۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
حمایت وزارت جهاد از بانک مشکل دار کشاورزی از جیب فعالان اقتصادی
عضو اتحادیه گاوداران در گفتگو با بازار عنوان کرد:

حمایت وزارت جهاد از بانک مشکل دار کشاورزی از جیب فعالان اقتصادی

عضو اتحادیه گاوداران البرز براین باوراست که راه اندازی سامانه بازارگاه مناسب شرایط اقتصادی فعلی نیست و وزارت جهادکشاورزی با این اقدام قصد دارد تا از بانک کشاورزی که مشکلات زیادی دارند،حمایت کند.

بازار، ملیحه خورده پا:  اواخر سال گذشته بود که وزارت جهاد پیشنهاد راه اندازی سامانه ای به نام بازارگاه را داد تا خرید و فروش نهاده های کشاورزی در این سامانه و با نرخ مصوب انجام شود.

در گام اولیه کنجاله سویا در بازارگاه عرضه شد و خرید و فروش این محصول در سامانه ای رقم خورد که قرار بود تامین کنجاله سویا را برای متقاضیان تسهیل کند اما بنا به گفته فعالان اقتصادی در صنعت مرغداری و دامداری نه تنها این امر محقق نشد بلکه بستر افزایش قیمت کنجاله سویا تا کیلویی ۵ هزار تومان را نیز مهیا کرد.

با گذشت بیش از یکسال؛ در پانزدهمین جلسه کارگروه مدیریت سامانه بازارگاه مقررشد تا از پایان امسال عرضه جو نیز از طریق این سامانه انجام شود و از ابتدای سال آینده نیز عرضه ذرت فقط از طریق بازارگاه صورت بگیرد. حال سوال اساسی این است که آیا اجرای این طرح برای عرضه جو و ذرت می تواند به نفع تولیدکنندگان، واردکنندگان و مصرف کنندگان باشد یا خیر؟

تقویت دلالان در بازار نهاده های دامی

کسری لشکری در گفتگو با خبرنگار بازار در این باره گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی کشور شرایط مناسبی برای عرضه کالاهای کشاورزی در سامانه بازارگاه وجود ندارد.

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با اشاره به افزایش تقاضا در دو ماه پایانی سال به دلیل تعطیلات نوروزی و همچنین نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان افزود: نمی توان عرضه نهاده های دام و طیور را به سامانه ای سپرد که مشکلات عدیده ای برای ثبت نام و عضویت دارد.

این فعال اقتصادی ادامه داد:  در حال حاضر ۱۰۰ هزار فعال در بخش طیور از جمله مرغداران گوشتی، مرغ تخم گذار، مرغ مادر و اجداد،  پرورش دهندگان بوقلمون، کبک، بلدرچین و شتر مرغ و ... داریم و جمع کثیری در زمینه گاوداری صنعتی و سنتی، پرورش گاو شیری،  پروار بندان، دامداران عشایری و گوسفندداران، اسب داران، پرورش دهندگان ماهی، آبزیان و میگو فعال هستند که باید بتوانند در سامانه بازارگاه ثبت نام کنند اما از این تعداد فقط ۴ هزار نفر توانسته اند در این سامانه وارد و عضو شوند.

عضو اتحادیه گاوداران البرز با اشاره به تبعات راه اندازی سامانه بازارگاه بر قیمت عرضه کنجاله سویا و رساندن قیمت این محصول از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به کیلویی ۵ هزار تومان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ایرادات جدی که به سامانه بازارگاه می توان وارد کرد این است که نظارتی بر ثبت نام افراد در این سامانه نشده است.

لشکری تصریح کرد: در حال حاضر مشخص نیست افرادی که در سامانه بازارگاه ثبت نام کرده اند به واقع فعال اقتصادی در زمینه دام و طیور و آبزیان هستند یا خیر. نبود نظارت می تواند راه را برای ورود دلالان به این عرصه باز گذاشته است و این افراد می توانند محصول را با قیمت بازارگاه خریداری کرده و برحسب نیاز در بازار با چندین برابر نرخ به تولیدکنندگان بفروشند.

لشکری اظهارکرد: اعمال محدودیت در ثبت نام توزیع کنندگان نهاده های دامی یکی از عواملی بود که قیمت کنجاله سویا را در سال قبل از کیلویی ۲۵۰۰ تومان به کیلویی ۵ هزار تومان رساند زیرا فقط عده ای دسترسی به عرضه و خرید این محصول از طریق بازارگاه داشتند بنابراین فعالان در عرصه دامدارای و مرغداری ناچار به خرید کنجاله سویا و تامین خوراک دام با قیمتی که واسطه ها تعیین می کردند، شدند.

انحصارطلبی وزارت جهاد کشاورزی در تعیین درگاه بانکی

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران با انتقاد از تعیین یک درگاه بانکی برای جابجایی پول در سامانه بازارگاه گفت: سیاست گذاران و مسئولان کشور باید به نحوی تصمیم گیری کنند که تمامی حلقه های فعال در اقتصاد از جمله تولید، توزیع، واردات و صادرات منتفع شوند اما بدون تردید اتخاذ تصمیمات درست کار آسانی نیست بنابراین در کشور ما فقط برای فعالان اقتصادی تصمیم گرفته می شود بدون اینکه تمامی ابعاد آن مورد بررسی قرار بگیرد.

لشکری خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات وارد بر بازارگاه این است که فقط، یک درگاه بانکی دارد. وزارت جهاد فقط درگاه بانک کشاورزی را برای جابجایی پول در سامانه بازارگاه مشخص کرده و این درحالیست که شرایط مالی و میزان سرمایه این بانک برای همه روشن است.

وی گفت: بانکی که به دلیل کمبود سرمایه درگردش عملیات بانکی را از ساعت ۱۲ شروع می کند بدون تردید نمی تواند به عنوان تنها درگاه برای جابجایی هزینه مبادله محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار بگیرد مگراینکه وزارت جهاد بخواهد از این طریق با تزریق سرمایه های کلان بانک کشاورزی را سرپا نگه دارد.

نقض اصل ۴۴ قانون اساسی با بازارگاه

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با تاکید براینکه نباید خرید و فروش کالا و شیوه جابجایی پول را انحصاری کرد، گفت: وزارت جهاد با ایجاد بازارگاه و تک درگاه کردن این سامانه عملا انحصارطلبی کرده است.

لشکری افزود: انحصارطلبی وزارت جهاد به منزله نقض صریح اصل ۴۴ قانون اساسی است.

این فعال اقتصادی اظهارکرد: یکی دیگر از معایب بازارگاه این است که امکان خرید و فروش غیرنقدی نهاده های دامی را برای فعالان خرد اقتصادی غیرممکن می سازد.

وی افزود: به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خرید و فروش نقدی نهاده های دامی با هدف شفاف سازی انجام می شود که این امر به زیان تولیدکنندگان خرد تمام می شود. حالا مساله اصلی این است که آیا این شفافیت در تمامی ابعاد اقتصاد ایران رعایت می شود یا خیر؟

عضو اتحادیه گاووداران البرز تصریح کرد: واسطه هایی که برای تامین نهاده های دامی ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایه به چرخه اقتصاد تزریق می کنند را نباید ملزم به خرید و فروش محصولات کشاورزی با قیمتهای غیرکارشناسانه کرد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ قیمتهایی که برای عرضه محصولات کشاورزی در سامانه بازارگاه تعیین می شود عادلانه نیست زیرا اگر چنین بود شرکت امورپشتیبانی دام و شرکتهای زیرمجموعه اش از جمله جاهد و جهاد استقلال محصولات خود را در بازارگاه عرضه نمی کنند.

کد خبر: ۵٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha