۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
امپراطوری کفش‌های مارک‌دار میلیونی در بازار اصفهان؛ جولان برندهای قاچاق
بازار گزارش می‌دهد؛

امپراطوری کفش‌های مارک‌دار میلیونی در بازار اصفهان؛ جولان برندهای قاچاق

اصفهان- در بازار کفش‌های مارک‌دار اصفهان گاهی صفر و یک‌ها هستند که نبض فروش را به دست می‌گیرند و با به نمایش گذاشتن قیمت‌های نجومی، در ویترین مغازه‌ها به مشتریان خاص خود چشمک می‌زنند.

دریا قدرتی پور؛ بازار: عقده مارک پوشی وقتی گلویت را محکم می گیرد، دیگر فرقی نمی کند چه قیمتی بر روی پیشانیش مهر زده باشند، فقط کافی است گرفتار تب مارک و برند خارجی شوی؛ آن موقع است که سر از پاساژهایی در می آوری که تنها شنیدن قیمت برخی از اقلام آن نفس ها را در سینه حبس می کند. از نایک تا بنتون یا اکو، آدیداس، تیمبرلند یا ۳۶۱، این مارک ها هستند که قیمت را تعیین می کنند و امپراطوری بزرگی در صفر و یک ها دارند؛ جایی که به به اسم مارک، کفش های قاچاق، گاهی تا ۱۰میلیون تومان هم برچسب قیمت می خورند.

اینجا اصفهان است و شاید کمتر کسی را پیدا کنی که نداند پاساژهای گرانقیمت کجا هستند، همان بالای شهری ها که ویترینی مجانی شده اند برای تبلیغ مارک های خارجی تقلبی یا واقعی، مارک که باشد قیمت ها از پله های صعود بدجور بالا می روند؛ محصولاتی که از سال۲۰۰۳ از طریق افراد مختلف، بدون اینکه نمایندگی خاصی داشته باشند، وارد کشور شد و اسپانسری بسیاری از چهره های ورزشی را در اختیار گرفت.

کفش های چمدانی؛ اصل یا چینی، مسئله این نیست
عمده این محصولات از طریق افراد و واردکنندگان خرد در بازار دست به دست می شوند و به گفته فروشندگانشان به شکل چمدانی وارد کشور شده و در ویترین مغازه ها جا خوش می کنند، در این راستا نه فروشندگان به نظرات اتحادیه توجهی دارند و نه نظارت زیادی روی آنها هست که مانعی بر سر راهشان باشد؛ این نوع محصولات تنها به درد مارک بازان حرفه‌ای می خورند چرا که هیجانی وصف ناپذیر در میان متقاضیانشان ایجاد کرده و به نوعی صفرهایشان را خوب به رخ خریدار می کشند؛ محصولات متنوع و با رنگ و لعاب ویژه ای که چشم هر خریداری را فریب می دهد چرا که به گفته مشتریان این نوع کفش یا کیف ها حتی اگر دست چندم چینی باشند تک و خاص هستند.

این برندها  اغلب مواقع به صورت قاچاق وارد اصفهان می شوند و بدون هیچ واهمه ای از گمرک می گذرند، چرا که متقاضیان این کفش ها آدم های خاصی هستند که از پس صفرهای مختلف برمی آیند

وارد یکی از این مغازه ها در خیابان توحید می شویم که تنها افراد خاص و ثروتمند جرات ورود به آن را دارند؛ این مغازه نماینده یکی از شرکت های بزرگی است که کمترین قیمت روی کفش هایش سه میلیون تومان است و گاهی یک کفش کاملا معمولی تا ۹ میلیون تومان هم قیمت گذاری شده است؛ البته این همه ماجرا نیست و برخی از کفش های کمیاب نیز ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برچسب قیمت می خورند.

این برندها  اغلب مواقع به صورت قاچاق وارد اصفهان می شوند و بدون هیچ واهمه ای از گمرک می گذرند، چرا که متقاضیان این کفش ها آدم های خاصی هستند که از پس صفرهای مختلف برمی آیند، به گفته مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان تنها چند فروشگاه محدود در شهر نمایندگی برندهای معروف خارجی را دارند.

سالار، یکی از افرادی است که مارک باز است و عاشق خرید کفش های گرانقیمت. وقتی ماشین شاسی بلندش را کنار خیابان پارک می کند و داخل مغازه می شود به خوبی می توانی از جراتش برای نپسندیدن کفش هایی که گاهی تا ۶ میلیون هم قیمت دارند، بفهمی که از خانواده متمولی است؛ وی به خبرنگار بازار می گوید: من دوست دارم کفشی انتخاب کنم که خاص باشد؛ کفش خاص  از دیدگاه من یک کفش مارک با قیمت نجومی است.

چند کفش را قیمت می کند و گویی نپسندیده است سریع مغازه را ترک می کند تا برای وارد شدن به مغازه ای بالاتر از این، عزمش را جزم کند.

اما به اعتقاد «مونا »که او هم یک مارک باز حرفه ای است، اگر یک فروشگاه نمایندگی رسمی یک برند باشد دلیل این نیست که محصولی که ارائه می کند کیفیت مطلوب را داشته باشد، چرا که گاهی اوقات یک جنس چینی مشابه اصل محصول را می بینی که در همین نمایندگی ها ارائه می شوند، بدون اینکه اصالت داشته باشند.

وی در گفت و گو با بازار می افزاید: در اغلب موارد چاره ای جز اعتماد به فروشندگان برای مشتری وجود ندارد. بنابراین من خودم سعی می کنم از نمایندگی های معتبر کفش یا کیفیت انتخاب کنم.

بسیاری از افراد هم اکنون به دلیل قیمت های بالای این کالاها قادر به خریداری این محصولات نیستند و به ناچار مجبورند با پرداخت مبالغی کمتر، اجناس به مراتب بی کیفیت تر و بی اصالتی را خریداری کنند، اما با تمام اینها خریداران حرفه ای خوب می دانند که جنس چینی بی کیفیت تر از جنس واقعی است

یاشار ۲۵ ساله هم به نوبه خود مارک باز است؛ او به قول خودش تا حالا کفشی پایین تر از سه میلیون تومان نخریده است و می گوید: هر چه پول بدهی آش می خوری، اما گاهی همین آش ممکن است دهانت را بسوزاند، چرا که وقتی یک کفش با برند معتبر با همتای چینی اش رقابت می کند دیگر باید به اصطلاح معروف پیه واقعی بودن یا نبودن آن را به تنت بمالی.

چینی های بی کیفیت
یکی از فروشندگان با هفت سال سابقه در فروش کفشهای برند به بازار می گوید: از دیدگاه من با وجود جمعیت جوان کشور و آگاهی این قشر از آخرین مدها، رسیدگی بیشتر به این بخش در نهایت، هم به نفع سرمایه گذار و هم مخاطبان بیشمار آن خواهد بود.

وی می افزاید: بسیاری از افراد هم اکنون به دلیل قیمت های بالای این کالاها قادر به خریداری این محصولات نیستند و به ناچار مجبورند با پرداخت مبالغی کمتر، اجناس به مراتب بی کیفیت تر و بی اصالتی را خریداری کنند، اما با تمام اینها خریداران حرفه ای خوب می دانند که جنس چینی، بی کیفیت تر از جنس واقعی است.

نکته دیگر در ارتباط با کفش های مارک دار این است که  به دلایل مختلف نظارتی بر قیمت این کالاها وجود ندارد و تفاوت قیمتهای برندهای یکسان را خریداران این محصولات باید جبران کنند.

امپراطوران برند در همه جای دنیا!
فقط کافی است میان هیاهوی خیابان های بالای شهر بخواهی برندهای گران قیمت را پیدا کنیم تا یک به یک برندهایی را مشاهده کنیم که صفرهایشان را به تماشا گذاشته و مدال گرانی را بر سینه زده اند که تنها حکایت از یک نکته دارد: «ما امپراطوران برند در همه جای دنیا هستیم».

«قیمت های نجومی عقل از سرت می پراند قیمت هایی که فقط مال از ما بهتران است و به درد مردم عادی نمی خورد». این را سارا می گوید، وی  که خانواده متوسطی از لحاظ مالی دارد و یادش نمی آید که کفش هایش را از ۱۵۰ هزار  تومان بیشتر خریده باشد به بازار می گوید: بسیاری از برندهای وارداتی فقط تبلیغ های دروغین دارند و زمانی که حتی از بازارها مجازی کشورهای همسایه خریداری می شوند، متوجه می شویم که شاید اصلا با چیزی که بیان شده مطابقت ندارند.

تاسیس نمایندگی های قارچ گونه در جای جای کشور و به ویژه اصفهان
به گفته کارشناسان بازار کفش، یکی از بزرگترین برندهای وارداتی اصفهان سهم قابل توجهی از بازار کفش اصفهان را در اختیار خود دارد. این برند خارجی که سه گروه کودکان، زنانه و مردانه را به خوبی تحت پوشش خود قرار داده است؛ توانسته با تاسیس نمایندگی های قارچ گونه در جای جای کشور و به خصوص اصفهان نقش گران خود را به خوبی ایفا کند. همین حالا اگر بخواهی یک کتانی مردانه را از این فروشگاه خرید کنی باید حدود ۱۰ میلیون تومان پول خرج کنید، فقط کافی است به این فروشگاه‌ها سری بزنید؛ جایی که کفشی که شاید دو میلیون تومان هم برای خرید آن صرف نشده تا ۶ میلیون تومان یا بیشتر فروخته می شود، چرا که برند است حتی اگر مارک تقلبی بر آن نقش شده باشد.

گرانی دلار  مزید بر علت شده و بازار کفش به خصوص کفش مارک تحت تاثیر قرار گرفته است به نوعی که کفش های برندهای معتبر دو تا سه برابر گران تر شده اند

دلالانی که از آب گل آلود ماهی می گیرند
یکی از فروشندگان خیابان خاقانی با اشاره به اینکه تمامی جنس هایی که در مغازه اش است از برندهای اروپایی است در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: به هر حال اینجا کیفیت حرف اول را می زند و به نسبت کیفیت خوب باید پول خوبی هم بدهید. البته گرانی دلار هم مزید بر علت شده و بازار کفش به خصوص کفش مارک تحت تاثیر قرار گرفته است به نوعی که کفش های برندهای معتبر دو تا سه برابر گران تر شده اند.

نایب رئیس انجمن کفش اصفهان در این رابطه به خبرنگار ما گفت: تحریم ها، کالاهای قاچاق که مشخص نیست چگونه از گمرک رد می شوند و بسیاری موارد دیگر از جمله نوسانات بازار ارز و آشفته بازار برندهای گرانقیمت، آب تیره قاچاق را گل آلودتر کرده است، بازاری که به بدنه صنعت کفش اصفهان آسیب های زیادی را وارد می کند.

نعمت الله حقیقی تاکید کرد: به هر حال در این میان دلالانی هستند که در بازار سرمایه جولان داده و از این آب گل آلود ماهی می گیرند. این در حالی است که قاچاقچیان برای واردات غیر قانونی خود به چند نفر سود رسانده و از این طریق بدون اینکه عوارض یا مالیاتی پرداخت کنند، اقدام به واردات می کنند و این موضوع به صنعت و اقتصاد کفش اصفهان ضربه های زیادی وارد می کند.

با سرزدن به پاساژها و مغازه های شیک بالای شهر، قیمتهای نجومی طرح های ساده کفش ها انسان را به تعجب وا می دارد و تنها یک جمله در ذهن تداعی می شود که« دغدغه تعداد زیادی از مردم زیر پوست این ابرشهر، مارک است»؛ مارک هایی که گاهی با قیمت های نجومی وسیله تفریح یا یک عادت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است چراکه به گفته فروشندگان این نوع کالا اگر این کفشها خریدار نداشت، قیمتهای سربه فلک کشیده مارکدارهای نجومی، پشت ویترین ها چشمک نمی زد.

کد خبر: ۵۸٬۲۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha