۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
هوش مصنوعی همراه  به بسته حمایتی بیماران اضافه می شود
معرفی ۵ فناوری سلامت دیجیتال

هوش مصنوعی همراه به بسته حمایتی بیماران اضافه می شود

با رشد سریع جمعیت جهان مراکز درمانی و بهداشتی با کمبود شدید پرسنل مواجه شده اند، به گونه ای که بسیاری از شهروندان به خدمات درمانی مناسب و زود هنگام دسترسی ندارند ؛ تلفیق فناوری هوشمند و دانش پزشکی امروزی ، همراهان سلامت دیجیتالی را به ارمغان آورده است که در تمامی ساعات روز وضعیت سلامت بیماران را رصد و پیگیری خواهند کرد .

بازار؛ گروه فناوری :وضعیت فعلی بخش بهداشت و سلامت، به دلیل تغییر نیازها و انتظارات مصرف کننده، نوسانات اقتصادی و نوآوری دیجیتال، بیش از هر زمان دیگری درحال تغییر و تحول است. در بسیاری از نقاط جهان، سیستم های منسوخ همچنان پابرجا هستند و از سوی دیگر افزایش جمعیت جهانی دستیابی به نیازهای مراقبتی و بهداشتی را دشوارتر ساخته است؛ کمبود پرسنل  و افزایش هزینه کار طولانی مدت نیز خود مزید بر علت شده اند و بسیاری از سیستم های سلامتی و بهداشتی را با بحران جدی روبرو کرده اند. از این رو بسیاری از دولت ها به دنبال دستیابی به روش های سریع تر، کم هزینه، دقیق و بدون استهلاک در زمان کوتاه هستند؛ تشخیص زودهنگام  و دقیق تر و بهبود مدیریت زنجیره تامین از جمله ملزومات روش های جدید خواهند بود و به نظر می رسد تنها گزینه موجود بهره گرفتن از فن آوری های هوشمند باشد..

فناوری های هوشمند همانند IoT و AR و VR ،پتانسیل دسترسی و درک بیشتر افراد، تأمین بهتر نیازهای مراقبت های بهداشتی و بهبود اکوسیستم کلی مراقبت های بهداشتی را افزایش می دهند. دامنه گسترده سلامت دیجیتال شامل دسته هایی مانند، سلامت موبایل (mHealth)، فناوری اطلاعات سلامت (IT)، دستگاه های پوشیدنی، تله بهداشت و پزشکی از راه دور و پزشکی شخصی است. از برنامه های پزشکی همراه و نرم افزارهایی که از تصمیمات بالینی پزشکان پشتیبانی می کنند، تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و  فناوری دیجیتال، همه انقلابی را در مراقبت های بهداشتی ایجاد کرده اند، چرا که این فناوری های هوشمند پتانسیل گسترده ای برای بهبود توانایی ما در تشخیص و درمان دقیق بیماری و تقویت خدمات درمانی برای فرد دارند. فناوری های بهداشت دیجیتال از سیستم عامل های رایانه ای ،  نرم افزار و حسگرها برای مراقبت های بهداشتی  استفاده می کنند که در ادامه این گزارش به بررسی  ۵ دیجیتال سلامت خواهیم پرداخت که کمک شایانی را به مراکز بهداشتی و درمانی کرده اند.

۱. سیستم های جراحی xvision

در دهه گذشته استفاده از VR و AR برای اهداف آموزشی در برخی از صنایع  گسترش یافته است. مرکز مهارت آمستردام با استفاده از واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) به همراه  سایر فن آوری های پیشرفته در کاهش شدید زمان لازم برای آموزش جراحان پیش قدم شده است و با استفاده از فناوری xvision( یک سیستم واقعیت افزوده برای افزایش دقت در جراحی ستون فقرات) جایگاه وِیژه ای را در سیستم های جراحی به خود اختصاص داده است. بر اساس آمار و ارقام موجود ، حدود  ۳۱ درصد جراحی هایی که بدون کمک این فناوری انجام شده اند منجر به عوارض عصبی و نیاز مجدد برای اصلاح داشته اند. فناوری xvision کاهش فضای خطا و به حداقل رساندن عوارض بعدی را به کمک یک هدست AR که دیدی همانند اشعه ایکس ایجاد می کند، را به ارمغان آورده است. به کمک این فناوری جراحان  تجسمی سه بعدی از آناتومی بیمار خواهند داشت که به کمک یک سیستم ردیابی داخلی پشتیبانی می گردد.

۲. API های Biofeedback

طبق گزارش Deloitte در سال ۲۰۲۰، عوامل مرتبط با سبک زندگی از جمله سیگار کشیدن، رژیم غذایی نامناسب، فشار خون بالا، چاقی و عدم فعالیت بدنی در بسیاری از افراد عامل اصلی مرگ و میر شناخته شده اند. در حقیقت، ۸۰٪ از وضعیت سلامتی افراد متاثر از  محیط، سبک زندگی و وضعیت اقتصادی اجتماعی آنها است. ابزار های پایش سلامت سبک زندگی غیر سالم افراد را تحت تاثیر خود قرار داده اند و بسیاری از فعالیت های دخیل را کنترل می کنند. این فعالیت های موثر که با سبک زندگی ارتباط مستقیم دارند شامل کیفیت خواب، تعداد مراحل روزانه، مسافت طی شده و کالری سوزانده شده هستند. از جمله این ابزار هوشمند می توان به برنامه کنترل ضربان قلب اشاره کرد که هر گونه ناهنجاری ریتمیک را از طریق تلفن هوشمند کاربر  شناسایی خواهد کرد.

این برنامه جدید، محصول ۲۰۲۰ کمپانی  سلامت دیجیتال Happitech مستقر در آمستردام می باشد که  قادر است در زمان واقعی و بدون نیاز به یک میانجی، فیدبک های کاملا قابل اعتماد و صحیح را در اختیار کاربران قرار دهد؛  این ابزار پایش سلامت از راه دور هوشمند از فیبریلاسیون دهلیزی (AF) استفاده می کند که از هر ۱۱ فرد بالای ۶۵ سال ۱ نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و یکی از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از سکته قلبی است. جالب است بدانید، این برنامه اخیر وارد کارزار مبارزه با ویروس کرونا شده است و بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری های قلبی عروقی را  از راه دور کنترل می کند.

۳. هوش مصنوعی برای تشخیص زود هنگام 

علاوه بر بیماری های قلبی عروقی، اختلالات روحی و روانی در بین افراد جامعه به سرعت در حال رشد است  و متاسفانه در حاد ترین مرحله به خودکشی فرد می انجامد. هزینه بخش سلامت و روان در جهان چیزی حدود یک تریلیون دلار است و سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می کند که  اکثر  بیماران مبتلا به افسردگی تحت هیچ روش بالینی و درمانی قرار نمی گیرند و تنها با این بیماری و عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند. بر اساس گزارشهای اخیر این سازمان ۶۵  درصد از  بیماران مبتلا به افسردگی در کشور های کم درآمد و ۳۵ درصد در کشور های پردرآمد،   تحت حمایت هیچ گونه برنامه درمانی  قرار ندارند و تا سال ۲۰۳۰  افسردگی عامل اصلی بیماری های خطرناک جامعه خواهد بود.

 در این راستا بسیاری از شرکت های دیجیتال سلامت به دنبال راهکار های مناسب برای تشخیص زود هنگام این مسئله هستند، یکی از این کمپانی ها  CompanionMx نام دارد که به صورت کاملا نامحسوس از طریق برنامه های تلفن های هوشمند  رفتار های کاربران را پیگیری می کند، برنامه فوق phenotype نام دارد که از طریق تعاملات اجتماعی، حرکات فیزیکی و میزان صدای کاربران هنگام استفاده از دستورات صوتی، امکان افسردگی بالقوه در افراد را زودهنگام شناسایی می کند تا با اقدامات پیشگیرانه از شدت آن جلوگیری کند. علاوه بر این، اگر داده های ورودی حاکی از انرژی کم و بی حالی  غیر معمول باشد، برنامه دستورالعمل های مربوط به  ارتقاء سبک زندگی  و توصیه های سلامتی را به کاربران ارائه می کند. اگر میزان داده های جمع آوری شده حاکی از شدت بیماری باشد، برنامه به صورت خودکار شخص ثالث از پیش تعیین شده  و یا پزشک مربوطه را مطلع خواهد ساخت.

۴. مراقبت های بهداشتی درخواست

اگر چه جمعیت جهان در حال رشد روز افزون است، اما افراد جامعه بیشتر از پیش منزوی تر شده اند و در این خصوص نیاز به خدمات مراقبتی و ایجاد ارتباط بین بیماران و پزشکان بیشتر از پیش محسوس می شود. کمپانی Caro در یک حرکت خلاقانه جدیدترین فناوری ها را با دانش امروزی تلفیق ساخته است و یک برنامه کاملا هوشمند را در اختیار کاربران  گذاشته است؛ این برنامه هوشمند همراه دیجیتال نام دارد و حاوی مجموعه ای  زیادی از اطلاعات و توصیه های سلامتی و درمانی است که به صورت دوره ای هم به روز رسانی می شود. علاوه بر این، پزشکان می توانند از طریق این برنامه با بیمار خود در ارتباط باشند و به صورت روزانه بسیاری ار علائم و نشانه های بیماران را رصد و پیگیری نمایند؛ در واقع، این برنامه مراقبت های درمانی را به یک فاز شخصی تر و صمیمانه تر انتقال می دهد. گفتنی است که تمامی داده های جمع آوری شده از طریق این همراه سلامت رمز گذاری  شده اند و با GDPR سازگاری کامل  دارند؛ تمامی سرویس های ارائه شده بر روی cloud ها قابل راه اندازی هستند و سیستم عامل اجرایی از هیچ گونه سرور سنتی استفاده نمی کند و به آسانی قابل هک نیست.

۵. هوش مصنوعی برای مراقبت های شخصی

  Pacmed با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی داده های مشاهده شده  را جمع آوری و با پزشک بیماران به  اشتراک می گذارد؛ در حقیقت این نرم افزار  یک حلقه بازخورد بین پزشک و بیمار ایجاد می کند که منجر به ارائه مراقبت های شخصی تر به بیمار می شود. با دستیابی به اطلاعات مرتبط تر، پزشکان می توانند در مورد بهترین روش درمانی برای یک بیمار خاص تصمیمات آگاهانه تری اتخاذ کنند. در حال حاضر، Pacmed از فناوری  doctor-support استفاده می کند که شامل سه بخش است :

۱. تصمیم گیری در مورد زمان بهینه برای ترخیص بیماران از مراقبت های ویژه

۲. پیش بینی فوریت وضعیت از طریق تلفن برای جلوگیری از مراجعه غیر ضروری به اورژانس

۳- همکاری با موسسات آنکولوژی برای شناسایی بهتر بیماران سرطانی مستعد،   بنابراین آنها می توانند درمان زودتر را دریافت کنند.

کد خبر: ۵۹٬۴۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha