۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲
واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس؛ امنیت بازار سرمایه را تضعیف نکنید
معاون اقتصادی بانک انصار در گفتگو با بازار؛

واکنش به اظهارات نمایندگان مجلس؛ امنیت بازار سرمایه را تضعیف نکنید

مومن زاده، می گوید: ورود افراد و نهادهای غیر مسئول، امنیت بازار سرمایه را تضعیف می‌کند و به‌جایی خواهیم رسید که هر سرمایه‌گذاری، هنگام اقدام برای خرید سهم، مشغله ذهنی‌اش این شود که فلان بازارگردان و یا حقوقی آن متخلف است یا خیر؟

بازار؛ گروه بورس: «مجلس چهارماه صبوری کرد تا گزارشی از سوی سازمان بورس ارائه شود اما متاسفانه مسئولین این سازمان با ما روراست نبودند و چندین بار به ما گفتند که این گزارش ارسال شده و بعداً معلوم شد که این گزارش ارسال نشده است» این بخشی از گفته‌های قاضی‌زاده هاشمی نائب رئیس مجلس است که در گفتگو با بازار مطرح کرد، میرسلیم عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم همزمان با تشدید انتقادات از سازمان بورس، دست به قلم شد و نامه انتقادی در مورد شرایط  بازار سرمایه به رئیس جمهور نوشت. او در این نامه آورده است« دستگاه‌های ذی نفع دولتی بعد از برداشتن منفعت خود از بازار، بدون احساس مسئولیت نسبت به حفظ دارایی مردم و بدون پاسخگویی به افکار عمومی پشت آنان را خالی کرده و رفته اند.» این در حالی است جعفر جمالی، معاون  حقوقی سازمان بورس پای قانون و سند را وسط کشید و گفته که  تا کنون مستنداتی و گزارش‌های حاکی از ظن وقوع جرایم و تخلفاتی که مصداق اختلال در نظام اقتصادی کشور باشد به دست ما نرسیده است.

برخی از فعالان بازار و سهامداران عمده عملکرد مجلس در بازار سرمایه را مصداق زیر سوال بردن بحث نظارت سازمان بورس بر بازار می‌دانند و می‌گویند که سازمان به عنوان یک نهاد می‌بایست بدون فشار و دخالت دیگر نهادهای وظایف خود را انجام دهد. قاضی‌زاده هاشمی هم بر همین بارو است که سازمان بورس متولی اصلی نظارت بر بازار است و باید گزارش تخلفات را به دستگاه قضا ارائه دهد اما گفته که مجلس به خاطر  عدم اقدامات لازم مجبور شده که خودش ورود پیدا کند و گزارشات تخلفات را به دستگاه قضاء ارائه دهد. اما اینکه قضاوت اینکه تخلفی در بازار سرمایه صورت گرفته یا نه؟ در دست سازمان بورس یا مجلس نیست و باید منتظر نظر دستگاه قضاء در این رابطه باشیم. اما مهم این است که در این شرایط بازار باید سعی کنیم که اعتماد از دست رفته سهامداران به بازار را بیشتر کنیم.

صاحب ‌نظران بازار همیشه بر این باور بودند که باید بازار سرمایه را به حال خود رها کرد و از دخالت در روند معاملات آن اجتناب کرد و تنها دستگاه نظارتی یعنی سازمان بورس بر روند معاملات و جلوگیری از تخلفات بازار باید نظارت داشته باشد. دخالت‌های و سخنان مختلف در خصوص بازار می‌توان آن را متزلزل کند. سهامداران خرد با امید اینکه بازار سرمایه محل شفاف و امنی برای سرمایه‌گذاری است وارد این بازار شدند بنابراین هر گونه عملی یا سخنی که بازار سرمایه را از شفافیت خارج کند به ضرر سرمایه‌گذاران خواهد بود.

گاهی گفته می‌شود سوت‌زن‌ها و کسانی که به افشاگری می‌پردازند وارد بازار سرمایه شوند که ایده ضد فساد خوبی است اما اگر همه این‌ها از قاعده اصلی خود خارج شود و جایگاه قانونی و نظارتی سازمان بورس را به ‌عنوان بازیگر اصلی تضعیف کند، به بیراهه خواهیم رفت

مومن‌زاده کارشناس بازار سرمایه در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان نسبت به بازار سرمایه می‌گوید: ورود افراد و نهادهای غیرمسئول، امنیت بازار سرمایه را تضعیف می‌کند و به‌ جای خواهیم رسید که هر سرمایه‌گذاری، هنگام اقدام برای خرید سهم، مشغله ذهنی‌اش این شود که فلان بازارگردان و یا حقوقی آن متخلف است یا خیر؟

محمدمهدی مؤمن زاده، معاون اقتصادی بانک انصار و کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بازار ضمن تأکید بر اینکه همه نهادهای رسمی، رسانه‌ها، وزارت اقتصاد و ... باید بازیگر اول بازار سرمایه را سازمان بورس بدانند و محوریت این سازمان را به رسمیت بشناسند، در خصوص اظهار نظرهای اخیر نمایندگان مجلس، گفت: ورود مجلس به بازار سرمایه همیشه حمایتی بوده و بهتر است، نمایندگان قوه مقننه، همین وجه حمایتی خود را حفظ کنند و موجب دلگرمی مدیران بازار سرمایه شوند اما وقتی از سوی برخی افراد یا رسانه‌ها، لیست تخلفاتی نامستندی اعلام می‌شود، فضا برای برخی شیطنت‌ها باز می‌شود و در این میان، عده‌ای فرصت را برای تهمت زدن به دیگران مناسب خواهند دید و ایجاد چنین وضعیتی، فضای روانی بازار سرمایه را ناامن کرده و آرامش را از فعالان حقیقی و حقوقی سلب می‌کند.

ورود افراد و نهادهای غیر مسئول، امنیت بازار سرمایه را تضعیف می‌کند و به‌جای خواهیم رسید که هر سرمایه‌گذاری، هنگام اقدام برای خرید سهم، مشغله ذهنی‌اش این شود که فلان بازارگردان و یا حقوقی آن متخلف است یا خیر؟ و به ‌این‌ ترتیب، کل امنیت روانی فعالان بازار، آسیب اساسی می‌بیند

مومن‌زاده اضافه کرد: حمایت از بازار، یعنی دولت و مجلس با مصوبات خود به رونق سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌ و کار کمک کنند و همه این موارد، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و دست فرصت‌طلبان را از بورس کوتاه کند.

مؤمن زاده افزود: گرچه، نمای بیرونی بازار، معامله سهام و اوراق است اما آنچه سبب جلب سرمایه‌گذاران به این بازار و جذب منابع مالی آنان می‌شود، اعتمادی است که به بازار سرمایه دارند. و طبیعی است، اگر هر سایت و یا کانالی در فضای مجازی، با ادعای «شفاف‌سازی»، خود را مجاز بداند، لیست‌هایی نامستند و حتی غیرواقعی و مجعول از متخلفان در بازار سرمایه منتشر کند، اعتماد فعالان بازار لطمه جدی خواهد خورد.

حمایت از بازار، یعنی دولت و مجلس با مصوبات خود به رونق سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌ و کار کمک کنند و همه این موارد، می‌تواند تأثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد و دست فرصت‌طلبان را از بورس کوتاه کند

تخلفات در بازار سرمایه آن‌قدر زیاد نیست که به نگرانی  فعالان بازار تبدیل شود
او با تاکید بر واحدهای نظارتی سازمان بورس، ادامه داد: بازار سرمایه از سازمان بورس اوراق بهادار گرفته تا بقیه بورس‌ها، واحد نظارتی، کارآمدی و کارشناسانی مجرب و مسلط دارند که بازار را رصد می‌کنند و هر جا تخلف و قصوری شناسایی کنند، پیگیر شده و درچارچوب قانون ورود به موضوع کرده و از سلامت بازار، دفاع می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه به مسئله سوت‌زن‌ها در بازار سهام اشاره کرد و گفت: گاهی گفته می‌شود سوت‌زن‌ها و کسانی که به افشاگری می‌پردازند وارد بازار سرمایه شوند که ایده ضد فساد خوبی است اما اگر همه این‌ها از قاعده اصلی خود خارج شود و جایگاه قانونی و نظارتی سازمان بورس را به ‌عنوان بازیگر اصلی تضعیف کند، به بیراهه خواهیم رفت.

مؤمن زاده اظهار داشت: ورود افراد و نهادهای غیر مسئول، امنیت بازار سرمایه را تضعیف می‌کند و به‌جای خواهیم رسید که هر سرمایه‌گذاری، هنگام اقدام برای خرید سهم، مشغله ذهنی‌اش این شود که فلان بازارگردان و یا حقوقی آن متخلف است یا خیر؟ و به ‌این‌ ترتیب، کل امنیت روانی فعالان بازار، آسیب اساسی می‌بیند و این در حالی است که تخلفات در بازار سرمایه آن‌قدر زیاد نیست که به نگرانی  فعالان بازار تبدیل شود و اتفاقاً، بازار سرمایه، شفاف‌ترین و سالم‌ترین بازار کشور است و نباید آن را درگیر حواشی خود ساخته کنیم.

کد خبر: ۵۸٬۹۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha