۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
کاهش ۴۰ درصدی واردات مواد اولیه صنعت روغن نباتی
دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران اعلام کرد

کاهش ۴۰ درصدی واردات مواد اولیه صنعت روغن نباتی

بیرشک، دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران از کاهش ۴۰ درصدی مواد اولیه مورد نیاز صنایع روغن نباتی طی شش ماهه نخست سال جاری در کشور خبر داد.

به گزارش بازار، «امیر هوشنگ بیرشک» افزود: وقتی مواد اولیه کم وارد مملکت شود به تبعه آن تولید هم کم خواهد شد.

وی اظهارداشت: متاسفانه در شش ماهه نخست سال جاری تولید روغن نباتی در داخل ۲۰ درصد با کاهش مواجه بوده است.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران گفت: خوشبختانه مشکل بازار روغن مایع خانوار ۸۰ تا ۹۰ درصد برطرف شده است.

وی افزود: مشکل اصلی در شرایط حاضر مربوط به حوزه روغن جامد و نیمه جامد است که با توجه به تدابیر صورت گرفته امید می رود در مدت یک تا دو هفته آینده این مشکل هم تا حد ۸۰ تا ۹۰ درصد برطرف شود.

بیرشک اظهارداشت: برای تولید روغن های نیمه جامد از چند روغن مختلف استفاده می شود که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد بطور مستقیم مربوط به روغن های خام وارداتی و بقیه از استحصال دانه های روغنی در داخل کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد دانه های روغنی از محل واردات تامین می شود، گفت: مهمترین مشکل تولید روغن های نیمه جامد در کشور بحث تامین و انتقال ارز است.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: در مجموع ۷۰ تا ۷۵ درصد روغن خامی که برای تولید روغن های نیمه جامد استفاده می شود وارداتی و وابسته به ارز است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سالانه دو میلیون تن روغن در کشور مصرف می شود، افزود: از این میزان حدود ۴۰ درصد مربوط به روغن نیمه جامد است.

بیرشک اظهارداشت: تمامی روغن های تولیدی در داخل کشور همه دارای نشان استاندارد و پروانه بهداشتی هستند.

وی همچنین ضمن اشاره به اینکه روغن نباتی صنعتی وابسته به واردات است، گفت: روغن خام ماده اولیه تولید روغن نباتی است که ۸۵ درصد آن از محل واردات تامین می شود.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با اشاره به اینکه اعمال تحریم ها، جنگ اقتصادی و افزایش قیمت جهانی روغن خام بر روند واردات مواد اولیه صنایع روغن نباتی در کشور تاثیر گذاشته است، یادآورشد: تامین، تخصیص و انتقال ارز از مشکلات جدی حال حاضر این صنعت است.

کد خبر: ۵۸٬۶۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha