشید تا بخشی از پول خود را از دست دهید زیرا در تلاش برای دستیابی به بهترین بازده ممکن هستید.

همانطور که جان بوگل، بنیانگذار گروه وانگوارد  Vanguard Groupl گفت: «اگر در تصور از دست دادن ۲۰درصد از پول خود در بورس سهام مشکلی دارید، نباید در این بازار ادامه دهید.»

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که هیچ سود بدون خطری وجود ندارد، و همانطور که ضرب المثل معروف آمریکایی می گوید: «هیچ غذای رایگانی وجود ندارد.»

منابع:  شرودرز جهانی - Credit Suisse - سرمایه گذاری های Natixis - تایمزاقتصادی ، کتاب: تله های سرمایه گذاری در معرض دید: مرور خطاهای سرمایه گذاران و سوگیری های رفتاری

کد خبر: ۵۹٬۹۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha