۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
واردات مواد اولیه تولید کلزا را بی رونق کرد؛ کشاورزان بیکار شدند
چرخه معیوب خودکفایی در تولید روغن

واردات مواد اولیه تولید کلزا را بی رونق کرد؛ کشاورزان بیکار شدند

کرمان- در حالی دشت های کرمان برای تولید کلزا مستعد است که واردات بی رویه مواد اولیه و کلزا به کشور تولید داخلی را از چرخه خارج و فاقد سود آوری کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: خشکسالی و وجود زمین های گسترده کشاورزی در استان کرمان؛ کشت محصول کلزا که به آب کمی برای رشد و تولید محصول استراتژیک نیاز دارد را دارای ارجحیت کرده و در طرح های اصلاح الگوی کشت، کشاورزان به تولید این محصول ترغیب می شوند.

سبقت واردات از تولید کلزا

اما در استان کرمان با وجود استعدادهای فراوان برای تولید کشت این محصول جایگاه قابل توجهی ندارد و از دایره نگاه مسئولان دور مانده است.

یکی از مهمترین دلایل عدم رغبت کشاورزان برای تولید این محصول، واردات مواد اولیه تولید روغن گیاهی با ارز۴۲۰۰ تومانی است

یکی از مهمترین دلایل عدم رغبت کشاورزان برای تولید این محصول، واردات مواد اولیه ساخت روغن گیاهی با ارز۴۲۰۰ تومانی است به همین دلیل واردات روغن با قیمت کمتری تمام می شود و تولید داخل هزینه بیشتری دارد اما وابستگی کشور به خارج کشور موجب می شود که در مقاطعی مانند تحریم ها برای تامین روغن مورد نیاز بازار داخلی با مشکل مواجه شویم.

خودکفایی در تولید مواد غذایی در داخل کشور یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد اما گویا هنوز درک این مطلب نیاز به زمان بیشتری برای برخی از مسئولان دارد.

۱۵درصد محصول مورد نیاز در کشور تولید می شود
در حالیکه هدف گذاری انجام شده در برنامه ۵ ساله توسعه خودکفایی ۷۰ درصدی در این زمینه بوده اما عدد ۱۵ درصد محقق شده است که تا هدف گذاری فاصله زیادی دارد.

سیاست های حمایتی که تا کنون اجرا شده است نتوانسته موجب توسعه کشت محصول شود و همچنان ما وارد کننده عمده کلزا هستیم

مجری طرح دانه های روغنی وزارت کشاورزی یکی از افرادی است که تلاش زیادی برای توسعه کشت این محصول داشته است، علیرضا مهاجر در گفتگو با بازار خواستار توجه بیشتر مسئولان برای حمایت از کشاورزان کلزا کار شد و گفت: سیاست های حمایتی که تا کنون اجرا شده نتوانسته موجب توسعه کشت محصول شود و همچنان ما وارد کننده عمده کلزا هستیم.

وی افزود: یک سال از برنامه پنج ساله باقیمانده است و رسیدن به هدف ۷۰ درصد تولید کلزای مورد نیاز دور از دسترس قرار دارد.

با این شرایط نه تنها خودکفا نمی شویم بلکه هر روز بر میزان وابستگی به کشورهای مختلف افزایش می یابد

وی ادامه داد: دولت به وارد کننده ارز دولتی می دهد و اما به کشاورز برای خرید بذر، سم و کود ارز آزاد می دهد این یعنی به این سادگی نمی توانیم به تولید کننده تبدیل شویم و خودکفایی در این زمینه محقق شود.

مهاجر افزود: فعلا توجیه اقتصادی در این زمینه وجود ندارد که جای تاسف دارد، نوسانات ارزش و اختلاف زیاد بین ارز آزاد و ارز دولتی عملا کشاورز را از رقابت با وارد کننده مایوس کرده است و این روند خطرناک است.

کارخانه ها در آستانه ورشکستگی هستند
مجری دانه‌های روغنی وزارت کشاورزی گفت: این مساله با شعاری های مسئولان در خصوص حمایت از تولید بسیار فاصله دارد و نگران کننده است.

نکته جالب اینکه این اختلاف گذاری بین بخش کشاورزی و وارداتی موجب شده بسیاری از کارخانه های روغن کشی در کشور نیز تعطیل شوند و یا در آستانه ورشکستگی قرار گیرند.

پس از نوسانات اخیر ارزی این مشکل بروز کرده است و عملا کشاورز با هزینه بیشتری نسبت به گذشته می تواند کلزا را کشت کرده و به دست کارخانه دار برساند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان در گفتگو با بازار اظهار کرد: روند توسعه زمین هایی که به کشت کلزا اختصاص یافته طی سال های اخیر افزایش یافته است اما این افزایش مطابق با برنامه ها نیست چون هزینه تولید برای کشاورز زیاد است و در مقابل خریداری برای کلزا وجود ندارد.

عباس سعیدی گفت: پس از نوسانات اخیر ارزی این مشکل بروز کرده است و عملا کشاورز با هزینه بیشتری نسبت به گذشته می تواند کلزا را کشت کرده و به دست کارخانه دار برساند.

وی به تنش های روغن در بازار اشاره کرد و گفت: اگر کلزا در داخل کشور تولید و به دست تولید کننده روغن برسد در صورت تحریم و یا هر عاملی که از خارج به کشور تحمیل شود دیگر با مشکلاتی مانند آنچه که هم اکنون در بازار وجود دارد مواجه نخواهیم شد.

وی گفت: ما رشد ۵ درصدی در تولید کلزا در کرمان را شاهد هستیم اما جای توسعه بسیار بیشتری وجود دارد.

تولید کلزا از صرفه خارج شده است

محمد اقبالی یکی از کشاورزان کرمانی است که به بازار گفت: تا سال گذشته به دلیل خرید تضمینی محصول ما هم راغب به تولید بودیم در کنار خرید تضمینی دولت هزینه تولید هم معقول بود اما هم اکنون با وجود خرید تضمینی اما هزینه ها جبران نمی شود.

وی می گوید: کارخانه های روغن کشی دیگر توان خرید کلزا به دلیل افزایش قیمت را ندارند و خرید تضمینی هم هزینه های ما را جبران نمی کند.

وی بیان کرد: هر سال سطح زیر کشت را افزایش می دادم اما در سال جاری با افزایش ۵۰ برابری قیمت کود و سم چگونه می توانم این کشت را ادامه دهیم و هزینه ها را چگونه باید جبران کنم.

این کشاورز گفت: دولت اگر می خواهد کشاورز کلزا تولید کند باید بذر، کود و سم با ارز دولتی در اختیار کشاورز بگذارد که هم اکنون این گونه نیست و مشکلات هر روز بیشتر می شود هزینه های تولید بالا می رود و ما باید از بازار آزاد نهاده ها را خریداری کنیم که عاقلانه نیست.

وی گفت: کشاورز اگر محصول را وارد کند سود بیشتری می برد و تولید در داخل در سال جهش تولید از صرفه خارج شده و مسئولان علیرغم اینکه می دانند اما برای حمایت از کشاورز کاری نمی کنند.

باید دید مسئولان برای اختصاص ارز دولتی به کشاورزان جهت تولید کلزا چاره اندیشی می کنند یا نظاره گر اوضاع نابه سامان خواهند بود.

کد خبر: ۵۹٬۰۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha