۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴
جاده ای چهاربانده، در مسیر قفقاز بزرگ
نگاهی به طرح جدید مواصلاتی شمال اردبیل

جاده ای چهاربانده، در مسیر قفقاز بزرگ

اردبیل - چهار بانده شدن مسیر اردبیل به سمت شمال استان اگر بیشتر از راه‌آهن استان اهمیت نداشته باشد، قطعاً کمتر نیست و ثمرات بسیاری نیز در حوزه‌های متعدد برای استان در پی خواهد داشت و البته باید به این موضوع، آغاز توجه جدی به بهبود شرایط جاده‌های مواصلاتی قدیمی را هم اضافه کرد.

بازار- مصطفی محمدی: برای شهروندان شمال استان که به مسیرهای ناهموار و جاده‌های نامطمئن عادت کرده‌اند، باورکردنی نیست که اتفاقی مهم و مؤثر در این مسیر در آستانه وقوع است.

مردمانی ساده‌زیست و کم‌توقع که با بی‌توجهی مسئولین در سالهای گذشته از همین مسیرهای ناهموار و ناجور رفت‌وآمد می‌کردند و اتفاقات ناگوار مسیر را پشت سر هم به خاطرات ناگوارتر خویش می‌افزودند. چه‌بسا اگر مسافرت و حضور اتباع کشور آذربایجان در این مسیرها نبود، شاید به این زودی‌ها هم خبری از بهبود اوضاع نمی‌شد.

اما درهرحال، مهم، اتفاقی است که مسئولین استان از وقوع آن خبر می‌دهند و این‌که برآمده از کدام دلیل و برهان است، برای مردم منطقه چندان مساله مهمی نیست. مهم چهاربانده شدن مسیرها به‌سوی قفقاز بزرگی است که زمینه‌های تجاری و بازرگانی دارد.

حالا برای این مردم، وعده چهاربانده شدن مسیر، خبری بسیار خوش است که البته ابعاد اقتصادی فراوانی به همراه خواهد داشت.

با حضور همین مسافران کشور آذربایجان نیز می‌توان بر وسیع‌تر شدن دامنه اتفاقات مثبت امیدوار بود. البته موضوع مهم‌تری که رسانه‌های استان بارها و به‌حق بدان پرداخته‌اند، ضرورت مهم‌تری به نام استانداردسازی جاده‌های موجود است که قربانیان زیادی را تاکنون گرفته و شرایط فعلی آن‌ها همچنان بر دامنه مشکلات خواهد افزود.

 بااین‌حال، اهالی به استارت یک اتفاق خوب در حوزه راه‌سازی در استان با چشم مثبت نگاه می‌کنند. چراکه چنین اقدامی، آغازگر تحولات مثبت در حوزه‌های متعدد توسعه‌ای استان خواهد بود.

همین چند روز پیش بود که استاندار اردبیل خبر آغاز چهاربانده کردن مسیر گرمی به بیله سوار را اعلام کرد و گفت: پیمانکار این پروژه قرارگاه خاتم‌الانبیاء انتخاب‌شده که قرار است با تعهد این پیمانکار تا پایان دولت با صرف هزینه ۲۵۰ میلیارد تومان به پایان برسد.

به گفته استاندار اردبیل، اعتبار لازم برای چهار بانده کردن اردبیل تا بیله سوار در سفر رئیس‌جمهور به استان پیش‌بینی‌شده و تا سه سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در مسیر چهار بانده شدن این مسیر باید پی گیری شود، تحصیل اراضی حاشیه مسیر است که به گفته استاندار، این مأموریت بر عهده استانداران گذاشته‌شده است و آن‌ها همراه با دستگاه‌های مرتبط باید تا پایان تابستان ۹۹ این موضوع و حاشیه‌های آن را به اتمام برسانند.

در همین زمینه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، از تعیین اعتبار ملی از ردیف مشخص محورهای ترانزیتی و شریانی برای این طرح خبر داد و گفت: چهار بانده شدن این محور از برکات توجه به اقتصاد مقاومتی و طرح‌های مرتبط با آن بوده است و قطعاً تأثیر بسزایی در توسعه منطقه و استان خواهد داشت.

شایقی آغاز چهاربانده شدن مسیر گرمی به بیله سوار را ثمره پی گیری مسئولان بالادستی استان و توجهات دولت برشمرده و ابراز امیدواری می‌کند تا چهار بانده کردن مسیر پارس‌آباد به بیله سوار نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی از تدارک برنامه‌های مؤثر درزمینهٔ راه‌ها و به‌ویژه راههای ترانزیتی استان خبر داده و می‌گوید: در سفر رئیس‌جمهور و با توافق انجام‌شده مقررشده، سالانه ۵۰ کیلومتر بزرگراه در این استان احداث شود که سهم شهرستان مرزی بیله‌سوار مشخص و معین است.

علاوه بر چهار بانده کردن مسیرها، توجه جدی به مسیرها و مخصوصاً جاده‌های شمال استان نیز مساله مهمی است که مردم منطقه انتظار رسیدگی به آن رادارند.

در سالهای گذشته این جاده‌ها و مخصوصاً جاده اردبیل به گرمی و پارس‌آباد به مشکین‌شهر و چند مسیر دیگر، قربانگاه اصلی شهروندانی شده بود که با هر تصادف و یا متأسفانه فوت آن‌ها، اعتراضاتی به شکل‌های متعدد شکل گرفت.

به‌عنوان‌مثال در سال گذشته ساکنین شمال استان اردبیل به نشانه اعتراض به نبود امنیت در این جاده‌ها اقدام به کاشت نمادین درخت و ... کردند اما صدای این اعتراضات به‌جایی نرسید.

به اذعان بسیاری از کارشناسان، باریک و کم‌عرض بودن جاده، نبود مجتمع‌های بین‌راهی و موقت برای استراحت رانندگان و مسافران، افزایش تردد خودروهای سنگین و ادوات کشاورزی، مرزی و ترانزیتی بودن جاده‌های شمالی اردبیل و از همه مهم‌تر بی‌احتیاطی رانندگان، خواب‌آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ از عمده دلایل تصادفات زیادی است که مسیر پارس‌آباد به مشکین‌شهر و مسیر اردبیل به گرمی را دارای شرایط پیچیده‌ای در بحث حادثه پروری می‌کند.

علی احمدی استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد با اشاره به‌ضرورت های بهبود مسیرهای ارتباطی در استان اردبیل می‌گوید: استان اردبیل از چندین جهت و بر اساس چندین ضرورت، نیاز به بهبود مسیرهای ارتباطی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، آمار قربانیان در برخی از مسیرها و تصادفات زیادی است که در آن‌ها رخ می‌دهد.

احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، ضرورت دیگر را زمینه‌های گردشگری استان برشمرده و می‌گوید: هم در عرصه ارتباطات و حمل‌ونقل و هم در دیگر زمینه‌های گردشگری، نیاز به تقویت زیرساخت‌ها داریم و ما امیدواریم که شاهد پی گیری و تداوم طرح‌های مرتبط با این حوزه نیز باشیم.

وی تقویت زمینه‌های تجارت بین‌المللی را نیز یکی از موضوعات مهم برای استان اردبیل برشمرده و می‌گوید: در این زمینه نیز بهبود مسیرهای مواصلاتی، تکمیل راه‌آهن اردبیل و بهسازی فرودگاهی باید مدنظر مسئولین باشد.

این همان موضوعی است که شایقی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز اتفاقاً روی آن تأکید کرده و از تدارک زمینه‌هایی برای تقویت تجارت بین‌الملل، حضور بازرگانان و نیز بهبود زمینه‌های صنعت توریسم خبر می‌دهد.

در سالهای اخیر موضوعی که از سوی رسانه‌های استان پی گیری می‌شد، ایمن‌سازی جاده‌ها، پیش از پرداختن به موضوعاتی همچون افزایش بزرگراه و ... بوده است، این در حالی است که نظر به فعالیت‌های رخ‌داده در سال های اخیر، اتفاقاً در هر دو حوزه ایمن‌سازی و افزایش استانداردهای مسیرهای مواصلاتی، استارت‌های خوبی زده‌شده است و این موضوع می‌تواند آغازگر دوره‌ای خاص و پربار درزمینه های جاده‌های مواصلاتی استان باشد. ضمن این‌که درزمینهٔ تجارت و بازرگانی در حوزه قفقاز نیز اثرات مثبت زیادی به همراه خواهد داشت.

کد خبر: ۵٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha