۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۴
راه‌آهن «خواف- هرات» چهارراه اقوام جهان؛ محور شرق روی ریل توسعه قرار می‌گیرد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

راه‌آهن «خواف- هرات» چهارراه اقوام جهان؛ محور شرق روی ریل توسعه قرار می‌گیرد

مشهد- راه‌آهن خواف-هرات که افغانستان را به شبکه ریلی ایران متصل می‌کند، به اتمام رسیده و به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح می‌شود.

بازار؛ گروه استان ها: پروژه راه‌آهن خواف – هرات که از سال‌۱۳۸۱  استارت خورده است، دارای چهار قطعه بوده که سه قطعه آن از خواف تا ایستگاه «شمعتیغ» و پس‌ازآن ایستگاه «جونو» در تعهد ایران است و قطعه چهارم که از این ایستگاه شروع‌شده و به هرات می‌رسد که افغانستانی‌ها متعهد به ساخت و بهره‌برداری از آن شده‌اند.

این خط ریلی که قرار بود تا پایان سال گذشته به بهره‌برداری برسد به دلیل ناامنی در خاک این کشور همسایه به تأخیر افتاد و حالا به نظر می‌رسد آماده افتتاح بوده و ۲۰ آذرماه امسال به‌صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

با افتتاح راه آهن خواف – هرات در مرزهای شرقی خراسان رضوی، کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران و ترکیه به اروپا متصل خواهد شد

راه‌آهن خواف - هرات به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر در چهار قطعه اجرا می‌شود که ۷۷ کیلومتر آن در قالب دو قطعه در داخل خاک ایران و قطعه سوم از نقطه صفر مرزی تا ایستگاه «روزنگ» افغانستان به طول ۶۶ کیلومتر ادامه یافته و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است.

با افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران به تمامی بنادر جنوبی متصل می‌شود ضمن این‌که قرار است این خط ریلی پس از هرات به مزار شریف و درنهایت ازبکستان متصل شود که باعث می‌شود ارتباط راه‌آهن ایران از این طریق با ازبکستان و پس‌ازآن چین برقرار شود.

گفتنی است با افتتاح راه آهن خواف – هرات در مرزهای شرقی خراسان رضوی، کشور افغانستان از طریق شبکه ریلی ایران و ترکیه به اروپا متصل خواهد شد.

احیای جاده ابریشم
ساخت راه‌آهن خواف - هرات سبب احیای جاده ابریشم از طریق ریلی و اتصال چین به ایران از طریق افغانستان می‌شود و در توسعه و پیشرفت منطقه و کشور افغانستان، تکمیل و توسعه شبکه ریلی کشورهای اکو و افزایش ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و همچنین از طریق ایران به ترکیه و اروپا نقش بسیار دارد.

گسترش شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبکه ریلی بین ایران و افغانستان و توسعه صادرات و واردات بین دو کشور از طریق شبکه ریلی از دیگر مزایای این خط آهن به شمار می‌رود.

به دلیل مناسبات تجاری بسیار خوب همه ساله تعداد ۱۸۰ هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد می‌کنند که با بهره‌برداری از راه‌آهن خواف به هرات دستکم ۵۰ درصد از حجم سنگین تردد کامیون‌ها کاسته می‌شود. 

کاهش قیمت تمام‌شده کالا
رئیس هیئت‌مدیره شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی خراسان رضوی در همین رابطه با اشاره به اینکه تاجران به دنبال کاهش هزینه تمام‌شده کالاها هستند به بازار گفت: امروزه تاجران به دنبال کاهش هزینه بار هستند و لذا راه‌آهن موانع داخلی و خارجی ازجمله خواب‌های کامیون‌ها را کاهش داده  و صادرات از این طریق را تسهیل می‌کند.

سالانه تعداد ۱۸۰ هزار کامیون بین دو کشور ایران و افغانستان تردد می‌کنند که با بهره‌برداری از راه‌آهن خواف به هرات دستکم ۵۰ درصد از حجم سنگین تردد کامیون‌ها کاسته می‌شود

احمد زمانیان یزدی افزود: استان خراسان رضوی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی در استان نقش مؤثری در حوزه ترانزیت دارند و  از آن جا که بیش از ۸۰ درصد حمل کالاهای ترانزیتی به آسیا میانه و خصوصاً افغانستان توسط شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی استان خراسان رضوی انجام می‌شود لذا بهره مندی از راه آهن موجب افزایش صادرات و سرعت نتقال کالا می شود.

شتاب بخشی به حوزه ترانزیت
مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به ظرفیت‌های بسیار این استان در حوزه صنعتی، معدنی و گردشگری به بازار گفت:  تکمیل خط آهن خواف – هرات فرصت بی‌نظیری برای ترانزیت کشور و منطقه است. 

علی رسولیان اظهار کرد: قرار گرفتن خراسان رضوی در مسیر ترانزیت و دسترسی آسان به کشورهای آسیای میانه، مزیت قابل‌توجهی است.

وی بابیان اینکه افغانستان بزرگ‌ترین بازار طرف مبادلات تجاری با خراسان رضوی است، عنوان کرد: بخش عمده‌ای از صادرات خراسان رضوی به کشور افغانستان انجام می‌شود و از طرفی هم ارتباط قوی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد.

کاهش شدید هزینه‌های حمل‌ونقل کالا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه ایران سرمایه‌گذاری‌های مشترک صنعتی زیادی را در افغانستان و هرات انجام داده و به‌این‌ترتیب ارتباطات زیادی با کشور افغانستان و به‌خصوص هرات داریم، یادآور شد: راه‌اندازی خط ریلی و ایجاد یک مرز مشترک ریلی در مسیر خواف-افغانستان می‌تواند به‌شدت هزینه‌های حمل‌ونقل کالا را کاهش دهد.

رسولیان اضافه کرد: عمده کالاهایی که از این استان به کشور افغانستان صادر می‌شود شامل مصالح ساختمانی، مواد غذایی، ابزارآلات، محصولات کشاورزی و اقلامی است که کشور افغانستان به آن نیاز دارد و در صورت راه‌اندازی راه‌آهن خواف –هرات هزینه زیاد حمل‌ونقل مصالح ساختمانی کاهش محسوسی خواهد یافت.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این خط آهنی هزینه‌های ترانزیت، حمل کالا و ترافیک کامیون‌ها در مرز دوغارون را کاهش می‌دهد و طبیعتاً صادرات سیمان و صنایع معدنی از خراسان رضوی مزیت اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد.

رسولیان افزود: با افتتاح این خط آهن سرمایه‌گذاری در حوزه معدن نیز با همکاری بخش خصوصی هزینه‌های اقتصادی کمتری خواهد داشت و این راه‌آهن می‌تواند مبادلات معدنی به‌صورت زمینی را به‌شدت کاهش دهد.

رونق گردشگری
فرماندار شهرستان خواف نیز بابیان اینکه این پروژه به‌غیراز بعد اقتصادی از مزیت‌های دیگری ازجمله رونق گردشگری و توسعه مناسبات فرهنگی ارزشمند است اظهار می‌کند: این پروژه فرصتی فراهم می کند که آثار تمدن خراسان بزرگ که هرات هم بخشی از آن محسوب می‌شود در کنار ظرفیت‌های کشورمان به گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

حسین سنجرانی بیان کرد: با بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات علاوه بر توسعه صادرات و واردات گردشگری و امور فرهنگی بین کشورهای ایران و افغانستان و سایر کشورهای منطقه و جهان رونق خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از خط ریلی خواف - هرات بازار بزرگی به روی دو کشور ایران و افغانستان و حتی کشورهای منطقه باز می‌شود و با توجه به ایمنی انتقال حمل‌ونقل ریلی ، این مسئله در کاهش سوانح جاده‌ای هم نقش بسیار دارد.

سنجرانی اذعان کرد: در حال حاضر  تعدادی از تجار بزرگ از هم‌اکنون طی تماس‌های متعدد مشغول رایزنی برای استفاده از ظرفیت‌های این خط ریلی برای صادرات کالاهای خود به آسیای میانه و افغانستان هستند و این نشان‌دهنده اهمیت این طرح در توسعه مبادلات کالا است.

فرماندار شهرستان یادآور شد: با راه‌اندازی خط ریلی خواف - هرات و رشد صادرات ناشی از آن شاهد جهش و افزایش تولید در بخش‌های مختلف خواهیم بود که این از مصادیق تحقق جهش تولید به شمار می‌رود و اقتصاد و معیشت را تقویت می‌کند.

خروج از انزوای جغرافیایی
یک و نیم میلیون نفر از جمعیت افغانستان که در استان هرات افغانستان قرار دارند، از طریق این خط ریلی تحت پوشش حمل و نقل ریلی قرار می‌گیرند، همچنین منطقه جغرافیایی سنگان ایران و ادامه این معدن بزرگ که در خاک افغانستان است، از این انزوای جغرافیایی خارج می‌شود و از طریق این مسیر ریلی می‌تواند مصالح معدنی به شبکه ریلی ایران منتقل شود.

ظرفیت خط‌آهن خواف-هرات برای ۶ میلیون تن بار در سال و یک‌میلیون مسافر در سال طراحی شده است و لذا برآورد مسئولان بر اینست که در سال‌های اولیه حدود ۳ میلیون تن بار و ۳۰۰ هزار نفر مسافر از طریق این مسیر ریلی انتقال یابند و از طرفی این مسیر می‌تواند برای انتقال زائران عتبات عالیات و شیعیان افغانستان، مؤثر باشد.

واردات مواد غله‌ای به داخل خاک افغانستان از طریق بنادر جنوبی ایران از جمله بندر چابهار و از طریق جاده انجام می‌شود و سپس به افغانستان می‌رود که قطعاً با انتقال بخشی از این کالاها و غلات به ریل، ایمنی تردد در جاده‌ها فراهم می‌شود.

کد خبر: ۵۹٬۱۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha