۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
نرم افزارهای تلفن همراه به کمک قانون جدید چک می‌آیند
مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی:

نرم افزارهای تلفن همراه به کمک قانون جدید چک می‌آیند

محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: هشت نرم افزار عمومی تلفن همراه که مورد استفاده برای انجام عملیات بانکی است به منظور اجرای قانون جدید چک به روز رسانی می‌شود.

به گزارش بازار، داود محمد بیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این مطلب گفت: طبق قانون، باید دستورالعمل جدید چک‌ها از ۲۰ آذر اجرایی شود و بر اساس آن صادر کننده چک حتما باید اطلاعات چک را در سامانه صیاد بانک مرکزی ثبت کند که این اطلاعات شامل مشخصات چک،‌ نام دریافت کننده، و مبلغ چک ‌و تاریخ است که ذینفع و دریافت کننده چک هم این امکان را دارد که این اطلاعات را در سامانه کنترل کند.

محمد بیگی گفت: برای تسهیل این فرایند تلاش کردیم که درگاه‌های بانکی اعم از همراه بانک و اینترنت بانک‌ها آماده اجرای طرح باشند و امکان ثبت مشخصات چک در آن‌ها فراهم شود.

وی افزود: همچنین نرم‌افزارهای تلفن همراهی که مردم از آن‌ها برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنند به درگاه صیاد بانک مرکزی متصل می‌شوند و گزینه جدیدی برای چک‌ها و استعلام آن در نرم افزار گنجانده خواهد شد که باید به روز رسانی شوند.

بیگی اضافه کرد: همچنین تلاش می‌کنیم تا برای کسانی که موبایل هوشمند ندارند بتوانند از طریق پیامک این امکان برای ان‌ها فراهم شود.

وی گفت: هر مشتری که دسته چک از هر بانکی دارد می‌توانند به سایت بانک خود برای ثبت مشخصات چک مراجعه کند و بانک‌ها موظف هستند در این زمینه به مشتریان خود اطلاع رسانی کنند و نرم افزارهایی که می‌توانند این کار را انجام دهند اطلاع رسانی خواهد شد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: از اهداف مهم اجرای قانون جدید چک، این است که دریافت کننده اطمینان دارد که فرد چک برگشتی ندارد و سقف اعتبار افراد نیز برای صدور چک کنترل می‌شود با این حال این موضوع به معنی برگشت نخوردن چک نیست.

وی ادامه داد: در قانون جدید چک، محدودیت‌های بیشتری برای افراد دارای چک برگشتی در نظر گرفته شده است که از آن جمله این است که نمی‌توانند کارت بانکی داشته باشند، یا تسهیلات بگیرند و نمی‌توانند اعتبار اسنادی و یا دسته چک دریافت کنند و تقریباً از همه خدمات بانکی محروم می‌شوند.

کد خبر: ۵۸٬۰۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha