۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
امسال ۸ هزار میلیارد تومان صرف سوخت‌ صرفه‌جویی شده نیروگاه‌ها می‌شود
مدیرعامل شرکت برق حرارتی خبر داد

امسال ۸ هزار میلیارد تومان صرف سوخت‌ صرفه‌جویی شده نیروگاه‌ها می‌شود

طرزطلب، مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: تا پایان امسال حدود هشت هزار میلیارد تومان از محل بند «و» تبصره یک قانون بودجه صرف بازپرداخت منابع سرمایه‌گذارانی می‌شود که واحدهای بخار خود را از طریق قراردادهای بیع‌متقابل به پایان رسانده و سوخت صرفه‌جویی شده آنها نیز اندازه‌گیری شده است.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، محسن طرزطلب در سی‌ویکمین هفته از پویش «هر هفته_الف_ب_ایران» و افتتاح پروژه سازوکاری تسهیل سرمایه‌گذاری در احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی با اعلام این خبر افزود: با تلاش‌های صورت گرفته سازوکار لازم برای تسهیل در بازپرداخت تعهدات قراردادهای پروژه‌های نیروگاهی بیع‌متقابل و ایجاد بستر مناسب برای تامین مالی جهت سرمایه‌گذاری پروژه‌های جدید این بخش نهایی شده است.

وی ادامه داد: در قراردادهای بیع‌متقابل برای احداث واحدهای جدید بخار مکانیزم بازگشت‌ سرمایه این پروژه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی خواهد بود؛ بدین صورت که سرمایه‌گذار اقدام به احداث بخش بخار نیروگاه و تبدیل واحدهای گازی موجود به سیکل‌ترکیبی کرده و پس از بهره‌برداری واحدها، هزینه سرمایه‌گذاری در قالب سوخت صرفه‌جویی شده پرداخت می‌شود.

طرزطلب گفت: در این روش تمامی منابع پروژه توسط سرمایه‌گذار و عمدتا با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تامین می‌شود و وزارت نیرو طبق قانون متعهد است اصل و فرع سرمایه پروژه را ظرف دو سال بازپرداخت کند. از این جهت این طرح‌ها جزو پروژه‌های استثنایی در کشور است؛ چرا که هیچ پروژه‌ای در کشور این امکان را ندارد که فردی سرمایه‌گذاری ارزی کرده باشد و دولت دو ساله بتواند سرمایه‌ را بازگرداند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی افزود: با احداث واحدهای بخار سیکل‌ترکیبی از محل قراردادهای بیع‌متقابل مقرر شده تا ضمن ایجاد هفت هزار و ۶۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی، سالانه ۱۱ میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی شده و از انتشار ۱۶ میلیون تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری به عمل آید. ‌

وی با تاکید بر اینکه این اقدام راندمان نیروگاه‌های گازی از ۳۳ درصد به حدود ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: پراکندگی این پروژه‌ها در ۱۹ استان کشور توزیع شده است که چهار و ۹۸۰ مگاوات از این ظرفیت مربوط به بخش خصوصی و دو هزار و ۸۰ مگاوات از آن نیز مربوط به واحدهای بخش دولتی است.

طرزطلب افزود: تاکنون ۱۸ واحد بخار به ظرفیت سه هزار و ۶۰ مگاوات و با سرمایه‌گذاری ۲.۴ میلیارد یورو در حال اجراست که در حال حاضر هفت واحد آن به ظرفیت یک هزار و ۱۲۰ وارد مدار شده است و تا پایان امسال و سال آینده نیز ۱۱ واحد به ظرفیت یک هزار و ۹۴۰ مگاوات دیگر نیز به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی با تاکید بر اینکه ۲۵ واحد به ظرفیت چهار هزار مگاوات نیز در مرحله آماده‌سازی تمهیدات است، ادامه داد: برای این پروژه‌ها نیز ۳.۲ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده است تا برای سال‌های آتی نیز کشور دچار کسری برق در زمینه تولید نشود.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه بازپرداخت منابع این پروژه‌ها از محل سوخت صرفه‌جویی خواهد بود، گفت: سال گذشته از محل تبصره ۱۴ قانون بودجه ۳۷۰ میلیارد تومان بابت بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو برای پروژه‌های بیع‌متقابل اختصاص یافت و امسال نیز در قانون ۳۶۲ میلیارد تومان برای امر در نظر گرفته شده که امیدواریم تا پایان سال این رقم را نیز محقق کنیم.

طرزطلب خاطرنشان کرد: موضوع مهم در این بخش استفاده از بند "و" تبصره یک قانون بودجه سال ۹۹ برای بازپرداخت بدهی‌های دولت از طریق شرکت نفت است که از این محل نیز هشت هزار میلیارد تومان طرح‌های بیع‌متقابل نیروگاهی در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۵ درصد از منابع این بخش مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: در تلاشیم با اقدامات صورت گرفته بتوانیم تا پایان سال دو رقم یاد شده را دریافت کرده و در اختیار سرمایه‌گذارانی قرار دهیم که واحدهای بخار آن‌ها به اتمام رسیده، سوخت صرفه‌جویی شده اندازه‌گیری شده و به تایید وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه رسیده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی یادآور شد: پیش از این سوخت صرفه‌جویی شده در نیروگاه پرند به تایید کارگروه مشتکل از وزارتخانه‌های نیرو و نفت و سازمان برنامه و بودجه رسید و معادل ۲۴.۷ میلیون دلار در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت.

طرزطلب تاکید کرد: با اصلاح قراردادهای بیع‌متقابل در فضایی جدید امیدواریم ظرف سه ماه آینده هشت هزار میلیارد تومان یاد شده به همراه ۳۶۲ میلیارد تومان قانون بودجه صرف بازپرداخت منابع سرمایه‌گذارانی شود که پروژه‌های بیع متقابل آن‌ها به اتمام رسیده و سوخت صرفه‌جویی شده نیز اندازه‌گیری شده است.

کد خبر: ۵۹٬۳۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha