۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱
لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون اصلاح ساختار
کارشناس حوزه اقتصاد بررسی کرد

لایحه بودجه ۱۴۰۰ بدون اصلاح ساختار

خسروی آدینه وند، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اصلاح ساختاری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده نمیشود.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه وند کارشناس اقتصادی گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری به مجلس و دولت در سال ۹۷ مبنی بر اصلاح ساختاری بودجه، اما این اصلاح ساختار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ دیده نمیشود.

وی افزود: چیزی که مد نظر مقام معظم رهبری بود و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید داشتند موضوع پایداری منابع مالی درآمدی، کاهش اتکای بودجه به نفت، چابکسازی، شفافیت و موضوع کاهش هزینه‌های دولت بود به خصوص در مورد بودجه شرکت‌ها هم مطالب بسیاری بیان شد که هیچ کدام در این لایحه دیده نمیشود.

خسروی گفت: معتقدم لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با بودجه سال ۹۹ بسیار شکننده‌تر است.

این کارشناس اقتصادی گفت: دربودجه عمومی افزایش ۴۰ درصدی را شاهد هستیم و به ۹۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده ایم که حدود ۸۴ هزار میلیاردتومان آن مربوط به منابع اختصاصی است.

خسروی با غیر قابل قبول دانستن بودجه شرکت‌ها گفت: بودجه شرکت‌ها ۱۵۶۱ میلیارد تومان شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ که حدود ۱۴۸۰میلیارد تومان بود افزایش پیدا کرده و این در حالیست که مجموعه شرکت‌های دولتی کمتر از ده هزار میلیارد تومان مالیات می‌پردازند و از طرفی مغایر با چابک سازی و کاهش هزینه‌های سربار برای دولت است و بسیاری از این شرکت‌ها ضرر ده هستند بنابراین باید بودجه شرکت‌ها در کمیسیون‌های مختلف مجلس، بیش از سال‌های گذشته مورد بررسی قرار بگیرد، چون در سال‌های گذشته درباره بودجه شرکت‌ها بحث و بررسی دقیقی صورت نمی‌گرفت.

وی گفت: تعیین نرخ تسعیر دلار ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از نکات مثبت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ است که در سال ۱۳۹۹ پنج هزارو ۳۰۰ تومان تعیین شده بود و امیدوارم مجلس بر این موضوع دقت کند و بر روی تک نرخی شدن ارز هم تدبیری انجام دهد.

خسروی تاکید کرد: بودجه ۱۴۰۰ با امیدواری به گشایش‌های مالی از طرف دولت جدید آمریکا و بازگشت به برجام و آزادشدن منابع مالی در کشورهای دیگر بسته شده است، اما به نظر من باید دو سناریو برای بودجه ۱۴۰۰ داشته باشیم، یک بودجه انقباضی بدون رفع تحریم‌ها و یک بودجه انبساطی با رفع تحریم‌ها و بنای کار هم بر مبنای بودجه انقباضی باشد و اگر تحریم‌ها برداشته شد میتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم.

وی گفت: تعیین قیمت نفت ۴۰ دلار و میزان فروش نفت ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز، درست است که نسبت به بودجه سال ۹۹ اندکی کاهش داشته، اما بودجه سال ۹۹ هم تا حدودی غیر واقع بینانه بود، چون معلوم بود که تحریم اجازه این کار را نمیدهد، اما دولت در آن زمان خوشبینانه عمل کرد الان هم این کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بودجه نفتی را نسبت به سال ۹۹ واقع بینانه نمی‌بینم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی برای مردم ندارد
وی افزود: این واقعیت را باید بپذیریم که هر مقامی از ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع میکند یابه لابی مافیای این موضوع وصل است و یا بسیار نا آگاه است. وی به ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و آن را بسیار فساد آور دانست و گفت: این ارز ۴۲۰۰ تومانی نفعی برای مردم ندارد، تجربه سال ۹۹ نشان میدهد که به عنوان مثال در نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی اثری نداشته و دولت هم ثابت کرده که ابزارهای نظارتی برای کاهش قیمت کالاهای اساسی متناسب با ارز ۴۲۰۰ تومانی را نداردواز طرفی مردم هیچ کالای اساسی متناسب با آن دریافت نمی‌کنند.

خسروی گفت: مجلس و به خصوص کمیسیون‌های مختلف از جمله کمیسیون تلفیق با درایت بیشتر و بررسی دقیق و با بهره گیری از کارشناسان اقتصادی، بودجه را به سرانجام برسانند.

کد خبر: ۵۸٬۲۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha