۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
انتقاد از لابی گری در تخصیص بودجه؛ نیاز «مرکزی» در بودجه ۱۴۰۰ به درستی تعیین نشده است
در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی مطرح شد؛

انتقاد از لابی گری در تخصیص بودجه؛ نیاز «مرکزی» در بودجه ۱۴۰۰ به درستی تعیین نشده است

اراک- جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی برگزار شد و در این نشست در خصوص انتقاد لابی گری در تخصیص بودجه به استان ها و عدم رفع نیاز مرکزی در بودجه ۱۴۰۰ گفتگو شد.

بازار؛ گروه استان ها: ظهر پنجشنبه نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی با حضور سید علی آقازاده، استاندار مرکزی، علی کریمی و محمد حسن آصفری نمایندگان مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و رقیه یادگاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی در استانداری مرکزی در اراک برگزار شد.

پیش‌بینی ۷۸ درصدی درآمدهای مالیاتی ظلمی بزرگ به فعالان اقتصادی است
علی اکبرکریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در این جلسه عنوان داشت: طرح جامع اراک به علت وجود ضعف در خصوص تملک اراضی حاشیه دانشگاه معوق شده است و در این خصوص می توان با ارائه هر دو طرح به به دبیرخانه شورای عالی تکلیف را روشن کرد.

کریمی با بیان اینکه در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ بودجه عمومی دولت ۴۳ درصد و منابع عمومی ۴۷.۳ افزایش دارد، گفت: درآمدهای نفتی در این لایحه ۲۵۰ درصد افزایش داشته و این در حالی است که کشور در سال جاری با کمبود بودجه مواجه بوده در سال ۱۴۰۰ کسری بودجه بیشتر هم می شود.

وی با اشاره به  تورم بیشتر در سال آینده بر اساس بودجه کنونی گفت: مشکلات اقتصادی کشور با این روش افزایش خواهد داشت.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی در خصوص در آمدهای مالیاتی گفت: پیش‌بینی ۷۸ درصدی درآمدهای مالیاتی ظلم بزرگی در حق کسانی است که فعالیت اقتصادی دارند و به عقیده مجلس این لایحه به هیچ عنوان برای کشور کارآمد نخواهد بود.

نیازهای استان مرکزی در بودجه ۱۴۰۰ درست تعیین نشده
سید علی آقازاده، استاندار مرکزی نیز در این جلسه با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیازهای استان به درستی تعیین نشده اند، گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم در این زمینه ورود کنند.

آقازاده افزود: طرح جامع اراک طی نشستی که در دو هفته پیش داشتیم مطرح و تصمیم های نهایی اتخاذ شد و مقرر گشت در ظرف ۱۰ روز این طرح ابلاغ شود که هنوز نشده و مسئولین مربوزه در این زمینه پیگیر هستند.

انتقاد از لابی گری در تخصیص بودجه به استان ها

محمدحسن آصفری، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با انتقاد از لابی گری در تخصیص بودجه به استان ها اظهار داشت: استان مرکزی تا رسیدن به جایگاه توسعه یافتگی فاصله دارد و در این آیتم باید به پارامتر هایی نظیر وضعیت آب شرب، بهداشت و درمان، مدارس کانکسی، وضعیت راه‌ها و زیرساخت‌ها و مباحث مغفول مانده فرهنگی و ورزشی و همچنین اشتغال جوانان در اختصاص بودجه توجه جدی شود.

وی افزود: مدیران استانی به جهت صرفه جویی در هزینه ها و تلاش در جهت جذب بودجه و ارائه گزارشات صحیح از وضعیت نا مساعد مردم و استان به دستگاه‌های بالادستی و وزارتخانه‌ها اهتمام جدی بورزند.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: حذف برخی اضافه کاری ها، ماموریت ها و همایش ها در نهادهای دولتی با هدف مدیریت منابع مالی در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، ضروری است و بسیاری از دستگاه های اجرایی در ساعات اداری کارایی چندانی ندارند اما با این وجود در ساعات غیر اداری به بهانه دریافت اضافه کاری تا پاسی از شب در اداره باز است و دستگاه های نظارتی باید نسبت به اصلاح این شرایط اقدام کنند.

آصفری گفت: کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و بسیاری از اقشار مختلف مردم از این شرایط آسیب جدی دیده اند بنابراین منابع مالی ادارات دولتی باید در این شرایط مدیریت شده و با صرفه جویی و پرهیز از هزینه های غیر ضرور بیشترین بازدهی و دستاورد نیز داشته باشند.

نماینده مردم اراک،کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تخصیص بودجه برای فعالیت های عمرانی چندان چشمگیر نیست و مدیران دستگاه های اجرایی باید با انتخاب پیمانکاران توانمند با اولویت بومی حداکثر استفاده را از این بودجه های عمرانی داشته باشند.

وی عنوان داشت: توانمندی و کارآمدی با اولویت بومی گرایی باید در دستور کار دستگاه های اجرایی در انتخاب پیمانکاران قرار داشته باشد چرا که در غیر این صورت ضمن هدر رفت بیت المال، طولانی شدن پروژه های عمرانی دستاوردی را به دنبال ندارد و فروش اموال دستگاه های دولتی نیز باید تحت نظر دستگاه های نظارتی انجام شود و اموالی در معرض فروش قرار گیرند که در آینده نیازی به آنها احساس نشود.

وی حمایت و رسیدگی به اصنافی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند را مهم دانست و گفت: این موضوع در دستور کار خانه ملت قرار دارد اما دولت نیز باید با پرداخت تسهیلات نسبت به این مهم اقدام کند.

آصفری اظهار داشت: شاخص های توسعه یافتگی در استان مرکزی نیازمند بازنگری است چرا که در بسیاری از روستاهای این استان مردم حتی در آب شرب هم دچار مشکلات هستند و باید برای حل این مشکلات اقدام کرد.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس بیان کرد: متاسفانه برخی مدیران با ارائه گزارش عملکردهای نادرست، دستگاه های بالادستی خود را در تخصیص اعتبارات دچار مشکل می کنند که این مهم باعث کم برخورداری  برخی شهرستان های استان در دریافت بودجه می شود.

آصفری افزود: جذب اعتبارات از سوی مدیران دستگاه های اجرایی باید یکی از شاخص های ارزیابی مدیران در جشنواره شهید رجایی قرار گیرد تا ضمن کارآمدتر شدن مدیران زمینه توسعه یافتگی استان نیز فراهم شود.

کد خبر: ۵۹٬۷۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha