۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴
تحقق رویای تولید برق هسته‌ای عراق؛ فرانسه پای کار آمد/ تلاش برای کاهش وابستگی به ایران
بازار گزارش می دهد؛

تحقق رویای تولید برق هسته‌ای عراق؛ فرانسه پای کار آمد/ تلاش برای کاهش وابستگی به ایران

کمیسیون نفت و انرژی پارلمان عراق، ایده ساخت راکتور هسته‌ای در جهت تولید انرژی برق با توجه به اعتراضات مردمی اخیر بر اساس دستور نخست وزیر الکاظمی را مورد بررسی قرار داد.

بازار؛ گروه بین الملل: کمبود برق در عراق، آن هم کشوری با منبع نفتی عظیم، یکی از دغدغه هایی است که از دهه های گذشته این کشور را آزار می دهد. شهروندان عراقی مدت زمان طولانی است که با این معضل دست و پنجه نرم می کنند.

سالها تخریب در اثر بروز درگیری ها و ادعاهای گسترده در خصوص فساد داخلی در این کشور همگی دست به دست هم داده تا بیشترین اعتراضات مردمی در اکتبر سال گذشته به منظور نشان دادن عدم تحمل چالش های اقتصادی روز افزون، رخ دهد.

این نارضایتی ها از سوی مردم به نظر می رسد که برای مقامات  «عادی انگاری» شده است. اما اعتراضات اخیر مردم در ماه گذشته در رابطه با کمبودهای برقی، این بار دیگر نخست وزیر الکاظمی را برآن داشت تا تصمیم تازه ای را در رابطه با رفع این مشکلات و آرام ساختن فضای کشور اتخاذ کند. وی در اواخر ماه گذشته دستور به تشکیل کمیته‌ای را داد که وظیفه آن نظارت بر ساخت راکتورهای هسته‌ای با اهداف تحقیقاتی و ظرفیت ۱۰ مگاوات بود.

پس از این اعلام، رسانه های مختلف داخلی و خارجی به سرعت خبر از هسته ای شدن عراق و راه اندازی و بازسازی نیروگاه هسته‌ای تموز اما با نام «نیروگاه صلح» را فاش کردند.

عراق طی سال‌های اخیر تحت حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده که از سال ۱۹۵۹ یکی از اعضای آژانس بین‌المللی نظارت بر فعالیت‌های اتمی است. همچنین، این کشور یک توافقنامه همکاری با این آژانس را در سال گذشته امضا کرده که تا ۲۰۲۳ اعتبار دارد.

بر اساس گزارش neimagazine، نیروگاه تموز همان نیروگاهی است که احداث آن در سال ۱۹۷۶ با همکاری فرانسه شروع شد. در حالی که عراق از زیرساخت های هسته ای و تخصص گسترده ای از جمله سه راکتور تحقیقاتی برخوردار بود، رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۸۱ تموز ‌را بمباران کرد و همچنین در سال ۲۰۰۳ توسط بمباران آمریکا نیز به طور جدی آسیب دید.

رئیس جمهور سابق عراق، صدام حسین از دهه ۱۹۷۰ تا جنگ خلیج فارس حمایت از توسعه سلاح های هسته ای را انجام می داد که پس از آن برنامه عراق تحت نظارت دقیق بین المللی قرار گرفت و توسعه سلاح متوقف شد.

عراق از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ همکاری خود را با آژانس بین المللی انرژی هسته ای متوقف کرد، اما پس از آن به بازرسان آژانس انرژی هسته ای این کشور اجازه داد تا بررسی مجدد خود را برای جلوگیری از حمله تهدید آمیز به رهبری ایالات متحده بر اساس ادعاهای برخورداری سلاح های کشتار جمعی از سر بگیرند. اگرچه عراق تخصص هسته ای خود از جمله اطلاعات طراحی را حفظ کرده بود، آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد که با سه ماه بازرسی سرزده، هیچ مدرک یا نشانه قابل قبولی از احیای برنامه سلاح هسته ای در عراق یافت نشد.

علاوه بر آن،  در سال ۲۰۰۴،  آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در عراق که وظیفه کشف شواهدی درباره برنامه های هسته ای را بر عهده داشت، نیز به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی مبنی بر تلاش هماهنگ برای شروع مجدد برنامه هسته ای عراق وجود ندارد.

بر همین اساس، دولت های اخیر عراق از رژیم منع گسترش سلاح های هسته ای، از جمله تصویب نامه، حمایت کرده اند.

بر اساس همین گزارش، «کمال حسین لطیف» رییس هیات کنترل مواد رادیواکتیو عراق، به آژانس خبری عراق در اواخر ماه گذشته سال جاری گفت که عراق مشتاقانه منتظر است تا بازگشت موقعیت خود را در علوم هسته ای که در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ اشغال شده بود، ارتقا دهد.

لطیف همچنین اعلام کرد که از رآکتور تحقیقاتی برای کمک به تولید ایزوتوپ های پزشکی و دارویی و همچنین در مصارف کشاورزی و صنعتی استفاده می شود. اولویت عراق در حال حاضر ساخت یک رآکتور هسته‌ای با ظرفیت بالا و همچنین ساخت یک بیمارستان در نزدیکی آن برای ذخیره داروهای اتمی است. این ساخت و ساز تقریباً پنج سال به طول می انجامد و پنج کشور کره جنوبی، روسیه، آرژانتین، فرانسه و آمریکا نامزد ساخت راکتور هسته‌ای در عراق هستند.  

  ساخت و ساز رآکتور هسته ای در عراق تقریباً پنج سال به طول می انجامد و پنج کشور کره جنوبی، روسیه، آرژانتین، فرانسه و آمریکا نامزد ساخت راکتور هسته‌ای هستند

وی افزود: علاوه بر آن، مزیتی برای اشتغال عراق و فراهم کردن فرصت های کارآموزی و کاربردی ایجاد می شود. همچنین، این پروژه به کشور نفت خیز کمک می کند تا از وابستگی خود به سوخت های فسیلی بکاهد.

این مقام عراقی اضافه کرد که محل‌های آماده زیادی برای احداث راکتور در صورت توافق عراق با یکی از کشورها برای احداث آن وجود دارد و عراق درصدد آموزش نیروی انسانی بومی لازم و ماهر همزمان با احداث راکتور خواهد بود.

البته اگر زمانی که در سال گذشته موضوع این پروژه مطرح شده بود، اقداماتی صورت می گرفت، نه تنها عراق امروز کمبود تولید برق نداشت بلکه می‌توانست نفت بیشتری را صادر کرده و همچنین دیگر لازم نبود آن را برای تولید برق بسوزاند.

المانیتور نیز در گزارش خود اعلام کرد که تشکیل کمیته در رابطه با این پروژه به دستور نخست وزیر، به‌ دنبال برگزاری اجلاسی در اوایل ماه گذشته در بغداد بین الکاظمی و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حالی صورت گرفت که مکرون طی دو دیدار خود از عراق، بر حمایت از حاکمیت این کشور تأکید کرده بود.

امکان همکاری بین عراق و فرانسه در زمینه پروژه‌های هسته‌ای جهت حل کمبود برق در عراق و پیشنهادهای مختلف در جهت مهار کمبود برق در عراق از جمله موضوعاتی بود که در آن دیدار مورد بحث قرار گرفت.  

با این تفاسیر، برگزاری این جلسات از ماه گذشته نشانگر تلاش عراق برای ورود به باشگاه کشورهای هسته‌ای در کنار ایجاد مشاغل بیشتر با توجه به این که پروژه انرژی هسته‌ای عراق تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی فرانسه خواهد بود، بوده است.

علاوه بر آن، در آن نشست خبری، الکاظمی و ماکرون در خصوص جزئیات بیشتر این پروژه به تبادل نظر پرداختند و اطلاعاتی از وضع کنونی نیروگاه ویران شده تموز را مورد رایزنی قرار دادند.

از نظر المانتیور و برخی از منابع عراقی، بازسازی نیروگاه هسته‌ای عراق در جهت اجرایی شدن اهداف صلح آمیزی است که عراق بدان نیاز داشته که از مدتها پیش باید این تصمیمات گرفته می شده است.  

بازسازی نیروگاه هسته‌ای عراق در جهت اجرایی شدن اهداف صلح آمیزی است که عراق بدان نیاز داشته که از مدتها پیش باید این تصمیمات گرفته می شده است

بر همین اساس،  پایگاه اطلاع‌رسانی پارلمان عراق در روز گذشته اعلام کرد که کمیسیون نفت و انرژی پارلمان به ریاست «هیبت الحلبوسی» و دیگر اعضا، ایده ساخت راکتور هسته‌ای برای تولید انرژی برق را با مسئولان ذیربط مورد بررسی قرار دادند.

این جلسه که به میزبانی این کمیسیون با حضور مسئولان متخصص در زمینه انرژی هسته‌ای و محیط زیست برای بررسی موضوع تولید انرژی برق با احداث راکتوری هسته‌ای برگزار شد، مزایای اقتصادی و پیامدهای این پروژه در زمینه سلامتی و نیز جنبه‌های مالی و اقتصادی اجرای آن را مورد بحث قرار دادند.

میدل ایست نیوز هم در رابطه با مشکلات برق عراق در گزارشی نوشت: حدود یک هفته پیش وزارت برق عراق اعلام کرد که پروژه اتصال شبکه برق عراق به کشورهای همسایه از جمله کشورهای شورای همکاری و اردن به فاز اجرایی بسیار نزدیک شده است.

بر اساس اعلام «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق،  اتصال شبکه برق عراق به کشورهای همسایه  مبتنی بر توافق‌نامه‌ها و پروتکل‌های رسمی و قراردادهایی است که میان عراق و این کشورها امضا شده و اجرا می‌شود.

این سخنگو در مصاحبه با خبرگزاری رسمی عراق نیز از صدور مجوزهای لازم در جهت احداث و ساخت نیروگاه‌های تولید برق از انرژی خورشیدی به ظرفیت ۷۵۵ مگاوات در استان‌های نجف، کربلا، سماوه، ناصریه، و بصره خبر داد.

احمد موسی به افزایش قطعی برق در بغداد و استان‌های مرکزی عراق اشاره کرد و علت آن را کاهش فشار گاز وارداتی از ایران دانست.

احمد موسی به افزایش قطعی برق در بغداد و استان‌های مرکزی عراق اشاره کرد و علت آن را کاهش فشار گاز وارداتی از ایران دانست

از نظر این مقام عراقی، به دلیل آن که مصرف گاز داخلی در این فصل از سال در ایران افزایش پیدا می کند، این کشور فشار گاز صادراتی خود را کاهش می‌دهد. البته که عراق در خصوص گاز وارداتی به ایران بدهکار است و باید به تعهدات مالی خود عمل کند.

در همین راستا برخی از منابع داخلی عراقی بدهکار بودن عراق به ایران را دلیل کاستن فشار گاز از سوی ایران قلمداد کرده اند.  

از طرف دیگر از مدتها پیش رسانه های خارجی و داخلی نیز به این موضوع پرداخته اند که عراق اعلام کرده که از میزان واردات گاز و برق خود از ایران خواهد کاست.  

 سخنگوی وزارت برق عراق در دوم ماه جاری تأکید کرد که کارگروه ویژه‌ای در جهت تقویت شبکه‌های توزیع برق تشکیل شده که هدف آن تکمیل خطوط اصلی توزیع برق است.

کد خبر: ۵۹٬۵۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha