۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
دفن مواد سمی در زمین، زغال سنگ را دوباره جذاب کرد| فناوری چینی آلودگی نیروگاه های ذغال سنگ را به اندازه گازی کرد!
بازگشت زغال سنگ با پسوند «پاک»؟

دفن مواد سمی در زمین، زغال سنگ را دوباره جذاب کرد| فناوری چینی آلودگی نیروگاه های ذغال سنگ را به اندازه گازی کرد!

چین با استفاده از تکنولوژی گرانی که به کار برده، توانسته است آلودگی ناشی از مصرف زغال سنگ را به اندازه مصرف گاز در نیروگاه های خود کاهش دهد و همین موضوع بار دیگر باعث شده تا ارزان ترین و آلوده ترین سوخت به رقیبی برای انرژی های نو بدل شود.

بازار، گروه آب و انرژی: وعده های رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جو بایدن در جهت تغییر شدید انرژی پاک باعث ایجاد نگرانی در صنعت سوخت های فسیلی آمریکا در مورد تلفات احتمالی این روند شده است. در عین حال، برخی به لطف پیشرفت های اخیر فن آوری به آینده ذغال سنگ، که اکنون آلوده ترین منبع انرژی در جهان اعلام شده، خوش بین هستند.

کاهش مداوم تقاضا


ذغال سنگ فراوان ترین و پراکنده ترین سوخت فسیلی در سراسر جهان است، اما همچنین به دلیل انتشار دی اکسید کربن و سایر موارد، همچنان آلوده ترین منبع تولید انرژی است.

سالهای گذشته شاهد روند جهانی کاهش وابستگی به زغال سنگ به نفع منابع انرژی تجدید پذیر و سازگار با محیط زیست مانند گاز طبیعی، انرژی خورشیدی، باد و سایر موارد بوده ایم.

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی می کند که سهم زغال سنگ در سبد انرژی جهانی از ۳۷درصد در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۸درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش یابد، قبل از اینکه در سالهای بعدی به زیر۲۰درصد برسد.

با توجه به اینکه اکثر کشورهای جهان به دنبال کاهش انتشار گازهای مضر هستند، آنها به منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر روی آورده اند، اما برخی از کشورها ترجیح می دهند با کاهش میزان دی اکسید کربن و سایر آلاینده های تولیدی، صنعت ذغال سنگ را بازسازی کنند.

نیروگاه های با زغال سنگ در تلاش برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای تا سال ۲۰۳۰، نوسازی یا بازسازی را آغاز کرده اند.

با کاهش تقاضای انرژی به طور کلی در نتیجه کاهش فعالیت اقتصادی جهانی به دلیل بحران اپیدمی کرونا، انتظار می رود که مصرف ذغال سنگ در سال جاری کاهش چشمگیری داشته باشد.

تقاضا برای زغال سنگ امسال در مقایسه با کاهش ۸ درصدی نفت و کاهش ۳ درصدی گاز طبیعی در حال کاهش است در حالی که منابع انرژی تجدیدپذیر ممکن است اندکی افزایش داشته باشند.

با این واقعیت که زغال سنگ یکی از ارزانترین، مقرون به صرفه ترین و آسانترین منابع انرژی برای حمل و نقل و ذخیره سازی است، کشورهای در حال توسعه، به ویژه در آسیا، هنوز در میان بیشترین مصرف کننده آن هستند، اگرچه سرعت تقاضا اخیراً در حال کاهش است.

چین، که بزرگترین مصرف کننده ذغال سنگ در سراسر جهان است، اخیراً از برنامه خود برای رسیدن به هدف صفر شدن انتشار کربن تا سال ۲۰۶۰ خبر داده است، در حالی که می خواهد قبل از ۲۰۳۰ به اوج انتشار دی اکسید کربن برسد.

اما همانطور که روند محافظت از محیط زیست و مقابله با تغییرات آب و هوایی به طور قابل توجهی در سالهای اخیر از انرژی های تجدید پذیر حمایت می کند، در بهبود کارایی منابع انرژی سنتی، به ویژه آلودهترین منبع یعنی زغال سنگ نیز نقش دارد.

با این حال  اختلافات قدیمی در مورد اصطلاح «زغال سنگ پاک» در ماه های گذشته دوباره مورد توجه قرار گرفت، کشورهایی مانند چین، ژاپن و سایر کشورهای آسیایی برخلاف روند غالب در اروپا، روند کاهش آلودگی حاصل از زغال سنگ را بدون ترک کامل آن اعلام کردند.

برخی از کارشناسان بر این باورند، با کاهش ضریب آلودگی که از روند بهبود بهره وری و پاکیزگی زغال سنگ در چین بدست آمده روند سرمایه گذاری در برنامه های متکی به گاز طبیعی را کاهش می دهد

این چیست و چگونه کار می کند؟
اصطلاح «زغال سنگ پاک» در دهه هشتاد قرن گذشته ظاهر شد، اما در اواسط دهه ۲۰۰۰ با افزایش علاقه جهانی به کاهش آلودگی و انتشار مضر، علاقه روزافزونی پیدا کرد.

این اصطلاح به فن آوری های مختلفی گفته می شود که برای کاهش اثرات مضر اتکا به ذغال سنگ به عنوان منبع تولید انرژی، از تصفیه زغال سنگ از خاک و سنگ قبل از ارسال به کارخانه، از طریق روش سوزاندن آن و در نهایت مقابله با انتشار گازهای گلخانه ای تولید شده، طراحی شده اند.

- فناوری مورد استفاده در "ذغال پاک" شامل سوزاندن ذغال در دمای بالاتر برای استخراج انرژی بیشتر و کاهش انتشار مضر از جمله گوگرد، اکسیدهای ازت و سایر موارد است.

- این عبارت همچنین به جلوگیری از نشت کربن ناشی از فرآیند سوختن ذغال سنگ و دفن آن در اعماق زمین، اشاره دارد تا از آلودگی هوا جلوگیری کند.

تعدادی از مدافعان این صنعت می گویند که نیروگاه های جدید ذغال سنگ که از فناوری جدید استفاده می کنند می توانند میزان انتشار مضرگازهای گلخانه ای را در حدود ۳۵درصد در مقایسه با نیروگاه های قدیمی کاهش دهند و آنها را با میزان انتشار از گاز طبیعی مقایسه می کنند

فناوری زغال سنگ تمیز اخیراً به ایده جذب و ذخیره کربن با کشیدن آن از دودکش های صنعتی و زیر زمین نگه داشتن آن برای همیشه متکی است، اما هزینه این سیستم های امیدوار کننده حدود ۴۰درصد بیشتر از روش سنتی است.

تعدادی از مدافعان این صنعت می گویند که نیروگاه های جدید ذغال سنگ که از فناوری جدید استفاده می کنند می توانند میزان انتشار مضرگازهای گلخانه ای را در حدود ۳۵درصد در مقایسه با نیروگاه های قدیمی کاهش دهند و آنها را با میزان انتشار از گاز طبیعی مقایسه می کنند.

به طور خاص، نوآوری های اخیر مانند Ultra Low Emission Technology یا به اختصار ULE بسیار محبوب شده اند. برای کاهش انتشار گوگرد و کربن به برخی از واحدهای نیروگاهی با زغال سنگ اضافه شده است.

 در چین، ۸۳ درصد از کارخانه های تولید زغال سنگ از واحدهای "ULE" استفاده می کنند، انتظار می رود که در طی برنامه پنج ساله چهاردهم تا سال ۲۰۲۵، این به روزرسانی ها ادامه یابد، بنابراین واحدهای کوچکتر و کارآمدتر به نفع این فناوری جدید بسته می شوند.

- برخی از کارشناسان بر این باورند، با کاهش ضریب آلودگی که از روند بهبود بهره وری و پاکیزگی زغال سنگ در چین بدست آمده روند سرمایه گذاری در برنامه های متکی به گاز طبیعی را کاهش می دهد.

- با این حال، فاکتور هزینه همچنان یک مانع اصلی در جهت تبدیل کامل این صنعت به سمت صنعت سبزتر است. همانطور که تخمین زده می شود تبدیل یک نیروگاه معمولی ۴۰۰ گیگاواتی با زغال سنگ به فناوری پاک به ۳۱ میلیارد دلار نیاز دارد.

دیدگاه های شکاکانه
علیرغم استدلالهایی که طرفداران زغال سنگ پاک در سطح جهانی مطرح کرده اند، هنوز هم دوستداران محیط زیست استدلال می کنند که سوختن ذغال سنگ به هر شکل باید فوراً متوقف شود زیرا این بزرگترین منبع آلودگی هوا است.

کسانی که امکان استفاده از فناوری زغال سنگ پاک را رد می کنند، استدلال می کنند که حتی بهترین کارخانه های زغال سنگ آب های زیرزمینی را آلوده می کنند و باعث پخش جیوه و گرد و غبار به هوا می شوند که به شدت به مردم و جو آسیب می رساند.

- پس از روی کار آمدن رئیس جمهور دونالد ترامپ، وی متعهد شد که به زغال سنگ تمیز توجه کرده و از این صنعت برای افزایش شغل در ایالت های صنعتی به ویژه حمایت کند، که باعث واکنش های خشمگین سازمان های حفاظت از محیط زیست شد.

- مخالفان استدلال می کنند که وقتی شرکت های زغال سنگ در مورد «زغال سنگ پاک» صحبت می کنند، منظور آنها یک استراتژی برای کاهش دی اکسید گوگرد، نیتروژن و جیوه است، اما آنها در مورد دی اکسید کربن کاری نمی کنند زیرا هزینه کاهش آن زیاد است، به این معنی که بحران هنوز وجود دارد.

- نادسییرا می گوید هیچ چیزی نمی تواند در رابطه با «زغال سنگ پاک» توصیف شود، زیرا ایده کاهش تولید گازهای گلخانه ای مانع این واقعیت نمی شود که ذغال سنگ و محصولات جانبی آن سمی هستند، چه با توجه به گرد و غبار و چه به خود فرآیند استخراج.

جدا از فناوری نیروگاه های زغال سنگ، استخراج سنگ معدن همچنان یک روش بسیار آلوده کننده در طبیعت است که اغلب به جریان ها و منابع آب آسیب می رساند.

تلاش برای کاهش آلودگی ناشی از زغال سنگ هنوز به زمان، تلاش و توسعه بیشتری نیاز دارد تا از یک طرف هزینه ها را کاهش دهد و میزان آلایندگی کمتری را بدست آورد که آنها را به یک رقیب واقعی برای منابع انرژی تجدیدپذیر تبدیل کند.

کد خبر: ۵۹٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha