۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
تِیک‌ آف‌ مسیرهای بین‌المللی فرودگاه آبادان باعث تحول منطقه می‌شود
یادداشت؛

تِیک‌ آف‌ مسیرهای بین‌المللی فرودگاه آبادان باعث تحول منطقه می‌شود

آبادان- یکی از مبانی رشد اقتصادی و گردشگری منطقه آزاد اروند فرودگاه بین‌المللی آبادان است؛ محمود نواصر، کارشناس گردشگری در یادداشت زیر به این موضوع پرداخته است.

محمود نواصر؛ بازار: طی سال‌های گذشته بعد از گزارش‌ها، خبرها و یادداشت‌های متعددی که در خصوص نقش کلیدی صنعت هوانوردی در توسعه اقتصادی و گردشگری که به نگارش در ‌آوردم شاید انتظار نمی‌رفت که به این سرعت، تحولی ایجاد شود.

تحولاتی که بخش اعظمی از آن در نتیجه مطالبه رسانه‌ای و ارائه راهکارهای اصولی بود. در واقع صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند به دلیل سیر تحولاتی که دارد نیازمند نگاه تخصصی رسانه همراه با اطلاعات آکادمیک گردشگری است. این اطلاعات باید شامل آشنایی با زیرساخت‌های گردشگری، همه مفاهیم فرودگاهی، صنایع دستی و سایر شاخه‌های گردشگری باشد.

«لزوم برقراری پرواز منطقه آزاد اروند به کشورهای خارجی/تیک آفِ تلخ»، «خیز فرودگاه آبادان برای هاب اقتصادی/ارزآوری در گروی حضور ایرلاین‌های خارجی»، «لزوم برقراری پروازهای خارجی در منطقه آزاد؛شمارش معکوس برای لندینگ در اروند»، «ضرورت راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد اروند»، «لزوم برقراری پرواز مستقیم آبادان-دوحه» و «زنگ خطر برای ایرلاین‌های خارجی در آبادان به صدا درآمد» فقط بعضی از تیترهای گزارش‌های مفصلی بود که در مدت اخیر در خبرگزاری‌های کشوری نوشتم.

همیشه باید نقاط ضعف و قوت مطرح شود تا از این طریق نقاط ضعف، برطرف و نقاط قوت، تقویت شود.

روزهای تلخ هوانوردی
یکی از راه‌های مواصلاتی منطقه آزاد اروند که همواره برای مردم، فعالان اقتصادی و گردشگری اهمیت زیادی دارد، راه هوایی بوده تا جایی که در تاریخ بیست ‌و سوم مهر سال ۱۳۹۳ یک شرکت هواپیمایی خارجی به نام «ایرعربیا» فعالیت‌های خود را در فرودگاه بین‌المللی آبادان آغاز کرد و متاسفانه در مردادماه ۹۷ پروازهای خود را از این فرودگاه لغو کرد.

لغو کردن این پرواز اقتصادی به یک مسیر پُر تردد، آغازگر ریشه یابی بخشی از مشکلات عدم حضور ایرلاین‌های خارجی و همچنین نبود پرواز به سایر مسیرهای خارجی شد.

این مشکلات تنها به سال‌های گذشته بر نمی‌گشت و در واقع ضرورت تغییرات عمرانی در فرودگاه بین‌المللی آبادان را آشکار کرد.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی آبادان
فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های کشور است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران و به ‌دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن شهرهای آبادان و خرمشهر این فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی‌ که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی و آلیتالیای ایتالیا برخی از شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست داشت و با وجود ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهرهای آبادان و خرمشهر باید رویکرد و برنامه جهانی برای این فرودگاه مهم در نظر گرفته می‌شد

کویت ایرویز، کی ال ام هلند، بریتیش ایرویز انگلیس، لوفت هانزای آلمان، مالتای مالت، سوئیس ایرویز سوئیس، اسکاندیناوی ایر اسکاندیناوی و آلیتالیای ایتالیا برخی از شرکت‌های هواپیمایی فعالی بودند که پروازهایشان تا قبل از جنگ تحمیلی در فرودگاه بین‌المللی آبادان نشست و برخاست داشت و با وجود ظرفیت بالای اقتصادی، گردشگری و درمانی در شهرهای آبادان و خرمشهر باید رویکرد و برنامه جهانی برای این فرودگاه مهم در نظر گرفته می‌شد.

اقدامات عمرانی
تفاهم‌نامه مشارکتی ۵۰ درصدی بین سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاه‌های کشور برای توسعه فرودگاه منعقد و ترمینال جدید مسافری این فرودگاه احداث و آماده بهره‌برداری شد.

بهسازی ساختمان اداری شامل تعویض سقف برج مراقبت پرواز، بهسازی و تغییر و تحول عظیم در پارتیشن داخلی ساختمان اداری در واحدهای مختلف، زیباسازی محوطه رو به روی ساختمان اداری، بهسازی و ترمیم آسفالت و فضای پارکینگ و سیستم روشنایی فرودگاه، بهسازی آسفالت محوطه رو به روی سالن فرودگاه، احداث جاده دسترسی به ترمینال جدید، بهسازی ترمینال قدیم، احیای بیش از ۱۰ هکتار فضای سبز فرودگاه، بهسازی واحد ایمنی و آتش نشانی فرودگاه، تغییر نما، دکوراسیون داخلی و تغییر کاربری فضاهای داخلی ترمینال، ساخت سر در ورودی فرودگاه و احداث ساختمان تاکسیرانی فرودگاه بخشی از طرح‌های توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی آبادان است که بیش از ۹۰ درصد پیشرفت داشته است.

مساحت خالص ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آبادان ۷ هزار و ۲۰۰ متر است که برای پروازهای داخلی در نظر گرفته شده و همچنین ترمینال قدیم نیز در اختیار پروازهای خارجی قرار می‌گیرد.

یکی از محورهای اقتصادی این فرودگاه، وجود بیزینس لانژ (B۲B) است که با توجه به وجود دو اتاق بازرگانی در منطقه آزاد اروند می‌تواند محل مناسبی برای انجام مذاکرات اقتصادی باشد.

کارگو نیز از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده است که می‌تواند در امر صادرات از طریق خط هوایی و ارزآوری تاثیر کلان داشته باشد.

نبود پرواز بِیس
یکی از مشکلات اساسی فرودگاه بین‌المللی آبادان نبود پرواز بِیس یا همان «شب خواب» بوده است. یکی از ارزشیابی‌های عملکردی یک فرودگاه بررسی پروازهای بِیس است و اینکه شب چند پرواز توقف دارند.

یکی از مطالبات جدی و اصلی اروندنشینان عدم ورود پرواز «شب خواب» بوده است که خوشبختانه طی رایزنی‌هایی که با هواپیمایی کارون صورت گرفت این مشکل رفع شد.

شرکت هواپیمایی کارون، پنجمین فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ خود را که به تازگی خریداری کرده است با نام «آبادان» نامگذاری و دو روز در هفته؛ از روز سه‌شنبه شب از تهران به مقصد آبادان و پس از اقامت کادر پرواز در منطقه، ۶:۳۰ صبح چهارشنبه از آبادان به مقصد تهران از سر گرفته می‌شود و شامگاه جمعه از تهران به آبادان و سپس شنبه ۶:۳۰ صبح از آبادان به مقصد تهران انجام خواهد شد.

این پرواز در ساعات اولیه صبح بدون تأخیر برای رسیدگی و دسترسی مردم به کارهای اداری و درمانی در پایتخت و همچنین فعالیت‌های اقتصادی تجار و بازرگان برقرار شده است و فرد نیازی به اقامت یک روزه در هتل نخواهد داشت.

البته نیاز است که حتما برای احداث آشیانه اقدام شود تا فرآیند یک فرودگاه مدرن تکمیل شود.

چالش عدم برقراری پرواز خارجی
از زمان لغو پروازهای «ایرعربیا» در مسیر آبادان-شارجه، نگرانی‌هایی برای مردم به ویژه تجار به وجود آمد.

زیرا با توجه به نزدیکی شهرهای آبادان و خرمشهر به امارات متحده عربی(یکی از مراکز تجاری جهانی) ترددهای زیادی صورت می‌گرفت و اغلب کسبه نیز برای خریدهای حضوری با پرواز به این کشور سفر می‌کردند.

دومین مقصد خارجی استان خوزستان، کشور ترکیه بود که می‌توانست یک تبادل گردشگری نیز بین اتباع ایرانی و خارجی ایجاد کند اما نوسانات ارزی از این رخداد جلوگیری می‌کرد که سرانجام با شرکت هواپیمایی کیش ایر برای پرواز آبادان-استانبول رایزنی شد و طی روزهای آینده این پرواز برقرار می‌شود.

به طور حتم این پرواز باعث ایجاد فرصت بازاریابی بین‌المللی برای سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی منطقه آزاد اروند می‌شود و همچنین می‌تواند راهگشای مسیرهای کشورهای از دست رفته همچون امارات متحده عربی شود.

حضور اتباع خارجی ضمن توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند باعث ورود ارز از سایر کشورها نیز می‌شود

حضور اتباع خارجی ضمن توسعه صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند باعث ورود ارز از سایر کشورها نیز می‌شود.

حذف عوارض پلکانی خروج از کشور در منطقه آزاد اروند، افزایش پروازهای بِیس، افزایش پروازهای خارجی و حضور ایرلاین‌های خارجی از جمله انتظارات آینده در منطقه آزاد اروند در بخش فرودگاهی است که امید می‌رود با توجه به شتاب‌گیری اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته، در سال ۹۹ این امر تحقق یابد.

کد خبر: ۵۸٬۴۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha