۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۹
صنعت بیمه کشور در مسیر توسعه
به بهانه ۱۳ آذر ماه، روز بیمه؛

صنعت بیمه کشور در مسیر توسعه

صنعت بیمه و ارتقای جایگاه آن به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، امری بدیهی و ضروری است.

به گزارش بازار، صنعت بیمه به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت ریسک، می‌تواند باعث رفع نگرانی سرمایه گذاران و افزایش سرمایه گذاری‌ها و حرکت رو به جلوی اقتصاد باشد که در سال‌های اخیر در کشور جایگاه بهتری پیدا کرده است.

تنوع خدمات بیمه‌ای و پوشش‌های جدید بیمه‌ای منطبق با نیاز جامعه، برای رونق سرمایه گذاری و رشد اقتصادی، در برنامه توسعه صنعت بیمه جایگاه ویژه‌ای دارد و ارتقای جایگاه صنعت بیمه در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، امری بدیهی و ضروری است.

افزایش نرخ نفوذ بیمه ای
در سال‌های گذشته بیمه مرکزی ایران و صنعت بیمه کشور، تلاش‌ها و اقدامات مثبتی رابرای افزایش نرخ نفوذ بیمه ای، به عنوان مهم‌ترین شاخص گسترش بیمه در اقتصاد انجام داده است.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینک طبق آخرین محاسبات ضریب نفوذ بیمه هم اکنون حدود ۲.۶ رسیده است می‌گوید با این حال هنوز نسبت به کشورهای توسعه یافته پوشش بیمه‌ای مناسبی نداریم و باید به ضریب نفوذ ۷ درصدی که در برنامه ششم توسعه مشخص شده برسیم.

وی از افزایش ارزش پرتفوی صنعت بیمه در سال ۹۸ خبر می‌دهد و می‌گوید ارزش این پرتفو به ۵۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسید و امسال با وجود اینکه ویروس کرونا در کاهش درآمدهای شرکت‌های بیمه‌ای تاثیر زیادی داشته است با این حال امسال ارزش پرتفوی بیمه کشور به ۷۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

نقش رسانه ها در پر رنگی  توسعه فرهنگ بیمه‌ای
همانطور که رییس کل بیمه مرکزی می‌گوید رسانه‌ها نقش پر رنگی در توسعه فرهنگ بیمه‌ای و افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای دارند و هر چه در این زمینه توسعه بیشتری داشته باشیم بار مالی دولت برای جبران خسارات کمتر خواهد شد و این موضوع به توسعه زیر ساخت‌های کشور کمک خواهد کرد.

از نظر تنوع محصولات بیمه‌ای به غیر از بیمه‌های شناخته شده مانند بیمه حوادث و بیمه مسئولیت‌ / درمان و شخص ثالث بیمه‌هایی برای گروه‌های خاص از جمله بیمه کیفیت محصول انواع بیمه‌های هنرمندان و ورزشکاران و دیگر بیمه‌ها در کشور وجود دارد و از این نظر نسبت به کشورهای منطقه در برخی موارد جلوتر نیز هستیم با ا ین حال یکی از بخش‌های بیمه‌ای که در کشور رشد چندانی نداشته بیمه زندگی است.

در بخش بیمه زندگی حدود ۱۴ درصد مجموعه سبد بیمه‌ای کشور به بیمه زندگی اختصاص دارد در حالی که این عدد در سایر کشورها به ۴۶ تا ۵۰ درصد می‌رسد و توسعه این بیمه نیاز به تبلیغات بیشتری دارد.

الکترونیکی کردن خدمات بیمه‌ای
یکی از بخش‌هایی که در صنعت بیمه در این سال‌های مورد توجه ویژه قرار گرفته الکترونیکی کردن خدمات بیمه‌ای است بطوری که هم اکنون بیمه بیش از ۲۳ میلیون وسایل نقلیه در کشور به صورت الکترونیکی و در سیستم سنهاب بیمه مرکزی انجام میشود و افراد می‌تواند بیمه نامه‌های خود را در قالب کد ۱۰ رقمی یکتا در یافت کنند.

این موضوع در خصوص بیمه آتش سوزی و حمل و نقل نیز امسال پیاده شده است و رییس کل بیمه مرکزی امیدوار است تا پایان سال برای بیمه درمان تکمیلی و بیمه زندگی هم کد یکتا عملیاتی شود.

درخصوص پرداخت الکترونیکی خسارت‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته و در بیمه ایران تا سقف سه میلیون تومان به صورت الکترونیکی در بخش شخص ثالث پرداخت الکترونیکی انجام می‌شود.

تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی
یکی دیگر از موضوعاتی که سال‌ها معطل تصویب و اجرا مانده بود و بتازگی در مجلس نهایی شد تشکیل صندوق بیمه حوادث طبیعی است که به گفته سلیمانی آیین‌نامه‌های اجرایی و اساسنامه آن در حال تصویب است و بر اساس آن حدود ۳۰ میلیون واحد مسکونی در کشور تحت پوشش بیمه حوادثی از جمله سیل و زلزله قرار می‌گیرند.

نیمی از این حق بیمه از طرف دولت و بقیه از طرف مردم طی یک سال پرداخت می‌شود که میزان این اقساط و همچنین پوشش بیمه‌ای نهایی و اعلام خواهد شد.

از اقدامات دیگری که در زمینه شرکت‌های بیمه‌ای ضروری به نظر می‌رسد الکترونیکی کردن پرداخت هزینه‌های بیمه درمان تکمیلی است که به گفته رییس کل بیمه مرکزی با اتصال به سامانه طراحی شده از سوی وزارت بهداشت تا پایان سال نهایی می‌شود.

کد خبر: ۵۸٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha