۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی
در گفتگو با بازار عنوان شد

اجرای طرح کشاورزی حفاظتی در ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی

ارومیه- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال زراعی گذشته تا کنون، طرح کشاورزی حفاظتی در بیش از ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان اجرا شده است.

رسول جلیلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال زراعی گذشته در بیش از  ۱۸۱ هزار و ۵۰۷ هکتار از اراضی زراعی و از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون نیز در بیش از ۱۳۹ هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم استان، عملیات کشاورزی حفاظتی اجرا شده است.

وی با بیان این که اجرای بیش از ۱۹۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی در استان در سال زراعی جاری هدفگذاری شده است، تصریح کرد: تاکنون در سطح بیش از ۱۳۹ هزار هکتار در بخش کشت پاییزه کشاورزی حفاظتی انجام‌ شده و مابقی نیز در کشت بهاره انجام می‌شود.

 جلیلی با اشاره به اینکه با اجرای کشاورزی حفاظتی و جایگزینی آن با کشاورزی سنتی می‌توان در راستای حفاظت از خاک گام برداشت، اضافه کرد: کشاورزی حفاظتی، پاسخی عملی برای فائق آمدن بر مشکلات رایج کشاورزی است و در این میان، توجه به حفظ محیط زیست و صیانت از منابع تولید، راهکار اصولی برای اجرای موفق کشاورزی پایدار محسوب می‌شود.

وی حفظ بقایای گیاهی در سطح خاک را یکی از تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی عنوان کرد و گفت: رعایت تناوب زراعی مناسب، کاهش میزان و شدت بهم زدگی خاک، حفظ و نگهداری رطوبت خاک، کنترل میزان تبخیر و تعرق خاک، کنترل دمای خاک و غیره از دیگر تکنیک‌های کشاورزی حفاظتی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: کاهش فرسایش خاک و جلوگیری از انحطاط آن، کاهش مشکلات ناشی از تغییر اقلیم، افزایش کارایی مصرف نهاده‌های تولید، کاهش هزینه‌های تولید، صرفه‌جویی در زمان، افزایش ماده آلی خاک، تولید با تکیه بر انرژی‌های درون سیستمی، افزایش بهره‌وری و در نهایت افزایش درآمد کشاورزان از اهداف اجرای کشاورزی حفاظتی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: حفظ و مدیریت بقایای گیاهی عامل اصلی جلو گیری از تبخیر آب و کاهش هزینه های تولید هستند و استفاده از بذورو کشت مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از راهکارهای توسعه کشاورزی بخصوص درشرایط کم آبی است.

کد خبر: ۵۸٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha