۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
کرونا جان بازار را گرفت؛ ابطال ۶۵۰  پروانه کسب در یک مرکز استان
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

کرونا جان بازار را گرفت؛ ابطال ۶۵۰ پروانه کسب در یک مرکز استان

بجنورد- با شیوع کرونا و اجرای طرح محدودیت‌ها، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار در خراسان شمالی نگران وضعیت معیشت خود با اعمال این محدودیت‌ها هستند زیرا کرونا ته‌مانده رمق آن را گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان شمالی از اوایل مردادماه در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و در هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به این ویروس و فوتی‌های ناشی از آن افزایش‌یافته و اکنون به‌جز بجنورد، شهرستان‌های اسفراین و مانه و سملقان نیز در وضعیت قرمز قرار دارند.

اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند کرونا در این استان هم‌زمان با ۲۵ استان دیگر از اولین روز آذرماه جاری آغازشده و اکنون وضعیت نامناسب بازار برای اصناف و مردم مشخص است، کرونا و گرانی‌های افسارگسیخته هر  دو را متضرر و ناراضی کرده است.

در میان تعداد اندکی از صاحبان مشاغل گروه دو با بی‌اعتنایی به تمدید محدودیت‌های کرونایی مغازه‌هایشان را بازکرده‌اند صاحبان این مشاغل علت بازگشایی را وضعیت سخت معیشتی و عدم اجرای تعهدات مسئولان دولتی در قبال آن‌ها عنوان کردند. همچنین تعدادی از کسبه نیز اقدام به تعطیلی و ابطال پروانه مغازه‌هایشان کرده‌اند حال وضعیت بازار پس‌ازاین تعطیلی‌ها بیسار وخیم است  و سوز سرمای پاییز بدجور استخوان‌های آن را سوزانده و آه کسبه را بلند کرده است.

فشار اقتصادی
یکی از کاسبان خراسان شمالی با بیان اینکه همه ما کاسبان‌ و مغازه‌داران از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به امروز حدود ۹ ماه به‌سختی و با فشار اقتصادی سنگین مغازه‌های خود را سرپا نگه‌داشته‌ایم تا خرج زندگی خود را تأمین کنیم، می گوید: هیچ‌کدام از ما بازاریان با تعطیلی مخالف نیستیم و خواهان این هستیم هرچه زودتر ویروس منحوس کرونا از کشور ما خارج شود، اما از کاسبانی‌ که ۹ ماه اخیر درآمد چندانی نداشته، حتی نتوانسته‌اند اجاره مغازه خود را تأمین کنند و خیلی‌هایشان دچار ضررهای سنگین شده‌اند، دیگر چه انتظاری می‌توان داشت !؟

صاحبان این مشاغل علت بازگشایی را وضعیت سخت معیشتی و عدم اجرای تعهدات مسئولان دولتی در قبال آن‌ها عنوان کردند

حسن‌زاده می‌افزاید: کاسبان با این تعطیلی‌ها موافق‌اند اما به‌طورجدی نیاز داریم موردحمایت واقعی دولت و مسئولین کشور قرار بگیریم، مثلاً قانونی تصویب شود تا هیچ کاسبی دو ماه اجاره مغازه پرداخت نکند، هیچ کاسبی دو ماه قسط وام خود را پرداخت نکند البته نه مثل دفعات قبلی فقط قول مساعدت و مصوبه‌های اجرانشده...

رغبتی نداریم
ایزانلو یکی دیگر از کاسبان شهر می‌گوید:از زمان شیوع کرونا در سال گذشته که برای رعایت سلامت و جان مردم مجبور به تعطیلی‌های اجباری شدیم، کم‌کم وضع وخیم شد و اکنون به‌راحتی می‌توانم بگویم هیچ درآمدی نداریم و از جیب می‌خوریم. هفته گذشته یکی از چک‌هایم برگشت خورد و این روزها منتظر چک‌های برگشتی دیگرم هستم.

بسیاری از کسبه حتی نتوانسته‌اند اجاره مغازه خود را تأمین کنند

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر وضعیت درآمد کاسبان بسیار اسفناک است، چون هم‌زمان که قیمت‌ها افزایش داشته، ویروس کرونا بسیاری از جاها را تعطیل کرده است و ما هزینه‌های زیادی داریم و باید همه آن‌ها را پوشش بدهیم ولی سایر دستگاه‌ها برایشان مهم نیست که ما درآمدی داشته‌ایم یا نه؟ مالیات پول خود را مطالبه می‌کند و بیمه هم پول خود را؛ این تنها مشکل بنده نیست بلکه دوستانم نیز وضعیت مشابه من رادارند و صاحب مغازه با آن‌ها مدارا نمی‌کند.

رحمانی یکی دیگر از کسب‌های شهر نیز می‌گوید: این‌ها روزهای خوب ماست، بگذارید زمان پرداخت مالیات و عوارض سال آینده اصناف برسد، بعد متوجه می‌شوید که بازار به چه وضعیتی درآمده است. بسیاری از اصناف ورشکست شده‌اند و بسیاری دیگر هم به وضعیت بحرانی می‌رسند.  صاحب مغازه‌ها حاضر نیستند اجاره‌بها این مدت تعطیلی را دریافت نکنند زیرا می‌گویند تنها منبع درآمدشان همین است به همین دلیل این تعطیلی‌ها مزید بر علت شده و چاره‌ای جز ابطال پروانه نداریم.

چک‌های برگشتی
رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی در پاسخ به موضوع فعالیت اصناف در گفتگو با خبرنگار بازار، می‌گوید: از ابتدای سال با شیوع ویروس کرونا در کشور و استان اصناف در شرایط سختی فعالیت کرده‌اند و رکود بازار و تورم، فشار اقتصادی زیادی را به اصناف تحمیل کرد.

مهدی امیدوار بابیان اینکه اجرای مصوبات ستاد کرونا در کل کشور اجباری است اظهار می‌دارد: خوشبختانه ۹۰درصد اصناف خراسان شمالی همراهی خوبی در اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی داشتند و البته چنددرصدی به دستورالعمل‌ها تمکین نکرده‌اند که در این زمینه تذکر لازم به آنان داده شد. البته تعطیلی‌ها سبب گلایه و فشار اقتصادی بر کسبه شده است و قریب به‌اتفاق بازاریان در بجنورد مستأجر هستند و این امر سبب شده تا مشکلات آنان بیشتر شود.

وی در ادامه به مشکلات کسبه ازجمله پرداخت مالیات اشاره می‌کند و می‌افزاید: متأسفانه طرحی برای پرداخت نکردن مالیات کسبه وجود ندارد و در طرح‌هایی که وجود دارد، صحبت از پرداخت با تأخیر یک یا دوماهه است درحالی‌که اصناف درآمدی نداشته‌اند.

مشکلات اصناف
رئیس اتاق اصناف مرکز خراسان شمالی با بیان اینکه در حال حاضر چک‌های برگشتی زیاد شده است و در طرحی دیگر به اصناف فرصت داده‌شده تا با دو ماه تأخیر جرائم اقساط بانکی خود را پرداخت کنند، می گوید: دستورالعمل‌های کرونایی برای حفظ سلامت همه افراد جامعه است و باید اجرایی شود اما امیدواریم در روزهای آینده این تعامل بیشتر شود تا شاهد قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا باشیم.

امیدوار همچنین در خصوص تعداد ابطال پروانه کسبه نیز می‌گوید: از ابتدای سال جاری تا ۵ آذر ۶۵۰ مورد ابطال پروانه در سامانه اتحادیه‌ها ثبت‌شده و در بین آن‌ها مشاغل مختلف مانند پوشاک، کیف و کفش و حتی سوپرمارکت دیده می‌شود. ابطال پروانه کسبه در بجنورد نسبت به بازه زمانی سال گذشته افزایش‌یافته است.

ابطال پروانه کسبه در بجنورد نسبت به بازه زمانی سال گذشته افزایش‌یافته است

فعالیت ۵۵درصد واحدهای صنفی
احمد برادران معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز می‌گوید: در حال حاضر۵۵درصد از واحدهای صنفی استان که خدمات ضروری ارائه می‌دهند مشمول فعالیت هستند.  تمام واحدها و مشاغلی که فعالیت دارند ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

وی در ارتباط باسیاست‌های دولت برای کاهش آسیب‌های ناشی از اعمال محدودیت‌های اصناف نیز ادامه می‌دهد:سیاست‌هایی در قالب بسته‌های حمایتی در حوزه ارائه تسهیلات، تأمین اجتماعی، اقتصاد و دارایی و چک‌های برگشتی در ستاد ملی کرونا مصوب شده است.

در حالی دولتمردان کاهش تمایل به کاسبی در خراسان شمالی را تلویحاً تائید می کنند و آمارها نیز خبر از آن می دهد، که هنوز اقدامی عملی برای احیای واحد های صنفی و مغازه ها صورت نگرفته است. کرونا باعث شد تا پیکر نیمه جان اصناف خراسان شمالی به طور کلی به زانو در بیاید و حال باید دید در روزهای آتی تا پایان دولت دوازدهم آیا گشایش یا حمایتی از سوی دولت برای اصناف و کسبه به خصوص خرده پا ها صورت می گیرد؟

کد خبر: ۵۹٬۰۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha