۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مبنای کار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد
عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار:

سرمایه‌گذاری غیر مستقیم مبنای کار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد

اسلامی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به نوسانی بودن ذات بازارسرمایه بیان کرد: حتی در بازارهای توسعه یافته هم رفتارهای هیجانی و نوسان وجود دارد، ولی باید با سیاست ها و نظارت درست از تکرار دایمی آن جلوگیری کنیم؛ بنابراین انتظار داشتن بازار بدون ریسک بی‌معنی است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: ‌در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در بازار سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. ‌سازوکار سرمایه‌گذاری در ایران نیز بیشتر به نفع سرمایه‌گذاری مستقیم است که لازم است ریزساختارها به نفع ‌سرمایه‌گذاری غیرمستقیم حرکت کند. ‌

عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار، گروه های فعال در بازارسرمایه دنیا را بسیار بزرگ و متنوع عنوان کرد و افزود: هرچند که این تنوع گسترده خدمات در بازارِ ما وجود ندارد، اما تغییرات در بازار سرمایه ما نیز قابل توجه است. به نظر من، بازار ما به سمت افزایش نهادهای مالی پیش خواهد رفت. در این مسیر لازم است به توسعه آموزش عمومی مباحث بازارسرمایه در کشور و مواردی چون افزایش سرعت صدور مجوزها توجه بیشتری شود.

وی تاکید کرد: بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها باید به کمک نهادهای مالی اعم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های ‌مشاوره سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و ... انجام شود؛ زیرا در این نهادها، نیروهای متخصص حضور دارند و از ‌طرفی بر اساس قوانین سازمان بورس عمل می‌کنند که این موضوع، کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران را به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: باید بخش بزرگی از سرمایه گذارانی که نمی خواهند یا نمی توانند به طور مستقیم در بازارسرمایه فعالیت کنند را به سمت صندوق های سرمایه گذاری یا سبدگردان ها هدایت کنیم. شرکت های سبدگردان، نیز شرکت هایی هستد که با دریافت کارمزدی اندک، سبدهای اختصاصی را برای سرمایه گذاران تشکیل داده و به کنترل ریسک‌ها میپردازند.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در مقایسه نهادهای مالی موجود با دیگر کشورها گفت: در سطح بین‌المللی، نهادهای مالی هم تعداد بسیار بالاتری دارند و هم خدمات بسیار متنوعی ارائه می‌دهند. حتی برخی از آن‌ها دارای اختیارات مالیاتی و اعتباری هستند. این در حالی ‌است که به دلیل قوانین در کشور ما این تنوع خدمات وجود ندارد و لازم است با صدور مجوزهای بیشتر به ‌سمت افزایش و تنوع نهادهای مالی حرکت کنیم. ‌

اسلامی، با اشاره به رشد بی سابقه تعداد سهامداران بورسی بیان کرد: طی یک سال گذشته تعداد سهامداران رشد زیادی داشتند اما شاید آموزش لازم را در این زمینه ندیده بودند. براین اساس، جایگاه نهادهای مالی برای هدایت سرمایه های عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است. برخی از نهادهای موجود در دنیا به دلیل نبود سازو کار قانونی یا نبود زیرساخت های لازم با مشکلاتی در استفاده از ابزارهای مالی رو به رو هستند. در بازارسرمایه ما برخی از ابزارهای جدید مانند بورس املاک و مستغلات با توجه به قوانین موجود امکان تشکیل شان وجود دارد.

کد خبر: ۵۸٬۰۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha