۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۴
تداوم در جا زدن همدان در حوزه صنعت و تولید کالا
یادداشت؛

تداوم در جا زدن همدان در حوزه صنعت و تولید کالا

همدان- «عدم وجود منابع مالی یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت صنایع خرد و کلان استان همدان است به‌طوری‌که همین فاکتور سبب شده حلقه‌ای از مشکلات حل نشدنی در مسیر پویایی اقتصاد ایجاد و همدان در حوزه صنعت و تولید کالا درجا بزند»؛ این جملات بخشی از یادداشت فاطمه خزائی کارشناس مدیریت بازرگانی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

فاطمه خزائی؛ بازار: اقتصاد یا ترازمان به یک نظام اقتصادی در یک یا چند منطقه جغرافیایی یا سیاسی خاص اطلاق می‌ شود که در برگیرنده تولید، توزیع یا تجارت، مصرف کالاها و خدمات در آن منطقه یا کشور است و در واقع یک اقتصاد مجموع کل ارزش معاملات میان فعالان اقتصادی نظیر افراد، گروه‌ها، سازمان‌ ها و حتی ملت‌هاست.

با توجه به اهمیت رو به رشد بخش مالی اقتصاد، در عصر حاضر تحلیلگران اصطلاح اقتصاد واقعی را به کار می‌گیرند تا بخش واقعی اقتصاد را که با تولید کالاها و خدمات ارتباط دارد از بخش مالی اقتصادی  یا همدان اقتصاد کاغذی تفکیک کنند که مرتبط با خرید و فروش در بازارهای مالی است.

دقیق تر که می شویم به این واقعیت می رسیم که همدان به دلیل موقعیت جغرافیایی که در آن قرار دارد در اعصار مختلف جایگاه اقتصادی ویژه ‌ای در منطقه داشته است.

صنعت طلا سازی در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران رونق داشته و صدور ابریشم از همدان به دنیا، به واسطه جاده ابریشم محقق می ‌شده است

به استناد منابع تاریخی در اعصار گذشته صنعت طلا سازی در همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران رونق داشته و صدور ابریشم از همدان به دنیا، به واسطه جاده ابریشم محقق می ‌شده است ضمن اینکه نباید از یاد ببریم که همدان همواره مستعد رونق کشاورزی بوده و در این میان یکی از فعالیت ‌های اقتصادی پررونق در همدان پرورش اسب بوده ضمن اینکه وجود کاروانسرا های متعدد در همدان در کنار کارگاه‌های پارچه ‌بافی، قالی بافی و چرم ‌سازی همگی حکایت از دوران پررونق اقتصاد همدان دارد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ظرفیت‌های ویژه ‌ای در نقاط مختلف استان همدان ظهور و بروز پیدا کرد و هر شهرستانی توانست در یک یا چند حوزه تولیدی و خدماتی خود را در سطح کشور و حتی جهان بشناساند.

همچنین صنعت گردشگری در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین با اتکا به بناهای تاریخی فراوان، جاذبه‌های طبیعی و مهمتر از همه آب و هوای مطبوع، بستر مناسبی برای رونق اقتصادی ایجاد کرد که انصافا در سال‌های اخیر هم کارهای خوبی در این بخش انجام شده  هرچند که هنوز به شرایط ایده‌آل نرسیده است.

اگر بگوییم همدان در حوزه صنعت و تولید کالا هنوز نتوانسته از همه ظرفیت‌های خود به‌ویژه موقعیت جغرافیایی که همواره نقطه قابل اتکایی بوده بهره کافی را ببرد بیراه نگفته ایم

با این حال اگر بگوییم همدان در حوزه صنعت و تولید کالا هنوز نتوانسته از همه ظرفیت‌های خود به‌ویژه موقعیت جغرافیایی که همواره نقطه قابل اتکایی بوده بهره کافی را ببرد بیراه نگفته ایم چراکه همدان سال‌های متمادی است با تنگناهای اقتصادی مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند که همواره موانع و مشکلاتی را بر سر راه اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در این استان ایجاد کرده است.

دقیق‌تر که می‌شویم دیده می شود که عدم وجود منابع مالی یکی از مهم‌ترین موانع پیشرفت صنایع خرد و کلان استان همدان است و همین فاکتور سبب شده حلقه‌ای از مشکلات حل نشدنی در مسیر پویایی اقتصاد ایجاد و همدان در حوزه صنعت و تولید کالا درجا بزند.

این شرایط درحالی گریبان استان همدان را گرفته که نبود زمینه‌های لازم جهت شناسایی طرح‌های اولویت‌دار به‌منظور معرفی به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، از عدم عزم مسوولان استانی برای جذب سرمایه جهت ریل‌گذاری اقتصاد استان خبر می‌دهد.

ضمن اینکه نباید از این موضوع غافل شویم که کافی نبودن زیر ساخت‌های موجود معضلی برای جذب سرمایه‌گذارانی شده که پس از قطع امید،‌ سرمایه خود را در استان‌ها و یا حتی کشورهای دیگر هزینه می‌کنند.

بروکراسی زاید اداری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان همدان موجب اتلاف زمان و کند شدن اجرای فرآیندها و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران مستعد شده است

آنچه مسلم است در فرآیند نحوه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، بروکراسی زاید اداری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان موجب اتلاف زمان و کند شدن فرآیند و کاهش تمایل به سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران مستعد شده است.

این در حالی است که استان همدان به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری با اعتبار جهانی از شرایط اقلیمی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های منحصربفردی در بخش کشاورزی، فرآورده‌های دامی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی با ارزش صادراتی بالا برخوردار است.

بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت اگر مسئولان استانی در عمل و نه در حد شعار، روابط اقتصادی خوبی با استان‌های همجوار برقرار کنند موجب تشویق سایر استان‌ها برای برقراری تعاملات با همدان خواهند شد و چه بسا روزی این تعاملات از این سطح به سطح فراملی ارتقا یابد.

بنابراین به یقین می‌توان گفت با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های مختلف باید ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان پایین آورد تا آن‌ها بتوانند در فضای کنونی بهتر فعالیت کنند که البته این موضوع باید در مسیر خود به‌درستی هدایت شود تا بتواند به پیشرفت و افزایش تولید منجر شود.

امید است با تعامل هر چه بیشتر دستگاه‌های‌ مربوطه در استان همدان و حذف بروکراسی اداری عذاب آور و نا امید کننده و همچنین اعتماد به مدیرانی لایق، مسئولیت پذیر و از جنس خود مردم همدان برای تصدی پست‌های اجرایی، بتوان شاهد پیشرفت های در خور توجهی در سطح استان بود.

کد خبر: ۵۹٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha