۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
سایه گازهای گلخانه ای بر اقتصاد شرق کشور
تغییرات اقلیمی بزرگترین مخاطره اقتصادی کرمان

سایه گازهای گلخانه ای بر اقتصاد شرق کشور

کرمان - تغییرات دمایی و اقلیمی پیش بینی نشده در بزرگ ترین استان کشور طی سالهای اخیر صدمات جبران ناپذیری به بدنه اقتصاد کرمان وارد کرده و آینده اقتصاد را غیرقابل پیش بینی کرده است.

به گزارش بازار، استان کرمان طی سالهای اخیر با مشکل جدی در زمینه تغییرات اقلیمی مواجه شده است، سرمای بی موقع هوا، افزایش طول روزهای گرم سال، بارندگی های ناگهانی و خارج از فصل، بروز سیلاب، گسترش آفتهای مختلف کشاورزی تنها نمونه ای از این رخداد است که در سال های اخیر میلیاردها تومان خسارت به اقتصاد استان کرمان وارد کرده است.

دو میلیون شغل با خطر جدی مواجه شده است

این در حالیست که کشاورزی محور اقتصاد استان کرمان است و بیش از دو میلیون نفر در این زمینه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حال فعالیت هستند. در همین راستا به گفته نماینده مردم سیرجان در مجلس طی سال گذشته یک ملیون شغل به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار گرفته است.

به گفته نماینده مردم سیرجان در مجلس طی سال گذشته یک ملیون شغل به دلیل تغییرات اقلیمی در معرض خطر قرار گرفته است

با ادامه تغییرات اقلیمی در استان کرمان حالا مسئولان استان کرمان به این نتیجه رسیده اند که اتکاء این استان به کشاورزی یکی از اشتباهاتی بوده است که نباید در سال های آتی ادامه یابد.

در استانی که سه میلیون ۲۰۰ نفر جمعیت دارد خشکسالی و بارشهای خارج از فصل به خصوص روستاها فاصله طبقاتی را هر روز بیشتر می کند و برحجم افرادی که مهاجرت را در دستور کار خود می گذارند افزوده می شود.

طبق برآورده های انجام شده در سیلاب اخیر در استان کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان حداقل هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است این در حالیست که فصل بارندگی در این استانها طبق پیش بینی های هر ساله اسفند ماه و فروردین ماه است.

گفته می شود این استانها در ماههای آینده بار دیگر سیلاب را تجربه خواهند کرد و در صورت بروز سرمازدگی در اسفند و دو ماه ابتدایی سال ۹۹ اقتصاد این سه استان فلج خواهد شد.

خسارت شدید خشکسالی و افزایش گرمای هوا در فصول مختلف سال خسارتهای هنگفتی را به محصولات استراتژیک استان کرمان که شامل پسته، خرما و گردو و حتی محصولات جالیزی می شود وارد کرده است. خسارت های به جای مانده در بخش پسته به حدی است که مجموع خسارت از بودجه یک سال بیمه کشاورزی کل کشور بیشتر است.

شرایط اقلیمی غیر قابل پیش بینی اقتصاد کرمان را دگرگون کرده است

از سوی دیگر ریزگردها نیز این سه استان را تحت تاثیر جدی قرار داده است طی ۱۰ سال اخیر ریزگردها که مردم کرمان تنها در تلویزیون آن را مشاهده می کردند حالا وارد خانه اکثر ساکنان شهرستانهای مختلف استان کرمان شده است.

تنها طی ۲۰ روز گذشته شهرستانهای بم، ریگان و فهرج هیچ روزی را شاهد نبودند که هوا سالم باشند طوفانی با شدت ۹۰ کیلومتر بر ساعت این شهرستان را در نوردید و در نهایت هم اکنون ریزدگردها راه ارتباطی استان کرمان به هرمزگان، چابهار و زاهدان را به دلیل کاهش دید و وزش باد شدید مسدود کرده اند.

بزرگترین باتلاق جنوب شرق کشور خشک شد

همچنین باتلاق جازوریان به دلیل خشکسالی به بیابانی بی آب علف تبدیل شده و عملا زمین های کشاورزی و مراتع اطراف این باتلاق به کلی خشک شده اند. بیکاری و مهاجرت مهمترین پیامد ثانویه خشک شدن جازموریان است اما در کنار آن هم اکنون ۲۵ درصد زیرگردهای کشور از منشاء این حوزه بیابانی بر می خیزند که خسارتهای مالی جبران ناپذیری را نیز برای کشاورزی منطقه به بار آورده است.

مانایی فصل گرم در فصل پاییز و زمستان هم به وضعیتی عادی در کرمان تبدیل شده است، مدتهاست کرمانی ها برف را به چشم ندیده اند و بارشها از برف به باران تبدیل شده و باران نیز به ندرت در این استان می بارد بطوریکه جزو سه استان دارای تنش آبی شدید قرار گرفته است.

هر چند میزان بارندگی در کرمان در سال جاری به ۱۸۰ میلیمتر و تقریبا دو برابر سال ۹۷ رسیده است اما کرمان همچنان جز استانهای بحرانی در زمینه منابع آبی است.

کشاورزی با چالش جدی مواجه شده است

عباس سعیدی، مدیرکل جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با بازار می گوید: استان کرمان مشکلات زیادی ناشی از خشکسالی دارد و در اکثر شهرستانهای استان کرمان آب دشتهای استان خشک شده است و به همین دلیل نیز سطح زیر کشت بسیاری از محصولات صادراتی استان مورد تهدید قرار گرفته است.

وی بیان کرد: باید برای حل مشکلات اقتصاد کشاورزان که ارتباط مستقیم با خشکسالی دارد چاره اندیشی کرد که اصلاح الگوی کشت، تولید محصولات صادرات محور، افزایش گرایش به تولید محصولات گلخانه ای، آبیاری مکانیزه و جلوگیری از آبیاری سنتی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.

وی گفت: تغییرات اقلیمی می تواند عاملی عمده برای ضربه زدن به کشاورزی استان کرمان باشد که همین امر در سال ۹۷ ضربه سهمگینی به اقتصاد استان کرمان زد و ۹۵ درصد از تولیدات پسته استان کرمان را نابود کرد و به همین دلیل هم صادرات و ارزاوری استان کرمان به شدت کاهش یافت.

دکتری هواشناسی در شاخه کشاورزی و یکی از کارشناسان اداره کل هواشناسی استان کرمان در گفتگو با بازار یکی از مخاطرات جدی این روزهای استان کرمان را تغییرات اقلیمی ناشی از گازهای گلخانه ای می داند که اکثر کشورهای جهان به خصوص ایران را تهدید می کند.

مریم سلاجقه می افزاید: تغییرات اقلیمی که در ایران و استان کرمان روی می دهد بخشی از تغییرات اقلیمی است که در جهان روی می دهد و همه کشورها را تحت تاثیر خود قرار می دهد، الگو های هواشناسی تغییر می کنند و در برخی کشورها به شدت باران می بارد و در برخی دیگر از کشورها نیز خشکسالی حاکم می شود.

وی ادامه می دهد:  از نظر علمی شاهد تغییرات آب و هوایی در استان کرمان هستیم که بیشترین تاثیر را هم برکشاورزی گذاشته اند به همین دلیل باید تحقیقات علمی در این زمینه را هم افزایش دهیم.

نوع بارشها در کرمان تغییر کرده است و از جامد به مایع تبدیل شده ست، تغییرات فصل را می توان به وضوح مشاهده کرد و شدت خشکسالی هم در کرمان زیاد شده است

دکتر سلاجقه گفت: نوع بارشها در کرمان تغییر کرده است و از جامد به مایع تبدیل شده ست، تغییرات فصل را می توان به وضوح مشاهده کرد و شدت خشکسالی هم در کرمان زیاد شده است و حدهای هواشناسی تغییر کرده است اینها دلایل بومی ندارد بلکه اثرات گازهای گلخانه ای بر اقلیم در ابعاد بزرگ جغرافیایی است.

وی اظهارداشت: این تغییرات با شدت و ضعف در اکثر کشورهای جهان وجود دارد در کرمان نیز افزایش دما به خصوص حداقلهای دمایی بر روی کشاورزی تاثیر منفی گذاشته است.

وی گفت: افزایش قیمت ها در بخش محصولات کشاورزی به هیچ عنوان به دلیل افزایش نرخ دلار نبود بلکه به دلیل کمبود آب و تغییرات دمایی این مشکلات روی داده است.

وی بیان کرد: کیفیت تولید در کنار کمیت در کرمان مشهود است مثلا شاخص هایی در خصوص تولید گندم وجود دارد طبق این شاخص ها میزان تولید کاهش یافته است.

سلاجقه افزود: گیاه در طول سال نیازهای گرمایی و سرمایی در فصول خاص سال دارد و گیاه باید فرایندهای دمایی را طی کند تا بتواند مراحل رشد خود را طی کند که این روند مختل شده است.

دمای هوای کرمان رو به افزایش است

این محقق هواشناسی گفت: طبق تحقیقی که صورت گرفته است به وضوح می توان مشاهده کرد که تعداد روزهایی که دمای هوا بالای ۳۰ درجه سانتیگراد قرار گرفته است زیاد شده و این فقط یک معنی می دهد و آن ایجاد یک تنش گرمایی در استان کرمان است.

وی ادامه داد: تاریخ و نوع کشت محصولات کشاورزی تغییر کرده است و کشاورزان برای انجام عمل کاشت، داشت و برداشت سردرگم شده اند.

وی همچنین بر لزوم تغییر الگوی کشت در استان کرمان تاکید و بیان داشت: تجربه کشت زعفران در استان کرمان موفق بوده است و باید به سمت کارهای نو و مطابقت با اقلیم حرکت کنیم.

سلاجقه افزود: این خشکسالی و تغییرات اقلیمی برتمامی محصولات اثر منفی خود را گذاشته است به طور مثال در شمال کرمان درختان پسته به شدت خسارت دیده اند و میزان تولید محصول در سال جاری تا ۹۵ درصد کاهش یافته است در غرب استان کرمان گیاهان سیاه ریشه و گردو خسارت شدید دیده اند و در جنوب و شرق استان کرمان شاهد خسارت به نخلستان ها هستیم.

وی گفت: کشاورزان باید خود را برای این تنش های اقلیمی آماده کنند و گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی علمی، کشت جایگزین و اقتصادی و آموزش روشهای مقابله با گرمازدگی و سرمازدگی محصولات می تواند تا حدودی شدت خسارت ها را کاهش دهد.

کرمان طی ۲۰ سال اخیر دائما در حال تجربه تغییرات اقلیمی به خصوص خشکسالی بوده است و هم اکنون اقلیم تعداد زیادی از شهرستانهای استان کرمان تغییر کرده است بطوریکه شاهد تغییرات عمده جمعیتی و اقتصادی به بزرگترین استان کشور هستیم به عقیده کشاورزان وقت آن رسیده است استان کرمان به دلیل این تغییرات اقلیمی کشاورزی را کنار بگذارد و به سمت توسعه صنعتی و معدنی پیش برود.

کد خبر: ۵٬۹۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha