۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
اتکای دولت به بورس در لایحه بودجه؛ شمشیر دولبه برای بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار

اتکای دولت به بورس در لایحه بودجه؛ شمشیر دولبه برای بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است، اتکای بیش از حد دولت به بازار سرمایه هم می تواند برای بورس مفید باشد هم مضر.

محمد عزیز محمدی؛ بازار: از لحظه انتشار برخی از جزئیات اعداد و ارقام بودجه؛ گمانه زنی های مختلفی درباره آن صورت گرفته است اما بیشتر کارشناسان آن را منطبق با شرایط امروز کشور ندانسته و انبساطی توصیفش می کنند و احتمال محقق شدن آن را کم برآورد کرده اند. یکی از بازارهایی که به طور مستقیم از اثرات چگونگی بودجه بازخورد گرفته و در تحولاتش آن را محاسبه می کند؛ بازار سرمایه است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با یکی از کارشناسان بازار در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ و اثرات آن بر بازار سرمایه به گف و گو بنشینیم که مشروح آن را در ادامه خواهید خواند. 

بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه نیست
مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در تشریح لایحه بودجه سال آینده دولت که اخیرا به مجلس ارائه شده گفت: بودجه سال ۱۴۰۰ بدون در نظر گرفتن شرکتهای دولتی ۴۷ درصد رشد داشته که تقریبا متناسب با تورم اعلامی دولت است و بخش های موثر بر بورس شامل میزان کسری واقعی بودجه، بهره مالکانه، نرخ ارز، مالیات ها، برنامه فروش سهام و اوراق مالی اسلامی و اوراق پیش فروش نفت و سهم بودجه عمرانی است. 

او درباره رابطه بازار سرمایه با بودجه توضیح داد: بودجه به طور مستقیم در سه حوزه برنامه فروش اوراق مالی شامل فروش ۹۵ همت(هزار میلیارد تومان) سهام شرکتها که انتظار می رود عمدتا در بورس باشد، ۵۳ همت اوراق مالی اسلامی و ۷۰ همت اوراق پیش فروش نفتی ومالیات نقل و انتقال سهام عمدتا بورسی ۱۴ همت و بهره مالکانه ۴ همت با بازار سرمایه سر و کار دارد.

سهم درآمد مالیات از نقل و انتقال سهام هم مستلزم بازاری پر رونق با حداقل معاملات ۱۰ همتی روزانه در بورس است که معقول به نظر می رسد. بهره مالکانه علی رغم افزایش نسبتا زیاد اثر منفی در بازاز نخواهد داشت

قلی پورافزود:  این میزان تامین منابع از طریق بازار سرمایه مسلتزم رونق بازار است و اگر شامل سهام جدید و عرضه های اولیه باشد بیشتر به نفع بازار خواهد بود. از فروش اوراق بدهی حجم معقولی دارد و انتظار نمی رود اثر منفی بر بازار داشته باشد ولی برنامه فروش ۷۰ همت اوراق نفتی به نظرم محقق نمی شود و اگر هم محقق شود مستلزم نرخ های بازدهی مناسبی برای سرمایه گذار است و این می تواند هم بازار سرمایه و هم بازار پول را دچار آسیب کند. 

او ادامه داد: سهم درآمد مالیات از نقل و انتقال سهام هم مستلزم بازاری پر رونق با حداقل معاملات ۱۰ همتی روزانه در بورس است که معقول به نظر می رسد. بهره مالکانه علی رغم افزایش نسبتا زیاد اثر منفی در بازاز نخواهد داشت. 

بودجه به طور مستقیم در سه حوزه برنامه فروش اوراق مالی شامل فروش ۹۵ همت(هزار میلیارد تومان) سهام شرکتها که انتظار می رود عمدتا در بورس باشد، ۵۳ همت اوراق مالی اسلامی و ۷۰ همت اوراق پیش فروش نفتی ومالیات نقل و انتقال سهام عمدتا بورسی ۱۴ همت و بهره مالکانه ۴ همت با بازار سرمایه سر و کار دارد

نرخ ارز و بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در تشریح رابطه بودجه با نرخ ارز تشریح کرد: بودجه به طور غیر مستقیم به واسطه نرخ ارز مبنا، کسری بودجه و تورم انتظاری و سهم بودجه عمرانی بر بازار بورس اثر گذار است. برآوردمی شود که دولت فرض بر احیای برجام داشته وفروش نفت را ۲.۳ میلیون بشکه در روز (۶۵۰ هزار بشکه از طریق اوراق سلف نفتی) با متوسط قیمت ۴۰ دلار و ارز ۱۱،۵۰۰ تومانی در نظر گرفته است، به نظرم این عدد محقق نمی شود و نهایتا باعث استفراض از بانک مرکزی یا فروش اوراق شده و نهایتا انتظارات تورمی را افزایش می دهد. 

او تصریح کرد: انتظاراتی که معمولا منجر به رشد بورس به واسطه کاهش ارزش پول ملی می شود. نرخ دلار ۱۱.۵۰۰ را اگر مبنای برای سایر بخش ها مثل نرخ تسویه حساب با شرکتها، مثل پالایشگاها، و نیز ارز تخصیصی به کالاهای اساسی و مواد اولیه صنایع حساس و مبنای قیمت گذاری محصولات در آنها مول دارو، قند و شکر و امثالهم بدانیم، به نظر می رسد که شاهد رشد در این صنایع باشیم. 

بودجه عمرانی به نظرم محقق نخواهد شد و نمی توان رشد بازار سرمایه به واسطه رشد تقاضا در این بخش را شاهد باشیم و  در مورد بازار بین بانکی در کل ساختار بودجه نشان نمی‌دهد که می توان تورم و نرخ ها را کاهش داد

قلی پور تاکید کرد: بودجه عمرانی به نظرم محقق نخواهد شد و نمی توان رشد بازار سرمایه به واسطه رشد تقاضا در این بخش را شاهد باشیم و  در مورد بازار بین بانکی در کل ساختار بودجه نشان نمی دهد که می توان تورم و نرخ ها را کاهش داد. 

کارشناس بازار سرمایه در پایان  با اشاره به اینکه بودجه خوشبیانه است،گفت: به بازار سرمایه اتکای بسیاری دارد، کسر بودجه ذاتی دارد. اتکا به بازار سرمایه شمشیر دولبه ای است، امیدوارم اول رونق بازار و سپس تامین مالی مدنظر دولت باشد ولی اگر اضطرار مالی دولت  منجر به فشار بیش از حد بر بازار شود، می تواند بازار را شکننده کند.حال باید دید بودجه ای خوش بینانه دولت با چه تغییرات مثبت و یا منفی در بهارستان دست و پنجه نرم خواهد کرد و در نهایت به تصویب و اجرا خواهد رسید.

کد خبر: ۵۸٬۶۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha