۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
کوچ نقدینگی به بازار ارز و سکه، اقتصاد را مختل می کند
وزیر اقتصاد و امور دارایی:

کوچ نقدینگی به بازار ارز و سکه، اقتصاد را مختل می کند

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه فعالیت‌های اختلال‌زا برای اقتصاد سم است، گفت: باید مانع از کوچ نقدینگی به بازار ارز و سکه شویم.

به گزارش بازار، فرهاد دژپسند صبح امروز و در نشست شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت تاکید کرد: رویکرد ما این است که سهم مالیات را متناسب با انتظارات افزایش دهیم. نسبت کنونی مالیات به تولید ناخالص داخلی فاصله زیادی با دنیا دارد و نیاز داریم تا خزانه از طریق درآمدهای سالم تامین مالی شود.

وی با بیان اینکه رویکرد ما این طور نیست که در راستای وصول مالیات، اصول زیر پا گذاشته شود، افزود: نمی خواهیم افراد خوش حساب و خوش رفتار در حوزه مالیات، تحت شکنجه قرار بگیرند.

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه تلاش بر آن است که از ابزار مالیات برای جلوگیری از فعالیت‌های اختلال زا استفاده کنیم، گفت: فعالیت‌های اختلال‌زا برای اقتصاد سم است و باید مانع از کوچ نقدینگی به بازار ارز و سکه و ایجاد تنش در آنها شویم و مانع از فرار مالیاتی بشویم.

دژپسند ادامه داد: هر اندازه بتوانیم فراریان مالیاتی را بیشتر به تور بیاندازیم، به نفع مالیات و بخش خصوصی شناسنامه‌دار است.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: در لایحه جدید مالیات‌های مستقیم که تقدیم دولت کرده‌ایم، پایه‌های جدیدی تعریف شده و برداشتن معافیت‌هایی را هم پیشنهاد کرده‌ایم و اصلا بدنبال آن نیستیم که بخش خصوصی که همکاری می‌کند، تحت فشار قرار بگیرد.

رییس شورای گفتگو اظهار داشت: صادرات غیر نفتی در سال گذشته خوب بود اما بازگشت ارز صادراتی متناسب با آن نبود ولی نمی‌خواهیم از ابزار مالیات به عنوان چکش در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: هر زمانی از بازگشت ارز حاصل از صادرات اطمینان حاصل کنیم، چه این عرضه در نیما باشد و چه واردات در قبال صادرات و بازگشت اسکناس، مالیات بر ارزش افزوده صادرکنندگان استرداد خواهد شد.

دژپسند تاکید کرد: اگر نتوانیم از طریق فرایندهای مالیاتی و سامانه ساماندهی معافیت‌های مالیاتی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهیم حتما خلاف قانون و مقررات از بخش خصوصی به مودی فشار وارد نمی‌کنیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: شخص رییس جمهور در این زمینه این موضوع را مطرح و بر آن تاکید کرده است.

رییس شورای گفتگو تاکید کرد که سیاست دولت این نیست که استرداد مالیات بر ارزش افزوده ابزار بازگشت  ارز حاصل از صادرات نیست.

دژپسند گفت: در سال جاری و تا روز گذشته ۳۹ میلیارد دلار واردات داشته‌ایم و اگر ارز حاصل از صادرات بازنگردد، چگونه می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم؟

وزیر اقتصاد ادامه داد: ۸۵ درصد از واردات کشور در حال حاضر کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است که برای تولید استفاده می‌شود و انتظار داریم ارز حاصل از صادرات حتما به چرخه اقتصادی به کشور بازگردد.

در شورای گفتگوی امروز، علاوه بر وزیر اقتصاد، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، حجت‌الاسلام محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه، امیدعلی پارسا رییس سازمان امور مالیاتی، الیاس حضرتی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران و حسین سلاح‌ورزی نائب رییس اتاق ایران حضور داشتند.

کد خبر: ۵٬۸۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha