۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
جریان شفاف اطلاعات؛ عاملی موثر در بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «صنایع برق و آب صبا» تاکید کرد

جریان شفاف اطلاعات؛ عاملی موثر در بازگشت اعتماد عمومی به بازار سرمایه

جولا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «صنایع برق و آب صبا» گفت: نگاهی اجمالی به گزارش­‌های شش‌­ماهه نخست سال جاری نشان از عملکرد نسبتاً مناسب شرکت‌ها از منظر سودآوری و فروش به ­ویژه در شرکت‌­های صادرات محور دارد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، جعفر جولا، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری «صنایع برق و آب صبا»، ضمن بیان مطلب بالا در بررسی وضعیت گزارش­های شرکت­ها گفت: هرچند گسترش شیوع بیماری کووید۱۹ و اعمال محدودیت­‌های پیشگیرانه در این خصوص در کنار سایر عواملی همچون سخت‌­تر شدن فرآیند تامین مواد اولیه در برخی از شرکت­‌ها به دلیل تشدید تحریم­‌ها گاهاً منجر به کاهش حجم تولید و فروش شد، اما افزایش در نرخ­ فروش محصولات و همچنین افزایش نرخ ارز تا حدودی این کاهش را جبران کرده که به دنبال آن شاهد افزایش­ در سود ریالی شرکت­‌ها هستیم.  

جولا اضافه کرد: همچنین با توجه بر تأثیرات صدور مجوز فروش بخشی از ارز شرکت­‌های صادرات محور از سوی دولت در بازار ثانویه و در نتیجه فروش ارزِ این شرکت­‌ها به قیمتی بیش از دو برابر سال قبل چنین به نظر می­رسد طی سال­ جاری روند مثبتی را در افزایش درآمد شرکت‌­های فعال در صنایع معدنی، سنگ ­آهنی و پتروشیمی شاهد باشیم.

عوامل موثر بر رشد قیمت کامودیتی‌ها
وی انتشار اخبار مثبت در خصوص کشف واکسن کووید ۱۹، پیروزی حزب دموکرات در انتخابات آمریکا و پیشینه سیاست ­های اقتصادی این حزب را از عوامل موثر بر رشد قیمت کامودیتی ­ها دانست و افزود: از طرفی پیش‌بینی‌های نهادهای معتبر بین­ المللی نشان از افزایش مصرف و تقاضای این محصولات از جمله مس، روی و... در کشورهای بزرگ صنعتی دارد؛ بنابراین شرکت ­های داخلی فعال در این صنایع نیز که اغلب در زمره شرکت ­های شاخص‌­ساز و دارای وزن بالا در ارزش کل بازار هستند، می­توانند از این افزایش­ ها تأثیر بپذیرند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: البته میزان تأثیرپذیری شرکت­ های موجود در این گروه ­ها متفاوت است؛ برای نمونه شرکت ­­های تولیدکننده سنگ آهن به دلیل وجود تقاضای بالای داخلی معمولاً در مقابل محصولات خود وابستگی کمتری به رخدادهای جهانی نشان می­ دهند و تحولات این صنعت بیشتر در گرو سیاست­ های اتخاذ شده در صنعت فولاد کشور هستند.

وی گفت: ناگفته نماند تغییرات قیمت جهانی این محصولات به تنهایی در عملکرد شرکت‌های داخلی تعیین‌کننده نیست و باید به تأثیرات تصمیماتی همچون ابلاغیه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد که اخیراً با شایعات زیادی مواجه بوده است، اشاره داشت که در بلندمدت می ­تواند اثرات قابل توجهی بر این صنعت و سایر صنایع وابسته به آن داشته باشد.

افزایش نرخ سود سپرده بانکی، اشتباهی بزرگ
جعفر جولا، تعیین نرخ سود سپرده بانکی به عنوان نرخ بهره بدون ریسک در شرایط کنونی اقتصاد کشور که با حجم قابل توجّه نقدینگی و تورم انتظاری بالا روبه­ رو است را دارای حساسیت بالایی عنوان کرد و افزود: این استدلال که بهترین راه حل موجود برای مهار تورم، افزایش نرخ سود سپرده بانکی است، قطعأ اشتباهی بزرگ است. معتقدم  یکی از بزرگ­ترین علل نابسامانی و آشفتگی در بخش واقعی اقتصاد از جمله بازار مسکن و خودرو؛  عدم شفافیت در قیمت­ گذاری و رفتارهای سوداگرانه برخی از ذینفعان در آن بازارها است و افزایش نرخ سود سپرده نه تنها باعث کنترل آن بازارها نخواهد شد، بلکه سایر بازارهای مولد در اقتصاد کشور نظیر بازار سرمایه را دچار رکود خواهد کرد؛ همچنین در نظر داشته باشید که افزایش نرخ سود بانکی اثرات مخرب دیگری نظیر رشد هزینه بانک‌ها، رشد هزینه تولید، افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی و گران­تر شدن تامین مالی را در پی خواهد داشت که در شرایط فعلی اقتصاد پرداختن به این موضوع نیازمند تأمّل بیشتری است.

وی مهمترین کارکرد بازارسرمایه را تأمین مالی بنگاه­ ها دانست و تاکید کرد: این بازار باید در کنار بازار پول به عنوان موتور محرکه بخش واقعی اقتصاد ایفای نقش کند. اتفاقات ما­ه ­های اخیر منجر به کاهش اعتماد سرمایه­ گذاران حقیقی و خروج پول از بازار سرمایه شد، لذا گام نخستین در جذب سرمایه ­ها، بازگشت اعتماد عمومی به بازار است. همچنین صرف نظر از شرایط فعلی، سازمان بورس با تسهیل مقررات ورود و صدور مجوز افزایش سرمایه شرکت­ ها می ­تواند زمینه لازم برای عمق ­بخشی به بازار را فراهم ساخته و با افزایش عرضه ­های اولیه سهام شرکت ­های بزرگ متعلق به بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی، مجدداً شرایط جذب سرمایه ­های خرد حقیقی را مهیّا کند.

اعتماد، پیش نیاز اولیه در هر فعالیت سرمایه‌گذاری
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری «صنایع برق و آب صبا» توضیح داد: اعتماد، پیش ­نیاز اولیه در هر فعالیت سرمایه‌گذاری است و هر اقدامی که باعث خدشه­ دار شدن اعتماد سرمایه ­گذاران شود، به طور حتم آثار مخرّبش بر بخش‌های مختلف آن فعالیت اقتصادی سایه خواهد انداخت. به اعتقاد بنده یکی از مهم­ترین ابزارهای بازگشت اعتماد، شفافیّت است.

وی ادامه داد: براین اساس، سرمایه­ گذار نباید مدام با این گمان که تصمیمات سیاست ­گذار چه آثار و خطراتی بر منافع وی خواهد داشت، مواجه باشد؛ بنابراین شفافیت حلقه گمشده این روزهای بازار سرمایه است که بدون تردید در صورت بهبود آن اثرات مثبتی بر فضای روانی حاکم بر فعالان بازار سرمایه ایجاد خواهد شد.

جولا در پایان اشاره کرد: موضوع دیگری که در این چند هفته اخیر بسیار به گوش می­رسد، پرداختن به دوگانه حقیقی و حقوقی است که چندان به صلاح این روزهای بازار نیست. بازار سرمایه ­باید به شکل کل واحد دیده شود به نحوی که  عملکرد هر یک از بازیگران آن مکمّل هم باشد. بدون شک هر کدام از این بازیگران حقیقی و یا حقوقی اگر مرتکب خطا شوند، در درازمدت کل بازار دچار خسران خواهد شد؛ بنابراین ایجاد فضای دو قطبی حقیقی و حقوقی و آوار کردن مشکلات و کمبودها بر گردن هر یک از این اجزا، به نوعی پاک کردن صورت مسئله اصلی در زمان فراز و فرودهای بازار است که باید از آن اجتناب شود.

کد خبر: ۵۸٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha